2013-11-01, 12:31
Medlem
NK har visst blivit av med sin F-skattsedeln? Vad händer?

Outdoor-branchen är väl på väg mot samma öde som elektronikbranchen?
Citera
2013-11-01, 12:52
Medlem
FM-Hilos avatar
Var har du hört det ifrån?

NK borde ha det lite kämpigt då de både har de stora sportkedjorna samt webbutiker som konkurrenter.
Citera
2013-11-01, 12:54
Medlem
FM-Hilos avatar
Ja, se du har rätt http://www.allabolag.se/5564337037/verksamhet

Citat:
Status: Bolaget är aktivt
Registreringsdatum: 1991-09-24

F-Skatt status: Avregistrerad för F-skatt
Anledning till avregistrering: Inkomstdekl ej lämnad
Startdatum för F-Skatt: 1994-01-01
Slutdatum för F-Skatt: 2013-10-29
Citera
2013-11-01, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FM-Hilo
Var har du hört det ifrån?

NK borde ha det lite kämpigt då de både har de stora sportkedjorna samt webbutiker som konkurrenter.

räcker http://www.allabolag.se/5564337037/Naturkompaniet_AB som källa?

De små butikerna kommer tyvärr på sikt dö ut eftersom medelsvensson hellre handlar på nån stormarknad än i en liten butik där personalen faktiskt vet vad det är de säljer..

Kompetensen på säljarna i de här monsterbutikerna är ibland skrämmande låg.

Nu vet jag inte vad som pågår i NK, men de har ju bytt ägare ett par ggr genom åren.
Först köptes de av uppstickaren "Friluftsbolaget" som i sin tur köptes upp av nuvarande ägaren Fenix outdoor.

Nu var det ju förvisso så att de blivit av med F-skatten, inte "sagt upp den". Annars skulle man ju kunna tänka sig att det är nån omstuvning i bolaget på G
Senast redigerad av rhdf 2013-11-01 kl. 13:01.
Citera
2013-11-01, 13:01
Medlem
fp
Citera
2013-11-01, 13:04
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
räcker http://www.allabolag.se/5564337037/Naturkompaniet_AB som källa?

De små butikerna kommer tyvärr på sikt dö ut eftersom medelsvensson hellre handlar på nån stormarknad än i en liten butik där personalen faktiskt vet vad det är de säljer..

Kompetensen på säljarna i de här monsterbutikerna är ibland skrämmande låg.
Ptja, det är väl på både gott och ont kan man väl säga.
Vet man exakt vad man vill ha så finns det ingen fördel med att t.ex gå till Naturkompaniet om Stadium säljer samma sak.

Vet man på ett ungefär vad man vill ha, men inte vet skillnader på övriga prylar eller vad som är bäst är Naturkompaniet och dylika butiker oslagbara.

Det är väl tyvärr så att folk idag är ute i naturen mindre och mindre, eller sysslar med någon hobby som kräver särskilda prylar. Har nog till stor del med det att göra tror jag.

Nu är ju visserligen inte jag äldre än 25 år, så jag kan ju inte säga "som det var förr". Men jag vet ju hur jag växte upp i alla fall, ett storstadsliv med fik på caféet med vännerna varje dag är inget liv för mig. Jag vill ut och röra på mig och sysslar med alltfrån att befinna sig på snöklädda fjäll till att befinna sig upp i luften.
Citera
2013-11-01, 13:07
Medlem
FM-Hilos avatar
Håller med om att NK står för kvalité och har handlat där i många år men de har svårt att konkurrera med priserna som jättarna har. Blir inte alls förvånad om de kursar.
Citera
2013-11-01, 13:35
Medlem
FM-Hilos avatar
Kan även vara så att de inte alls är påväg att kursa. Att de blivit av med f-skattesedeln verkar bero på att de inte inkommit med årsredovisningen i tid till Bolagsverket. Får bara tag på de tidigare årsredovisningarna. 2010 gick bolaget med 42 mnkr i vinst men de halverade den vinsten 2011 till 18,6 mnkr.
Citera
2013-11-01, 13:36
Medlem
Bajsfacistens avatar
Själv tycker jag att naturkompaniet alltid varit dyrt och dåligt utbud. Mest inriktade på kläder, men inte ens vettiga regnställ eller stolryggsäckar hade de att erbjuda. Rena jakt och fiskebutiker har ofta bättre priser ut och utbud på friluftslivsprodukter. Utbudet verkar i mina ögon vara rätt skevt, kläder och sedan mycket onödiga produkter som jag tror säljer ganska dåligt.

Nu menar jag de fysiska butikerna.
Citera
2013-11-01, 13:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FM-Hilo
Håller med om att NK står för kvalité och har handlat där i många år men de har svårt att konkurrera med priserna som jättarna har. Blir inte alls förvånad om de kursar.

Vilka är jättarna?
Citera
2013-11-01, 13:46
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Adolf
Vilka är jättarna?

XXL, stadium, Intersport bla
Sedan ska man inte glömma bort internet där priserna trissas ner rejält
Numera tycker folk att priserna är viktigare än att man pratar med
någon kunnig personal i en mindre butik
Citera
2013-11-01, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Själv tycker jag att naturkompaniet alltid varit dyrt och dåligt utbud. Mest inriktade på kläder, men inte ens vettiga regnställ eller stolryggsäckar hade de att erbjuda.

Det är väl iofs en anpassning till den marknad som finns idag.
Det har ju blivit "hippt" med "friluftsliv". I den mening att folk som knappt ser skillnad på en gran och en björk tycker de är "friluftiga" när de köper fjällräven kläder för att ha på stan ....

Den här kategorin kunder har dock inget eller litet behov av "hårdvara" i form av kök, ryggsäckar mm därav så stuvas detta in i ett mörkt hörn av butiken.

Trenden började för X antal år sedan när NK mfl sålde drivor med Northface Expeditionsjackor men knappt några av de tillhörande byxorna
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in