2013-11-01, 12:08
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Ja, helt rätt, innebörden är dock i princip samma.
Han kommer (sannolikt) att bli fälld.

Jag gör ett tillägg med tanke på alla klantigheter som varit i detta målet tidigare, under förutsättning att de inte klantar till det igen...

Oisin Cantwell skriver av sig på Aftonslasken om att FS kommer bli fälld.
Det får man ju hoppas på då efter alla år som man tillåtit en mördare gå fri på gatorna.-
Lite slarv från polisens håll, men nu har man chansen att rätta till det hela.
Måste vara oerhört skönt för familjen som hela tiden vetat vem som tog livet av Marina.

Med den bedömning som Högsta domstolen nu har gjort i fråga om
bevisläget är Fredrik Svensson på sannolika skäl misstänkt för mordet på
Marina Johansson.

Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-01 kl. 12:13.
Citera
2013-11-01, 12:11
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Nja, sannolikt skulle ha blivit fälld, är formuleringen i RB Kap. 58, 2§, 3:e stycket.
Vilket betyder att han SANNOLIKT borde ha blivit fälld tidigare - vilket i sin tur betyder att han SANNOLIKT blir fälld i HD.
Citera
2013-11-01, 12:16
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Lagen är väldigt tydlig med det. HD får inte bevilja resning som är till men för en misstänkt i annat fall än om personen skulle blivit fälld om de nya uppgifterna varit kända vid åtalstiden.

Ja det är jag med på. Jag var mer intresserad av om detta skiljer sig åt på något vis mot de andra resningarna som varit.

Hur lång tid kan det ta nu till nästa rond, ni som har koll?
Citera
2013-11-01, 12:17
Medlem
Konservatics avatar
Blir det Berry nejding som ska hölla förhör med fs nu igen? Någon som vet ?
Citera
2013-11-01, 12:17
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Oisin Cantwell skriver av sig på Aftonslasken om att FS kommer bli fälld.
Det får man ju hoppas på då efter alla år som man tillåtit en mördare gå fri på gatorna.-
Lite slarv från polisens håll, men nu har man chansen att rätta till det hela.
Måste vara oerhört skönt för familjen som hela tiden vetat vem som tog livet av Marina.

Med den bedömning som Högsta domstolen nu har gjort i fråga om
bevisläget är Fredrik Svensson på sannolika skäl misstänkt för mordet på
Marina Johansson.

Ja, och man märker i HDs utlåtande att de indirekt också säger att han kunde fällts redan i hovrätten.
Citera
2013-11-01, 12:20
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Blir det Berry nejding som ska hölla förhör med fs nu igen? Någon som vet ?

Det tror jag hade varit en uppmuntrande uppgift för Nejding, men jag tror inte att det är någon större ide med tanke på den erfarenhet han sen tidigare hade med den minneslösa misstänkte.
Svaren kommer nog inte variera direkt. Däremot kommer Hovrätten se på det här med helt nya ögon och bedöma det efter sin egen uppfattning, och inget annat.

Jag tippar på att tidigare åklagaren Kvarnström känner att högsta domstolen ger honom en slags upprättelse.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-01 kl. 12:25.
Citera
2013-11-01, 12:25
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Ja det är jag med på. Jag var mer intresserad av om detta skiljer sig åt på något vis mot de andra resningarna som varit.

Hur lång tid kan det ta nu till nästa rond, ni som har koll?

Jag förstår inte riktigt hur du menar att det skulle vara skillnad?
I alla åtal är det en tolkningsfråga hur man ser på bevis och omständligeter. En nackdel för HD är att de ska värdera bevis så som hovrätten gjort och kan endast omvärdera i ljuset från de nya omständigheterna.

Egentligen borde det kunna hållas rättegång ganska snart med tanke på att FUP varit klar och för ny bevisning har de haft gott om tid för justering. Jag skulle tippa på rättegång i början på 2014.
Citera
2013-11-01, 12:27
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ja, och man märker i HDs utlåtande att de indirekt också säger att han kunde fällts redan i hovrätten.

Två justitieråd var skiljaktiga och kunde inte se något annat än att kroppsfyndet tillförde nada.

Vad var det förresten som DN skrev om att "personer sett kroppen lastas ur bilen"? Var detta kalsongmannen som var synlig på rastplatsen? Men rastplatsen ligger åt fel håll och kalsongmannen var säkerligen bara en bilresenär med massa packning som gjorde sig i ordning för natten genom att bl a borsta tänderna.

Det här är ett sk "infekterat ärende" som med olika metoder "dras genom" rättsapparaten.
Citera
2013-11-01, 12:29
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Två justitieråd var skiljaktiga och kunde inte se något annat än att kroppsfyndet tillförde nada.

Vad var det förresten som DN skrev om att "personer sett kroppen lastas ur bilen"? Var detta kalsongmannen som var synlig på rastplatsen? Men rastplatsen ligger åt fel håll och kalsongmannen var säkerligen bara en bilresenär med massa packning som gjorde sig i ordning för natten genom att bl a borsta tänderna.

Det här är ett sk "infekterat ärende" som med olika metoder "dras genom" rättsapparaten.

Då är det bra att veta att Hovrätten inte har med deras oskiljaktighet i sin bedömning utan man kommer döma fallet efter sin egen uppfattning och inte hur många justitieråd som röstat ja eller nej.

Det är inte infekterat utan man anser att man sannolikt hade dömt FS redan i HR om man haft Marinas kropp inget annat.
Citera
2013-11-01, 12:35
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt hur du menar att det skulle vara skillnad?
I alla åtal är det en tolkningsfråga hur man ser på bevis och omständligeter. En nackdel för HD är att de ska värdera bevis så som hovrätten gjort och kan endast omvärdera i ljuset från de nya omständigheterna.

Egentligen borde det kunna hållas rättegång ganska snart med tanke på att FUP varit klar och för ny bevisning har de haft gott om tid för justering. Jag skulle tippa på rättegång i början på 2014.

Jag är lite dålig på att formulera mig kanske. Men jag tror jag ska försöka sätta mig in i de andra fallen, jag förstår vad jag menar. Orkar inte skriva på surfplatta så detaljerat :-/

Ja tid har de haft.
Citera
2013-11-01, 12:43
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Finns ingen skyldighet att meddela detta. Om flyktbeteende befaras så finns det all anledning att slå till snabbt och oförvarnat istället. Men vid gripandet berättar man förstås varför det görs. Antagligen har hen varit medveten om att detta kunde hända idag och förmodligen tagit del av mediala uppgifter om det innan hämtningen skedde.

Finns ju en viss "vana" på området.

Befarades det flyktrisk gällande FS tror du? Jag tror säkert han hade i beräkning att detta kunde ske.

Det finns ingen skyldighet att göra detta, förekommer det?
Citera
2013-11-01, 12:47
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
SW och LJ:s berättelser finns med bland de nya bevisen, anser HD. De skiljaktiga anser inte det.
Det gör viss skillnad. Om skiljaktigheten handlar om att bedöma vad som är ny bevisning och inte, har den mindre betydelse som prediktiv faktor för utfallet i hovrätten blir, än om skiljaktigheten hade gällt bedömningen av hur illa den misstänkte ligger till. När resning väl är beviljad, får ju all bevisning - gammal som ny - användas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in