Hej. Jag är 17 år och väger 48/49 kg till mina 176cm. Jag har diagnosen Anorexi. Idag hände något som bara får mig att må så dåligt. ÅNGEST.
Först åt jag frukost, dvs en portions rågmjölsgröt med två matskedar lågkalori sylt
två gluten rostat bröd med 1 skink skiva samt 1 ost skiva med fett procent 10% samt ett glass mjölk.
Efter de så gick jag en promenad, och när jag kommer hem runt 10.30 tiden slukar jag i mig en hel Ben & Jerry's. Det var SÅ gott. Dock var jag fortfarande HUNGRIG och stoppade i mig ett KESO MELLANMÅL samt två polar mackor. ca en timme efter fick jag fnatt och åt upp en hel 100 grams choklad kaka.
MEN JAG ÄR FORTFARANDE HUNGRIG.
jag vågar inte äta mer. Har sån ångest över att jag kommer att bli skit fet. vad ska jag göra........
What he said. Har du aptit så ät så mycket du kan. 90% av problemet med att bli bättre för folk med anorexia är väl som jag har förstått det att de inte har någon aptit. Det här är en positiv sak!
För en undernärd person som behöver mat, nej. Det är farligt att inte äta för din del. Din kropp jobbar säkert en hel del för att orka utan all energi den inte fått.
Som vi alla vet så är anorexi en mental sjukdom, så jag tror inte det kommer gå att övertala dig om något över internet.
Men jag säger det till dig ändå:
--> Du är extremt underviktig. Det är både oattraktivt och farligt. Vid din längd så är normalvikt mellan 60-80kg. Jag känner personligen folk som är i din längd och väger så mycket, och de är både snygga och hälsosamma. Du ska därför inte alls behöva oroa dig för att bli tjock.
Mitt tips till dig är att träna+äta mer. Då kan du äta nästan hur mycket du vill utan att få dåligt samvete och du kommer bli 10x mer hälsosam och se bättre ut.