2013-11-01, 18:59
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YippeeKiYay
Ja? Men så vilken snara var det då som drogs ihop och vad skulle han tjäna på att döda VB då?
För att hon tänkte avslöja C Carlsson, Kalix?
Citera
2013-11-01, 19:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Du får gärna styrka det där med en källa.
Du kan till exempel titta på domskälen till Falu tingsrätts dom mot Mats Alm, där tingsrätten är rätt tydlig med att det stora problemet med åtalet är att åklagaren inte har kunnat vis hur Linda dog. Det framgår ganska tydligt att tingsrätten hade varit fullt beredd att fälla Mats Alm för mord om en uppenbart våldsam dödsorsak hade varit fastställd - i vart fall en som hade uteslutit vållande. Det är det inte säkert att den korrekta dödsorsaken i LInda Chens fall hade gjort - den var med all sannolikhet strypning - men i det här fallet är vållande till annans död helt uteslutet, utan det står fullständigt klart att någon med uppsåt har bragt VB om livet.
Citera
2013-11-01, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I intervjun med åklagarna anser de att det skulle vara omöjligt att plantera saker i bilen för att skuffen är full med prylar. Hur svårt kan det vara.

Dom hävdar också att det inte finns tecken på att någon brutit upp bakluckan. Varför skulle någon göra det om bilen var olåst och bakluckan öppnas via knapp på sidodörren fram?

Dessutom menar dom att den åtalade hade full tillgång till bilen fram till han häktades. Men om bilen var olåst fanns det oändligt många fler som också hade det.
Citera
2013-11-01, 19:06
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YippeeKiYay
Ja? Men så vilken snara var det då som drogs ihop och vad skulle han tjäna på att döda VB då?

....vad han skulle tjäna på att hon försvann? Har du läst FUP?
Citera
2013-11-01, 19:08
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Hade MB som en del påstår begått detta brott tror jag inte att han hade lämnat henne synlig på det sätt som gjorts. Och jag tror inte på planterade bevis heller.
Tycker att KJ försäger sig i sina förhör ovh sedan försöker rätta till det på ett stammande sätt. Hade man tagit ngn av daga då inte made man börjat dra in ben i ett ödehus!
GW är säker på att rätt person är KJ och han menar att det här är en person som vill visa upp vad han gjort.

Jag tror MB hade varit smartare att gömma kroppen än vad KJ var och inte riskera att åka dit på planterade bevis. Det finns en hel ödemark uppåt landet och rimligt hade väl varit att gräva ned henne där utan stycknibgsprocess och allt. Snacka om att göra det besvärligt för sig!

Att KJ troligtvis är vänsterhänt och att han fick sitt avslag från militären så sent som 25/4 är saker jag noterat den senaste tiden. Att sedan Commanderns valspråk var No Sacrifice No Glory ligger i linje med GWs tankar. Hur det än går för vår commander kommer han bli lika känd som vi alla i tråden tillsammans.
Citera
2013-11-01, 19:10
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
du har en poäng men jag har ett par teorier:kanske för att gå runt med mordvapnet eller likdelar var mer riskabelt än att ta med blod i en behållare. eller att båda dom "bevisen" även kunde innehålla spår från GM.
sen får det ju inte se planterat ut heller.
Man kan ju spekulera i all evighet om man vill, frågan är bara var man själv sätter gränsen för vad man tycker är sannolikt eller inte. För mig är det inte det minsta troligt att någon skulle ha planterat några bevis. Om det ens någonsin hänt att folk skvätt omkring blod i syfte att sätta åt någon annan så måste det ändå vara extremt ovanligt, det som däremot är väldigt vanligt är att gärningsmän skyller på någon annan.
Citera
2013-11-01, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I intervjun med åklagarna anser de att det skulle vara omöjligt att plantera saker i bilen för att skuffen är full med prylar. Hur svårt kan det vara.

irriterar mig på att åklagare vill "vinna" en rättegång, hur rättssäkert är det? självklart går det att plantera bevis under prylar, det är bara bra om bagaget är fullt med grejer så man kan lägga lite blod underst utan att det upptäcks.
men det intressanta är att om dessa saker har varit i bilen även under mordnatten så borde det snarare vara allt annat i bagaget än mattan som är blodbesudlat. är det utrett sen när grejerna ligger där?
åklagarna undviker också avslöja den rätta sanningen om vad KJ har för försvar att han inte ringer VB:han vet vid det laget via tidningar eller annat att mobilen inte kan nås och är övertygad om att hon är utsatt för brott.
sen säger de att KJ beter sig märkligt på söket och ger som exempel att han inte verkar söka efter en människa utan myror för han lyfter på stenar. visst han kanske verkligen är så i sin egen förvirrade värld/under stress, men det kan ju vara att han letar efter spår också. hon kan inte dra slutsats om vare sig det ena eller andra men det gör hon.
här menar jag inte att uttala mig om fallet utan hur åklagare tänker och resonerar med ev vinst i målet för sitt inre.
Senast redigerad av gileas 2013-11-01 kl. 19:14.
Citera
2013-11-01, 19:22
Bannlyst
Citat:
irriterar mig på att åklagare vill "vinna" en rättegång, hur rättssäkert är det? självklart går det att plantera bevis under prylar, det är bara bra om bagaget är fullt med grejer så man kan lägga lite blod underst utan att det upptäcks.
men det intressanta är att om dessa saker har varit i bilen även under mordnatten så borde det snarare vara allt annat i bagaget än mattan som är blodbesudlat. är det utrett sen när grejerna ligger där?
åklagarna undviker också avslöja den rätta sanningen om vad KJ har för försvar att han inte ringer VB:han vet vid det laget via tidningar eller annat att mobilen inte kan nås och är övertygad om att hon är utsatt för brott.
sen säger de att KJ beter sig märkligt på söket och ger som exempel att han inte verkar söka efter en människa utan myror för han lyfter på stenar. visst han kanske verkligen är så i sin egen förvirrade värld/under stress, men det kan ju vara att han letar efter spår också. hon kan inte dra slutsats om vare sig det ena eller andra men det gör hon.
här menar jag inte att uttala mig om fallet utan hur åklagare tänker och resonerar med ev vinst i målet för sitt inre.

jo hon är rätt så kaxig schönbeck håller med..
Citera
2013-11-01, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Man kan ju spekulera i all evighet om man vill, frågan är bara var man själv sätter gränsen för vad man tycker är sannolikt eller inte. För mig är det inte det minsta troligt att någon skulle ha planterat några bevis. Om det ens någonsin hänt att folk skvätt omkring blod i syfte att sätta åt någon annan så måste det ändå vara extremt ovanligt, det som däremot är väldigt vanligt är att gärningsmän skyller på någon annan.

jag har ingen statistik naturligtvis men jag tycker också det KÄNNS ovanligt med plantering, å andra sidan rätt smart med plantering av bevis uppenbarligen, mördare borde kanske använda det oftare!?
och hur skulle du göra om du visste att du ville göra ett brott som du nog skulle bli huvudmisstänkt för?
Citera
2013-11-01, 19:34
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Men hur troligt är det på en skala att någon planterat bevis både i KJ:s bil och badrumsskåp? Sedan måste det vara mycket besvärande för KJ att han påstått sig ringa till henne upprepade gånger, och så visar det sig att det har han inte alls gjort... Starka indicier, indeed. Sen att det naturligtvis finns en yttepytteliten möjlighet att karatetränaren gjort allt detta... men kom igen?

Edit: Visst har de även hittat KJ:s DNA på tejp eller nån slags plast lindat runt hennes kvarlevor? I så fall är det alltså minst tre "planteringar" det handlar om.
Senast redigerad av reemka 2013-11-01 kl. 19:38.
Citera
2013-11-01, 19:35
Medlem
Citat:

Såvitt jag kommer ihåg var det framförallt prylar kopplade till air soft spel. Eftersom han med kompisar deltog i någon tävling/träff helgen 11 maj så utgår jag att dom legat kvar i skuffen sedan dess.

Jag tyckte att åklagarna drog rätt vidlyftiga slutsatser baserad på lite substans. Lite förvånad blev jag.
Citera
2013-11-01, 19:37
Medlem
KJ the commander. Nu hade han lyckats med sitt uppdrag att döda. Kanske VB blev hans krigsfånge. Eftersom han var nyfiken på hur en människa ser ut inuti blev det även en styckning.
Fast det hade ju varit roligare om han fått visa upp sitt verk. Där hon låg från början var det ju för svårt för polisen att hitta henne så spelet kan fortsätta. Det var ju även hans hemliga ställe som han inte ville någon skulle få reda på. Så han flyttar med stor möda den otympliga kladdiga torson närmare civilisationen. Där täcker han den nödtorftigt så att den skall bli funnen lättare.
Tiden går och ingen hittar rätt. Inget händer ju! Då kommer han på den geniala iden att lägga benen i det där ödehuset. Tanken om att lägga benen där kom när han talade om att han sökt igenom det och funnit det tomt. Nu gällde det att få dit benen så han tvättar benen efter att ha den kladdiga torson i minnet. Tar med dem till ödehuset. Placerar de där och känner sig nöjd. När sedan benen blev funna och senare torson blev inget som han tänkt. Han blev misstänkt och häktad. En commander yppar inget. Det har han sett i många krigsfilmer... Tur att det inte utövas tortyr av den svenska polisen. Inte så svårt att hålla tyst då om man är en commander.
Endast en teori. Hur själva mordet gått till vet jag inte heller såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in