Citat:
Ursprungligen postat av
Arepo
Det är oklart om du använder "verifikation" synonymt med "perception" eller inte, men om så faktiskt är fallet vill jag invända mot den ståndpunkten. Utöver det verkar du föra en implicit tes att vi inte kan veta saker utan att använda den vetenskapliga metoden, vilket i min mening är uppenbart nonsens.
Ett exempel: Om jag vet att pennan ligger på bordet beror det inte på att jag har verifierat att den ligger där, nej, jag vet det därför att jag ser att den ligger där.
Nej, jag är inte skeptiker. Du, däremot, är en sofist med bristande läsförståelse.
Då du har observerat och empiriskt testat pennor och bords existens redan. Du "vet" med axiomatisk säkerhet hur pennors liggande fungerar med redan erfaren gravitation och fysikaliska principer.
Nu utgick jag tidigare utifrån situationer där alla premisser är teoretiska.
Diskussionen som föregick denna handlade om företidskausalitet, Big Bang och "prime mover"-argumentet.
Du vet, argument from ignorance gällande en gudomlig evig skapare som lösning för ett påstått tankeproblem där alla premisser också är antaganden, där inget är verifierat eller verifierbart och påstå att man har en objektiv slutsats som alla borde anamma...
Därför menar jag att man måste ha verifierbara premisser eller slutsatser för att bilda sig en uppfattning. Någon fast punkt att arbeta utifrån.
(Jag föreslår att den agnostiska inställningen är korrekt tills vidare gällande det.)