2013-11-01, 13:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Hur kan man verifiera något om man inte kan resonera, d.v.s. utan förstånd? Hur förhåller du dig till att verifikationismen stagnerade redan omkring 1950?

Den ändrade riktning.
Citera
2013-11-01, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chelskey
Evolutionen, Ateismen och Big Bang är en livsåskådning, och tro. Det är ingen fullständig empirisk vetenskap bakom detta. Teorier förblir teorier

Hej då! Punkt.

Evolutionsteorin vilar väldigt tryggt på gigantiska mängder bevis.

Ateism innebär inget annat än att man INTE har en tro.

Big bang är ett ord som används för att beskriva universums initiala expansion.

Du har uppenbarligen noll koll på vad en vetenskaplig teori är, knappast förvånande med tanke på hur många dummheter och felaktigheter du lyckades klämma in i ett så kort inlägg!
Citera
2013-11-01, 13:22
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Hur kan man verifiera något om man inte kan resonera, d.v.s. utan förstånd? Hur förhåller du dig till att verifikationismen stagnerade redan omkring 1950?
Man kan visst det verifiera dogmatisk dogmatik kommen ur verserings verseringar att gälla, skulle det inte gälla att "gud hamnat på jorden" då skulle inga lösa ändar behöva ens ges minsta uppmärksamhet, men nu påstår islam och kristendom, men i nutid seedan ett par decennier skulle islam upp till "första plats" : det om något tyder på att man håller sig med verifikationsprövningar : tester.. i stil med ja.. de stora från usa.

Om igen : var och hur verifierar sig sekter med sekterister och den strategi man fick verifierat men vidhåller, som du här... med skiftningstaktiken.. att det plötsligt inte går. Du kommer med att gud är tom, ännu större tomhet, därför bör ställa sig som "likvärdig" : men teologiskt-akademiskt. Men, inte för alla : vad får du ?

jag får det till tvättäkta sekterism ur sektter.. med både kontradiktioner och rangordningar som är xxxx.

eller ungefär all around 24/7, och det är teologi?
Citera
2013-11-01, 13:31
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Jag undrar om du hängt med här alls. Jag har inte uteslutit någonting.
Självklart kan man resonera, extrapolera och rakt av fantisera, men man kan inte göra objektiva eller verklighetsbaserade slutsatser utan att på något vis verifiera premisser eller slutsatser på ett materialistiskt eller empiriskt vis. Vägen dit är fri och öppen för alla sorters metoder, men till slut måste man blanda in den vetenskapliga metoden för att testa och verifiera.
Jag vet inte varför du associerar det med verifikationismen.
Citera
2013-11-01, 13:37
Medlem
BlackJewels avatar
Arepo bör nog fortsätta finans och lära sig lite mer ändå vad gäller budget och framförallt materialkunskapen men kartellföring, inte alls mångfald, utan just den offensiva kartellföringen(läs moralföringen)
Citera
2013-11-01, 13:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chelskey
Evolutionen, Ateismen och Big Bang är en livsåskådning, och tro. Det är ingen fullständig empirisk vetenskap bakom detta.

Nu har TAXIDRIVER till synes hittat sin positivist-motpol. Det skall bli intressant att se om dessa två är medvetande om detta och startar den dialog som befrier oss andra för ett engagemang i TAXIDRIVERS väderkvarnskrig.

Citat:
Teorier förblir teorier

Visst, i ditt positivistiska perspektiv.
Citera
2013-11-01, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu har TAXIDRIVER till synes hittat sin positivist-motpol. Det skall bli intressant att se om dessa två är medvetande om detta och startar den dialog som befrier oss andra för ett engagemang i TAXIDRIVERS väderkvarnskrig.

Visst, i ditt positivistiska perspektiv.

Påståendet att Big Bang är en livsåskådning var för mig helt nytt, jag hoppas att det ges en mer ingående förklaring.
Citera
2013-11-01, 13:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Självklart kan man resonera, extrapolera och rakt av fantisera, men man kan inte göra objektiva eller verklighetsbaserade slutsatser utan att på något vis verifiera premisser eller slutsatser på ett materialistiskt eller empiriskt vis. Vägen dit är fri och öppen för alla sorters metoder, men till slut måste man blanda in den vetenskapliga metoden för att testa och verifiera.

Arepo är en filosofisk skeptiker som vaklar i valet mellan att bli skeptisk om skepticismen eller att bli solipsist.
Citera
2013-11-01, 13:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Påståendet att Big Bang är en livsåskådning var för mig helt nytt, jag hoppas att det ges en mer ingående förklaring.

Fokuset i mitt inlägg var på den positivistiska likheten mellan Chelskey's 'absolut': "Empiri" ...... och TAXIDRIVERS 'absolut': "Islam".
Citera
2013-11-01, 13:59
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är oklart om du använder "verifikation" synonymt med "perception" eller inte, men om så faktiskt är fallet vill jag invända mot den ståndpunkten. Utöver det verkar du föra en implicit tes att vi inte kan veta saker utan att använda den vetenskapliga metoden, vilket i min mening är uppenbart nonsens.

Ett exempel: Om jag vet att pennan ligger på bordet beror det inte på att jag har verifierat att den ligger där, nej, jag vet det därför att jag ser att den ligger där.

Citat:
Arepo är en filosofisk skeptiker som vaklar i valet mellan att bli skeptisk om skepticismen eller att bli solipsist.
Nej, jag är inte skeptiker. Du, däremot, är en sofist med bristande läsförståelse.
Citera
2013-11-01, 14:07
Medlem
Reymonts avatar
Citat:

Ett exempel: Om jag vet att pennan ligger på bordet beror det inte på att jag har verifierat att den ligger där, nej, jag vet det därför att jag ser att den ligger där.

Vilket trams. Hur vet du att det är en penna som du ser ligger där?
Citera
2013-11-01, 14:07
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är oklart om du använder "verifikation" synonymt med "perception" eller inte, men om så faktiskt är fallet vill jag invända mot den ståndpunkten. Utöver det verkar du föra en implicit tes att vi inte kan veta saker utan att använda den vetenskapliga metoden, vilket i min mening är uppenbart nonsens.

Det är inte många som åberopar sig enbart filosofisk materialism numera. Logik är t.ex. tydligt accepterat som ett epistemisk verktyg.

Citat:

Citat:
Nej, jag är inte skeptiker. Du, däremot, är en sofist med bristande läsförståelse.

OK; vad vill du då iställat kalla denna falska analogi mellan din penna och den logik/epistemologi som användas i religionsdebatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in