2013-11-01, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Det kan vara så enkelt att hon i sina desperata försök att få MBs uppmärksamhet skrev att hon var i fara, kände sig förföljd, var jagad eller nåt. Han återger inte detta för att han kanske borde agerat vid sådana nöd-sms.

Sedan blev det verklighet och MB kanske känner sig skyldig. Hade han agerat kanske hon levt idag. Typ.
Det är precis så jag tror hände. Han kanske skrev ngt om att hon ska sluta sms honom osv
Någonting besvärande måste han ha skrivit. Kanske att det var slut i håra ordalag.
Sedan kanske han blev så förbannad att han rederade allting. Hans sms " dissar du mig nu" som han skrev några dagar senare då hon var försvunnen kan tyda på att MB fick dåligt samvete och han lika lite som vi visste ju att hon var död. Många i tråden trodde hon försvunnit frivilligt i början. Men fortfarande är AN: s kommentar on kackerlacka och att hon kunde vara död mkt besvärande som jag ser det.
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-11-01 kl. 10:22.
Citera
2013-11-01, 10:18
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
De hittade VBs DNA på två andra ställen på rullen också där det inte fanns några besudlingar, vilket kan tyda på att hon själv hanterat rullen.

Hittar ingen sådan information, den enda resultat från analysen av tejprullen som framgår av rapporten är att man har två träffar med VBs DNA vilket gör att man kan konstatera att det är VBs blod på rullen.

Kan du hänvisa till vilken sida dina uppgifter framgår?
Citera
2013-11-01, 10:23
Medlem
Det har ju här skrivits en del om hur säkra/osäkra sökhundarnas markeringar är. Undrar i sammanhanget hur det gick med uppföljningen av söket i Mjösjövärnet (det som de tömde på vatten). Uno fick sniffa på 4 st plankor från värnet och ".. mycket intensivt han markerar planka nummer tre" (s 399).
Syftet med denna åtgärd var att kunna utröna vilken planka som skulle skickas till SKL. Någon som vet om SKL uttalade sig om planka nr 3? (ligger långt efter i fup )
Citera
2013-11-01, 10:30
Medlem
highfives avatar
Har studerat lite när det gäller hundsöken och var de markerat. Sökområde 2 och 3 är områdena som hundarna markerat vid när det gäller stenarna som diskuterades i går kväll.

Som jag uppfattar är det de övre/norra delarna av sökområdena 2 och 3 som hundarna varit mest intresserade av.

Eftersom jag varit där i verkligheten vid ett tillfälle så beskriver jag det på följande sätt:

Fp2 ligger efter en rågång/brandgata cirka 30 meter till höger från den lilla grusvägen som går in bakom ödehuset. På kartan med sökområdet så är det i vänstra övre hörnet av sökområde 3 (gräns mot sökområde 2), s 25 fup. Är man på plats vid fp2 så fortsätter rågången/brandgatan vidare i riktning mot själva fortet (övre gränsen för sökområde 3 och 4). Andra platsen som hundarna markerat vid är kring övre gränsen av sökområde 3. Jag tror att det är den platsen jag beskrivit tidigare som en liten vändplats (vägen som går in vid ödehuset svänger uppåt/höger, som en upp och nedvänd metkrok), kanske 20-30 m (ovanför och efter rågången) från fp2. Kanske har gm lastat ur kroppsdelarna här på backen/på stenarna för att senare föra dem till fp2. Därav hundarnas markering. Så för mig är det troligt att gm med något fordon kört kroppsdelarna från värnet, svängt in vid ödehuset och följt denna lilla, smala väg (går knappt att se på kartan). Kan nog gå med bil, men även ex en moped. Det går även att gå till fots från värnet, men terrängen är inte så kul. Har gm gått så kanske han följde övre gränsen (rågången/brandgatan) för sökområde 4 och 3. Sedan ställde gm ner kroppsdelarna på dessa stenar som hundarna markerat på. Kollade sig omkring och fann sedan gropen/fp2 där han placerade kroppsdelarna.

När det gäller ev moped så minns ni kanske att jag reagerade på KJ hade en nyckel till en moped i solskyddets ficka på Hyundaien. Har han en nyckel på ett sådant ställe så är det för att inte tappa den. Troligtvis hade han kört moppe rätt nyligen med tanke på nyckelns placering. Frågan är om denna moped finns vid föräldrahemmet eller på någon annan plats?

Gm kan vara mtgm, annan gm eller en medhjälpare.
Senast redigerad av highfive 2013-11-01 kl. 10:39. Anledning: Precisering av vägen till vändplatsen
Citera
2013-11-01, 10:53
Medlem
Har KJ i ngt förhör pekat ut MB som möjlig GM?
Tycker att om han är oskyldig så borde han säga att det är ngn annan och inte hålla tyst. Det är tystnaden som är märklig.
MB kanske har ngn utpressning på KJ men då borde KJ sjunga ut. Att hålla information inne som leder till annans gripande är inte vanligt med AS. Det kan ju också hända att förhörsledarna ställt fel frågor på fel sätt som gör att KJ kan vara tyst. Vid AS är det viktigt att man har god kunskap om detta funktionshinder och hur det påverkar frågorna och svaren.
Citera
2013-11-01, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Du anser att det är lite, men åklagarna anser att det räcker, så du har en annan uppfattning än vad dom som leder det här har.
Polisen har hållit 900 förhör och ett stort sök och utrett det mesta tills man fick den tekniska bevisningen sen föll resten bort av naturliga skäl. Eller ska man bortse från den tekniska bevisningen för att du har en hittepå misstänkt?

Man saknar bevisning pga att man inte kom in i hans lägenhet före den 23 maj inget annat. .
Oavsett om han frias eller fälls kommer man inte ha andra misstänkta det är inte rimligt och frågan är om man någonsin åtalat någon och den friats och sen man utrett andra ? Hur fan ser det ut ?

Vänta nu. Lägenheten är ju för tusan inte storrengjord sen ett år tillbaka. Han har inte lyft ett finger för att städa. Och trots städhjälp så ser det skitigt ut, smörpaket inne på toaletten?

Efter rättegången kommer MB synas i sömmarna. Det är så mycket utredarna och åklagarna missat, så det vore ett lagbrott att inte utreda honom mer. Det är ju inte så att han är avförd för all evighet. Svaren ska fram!

Åklagarna valde fel helt enkelt, genom att avfärda honom. Men vad kan vi förvänta oss? Hem till middagen kl. 17.00 tag semester mitt i utredningen när så många frågetecken är outredda. Fråga mig vilka så ska jag ge dig svar.
Saker polisen kan reda ut om de vill.

Och om man nu var så säker på KJ och saknar så mycket bevis, varför inte sätta in 24h bevakning på honom under span? Det händer mkt saker när de tittar birt. Därför har de nu inga konkreta bevis och massor av andra planteringsteorier.

Och vill MB ha bort pressen från FB så är det ju ganska enkelt. Sluta och gnäll, ge oss din maillog och mail du påstår att du suttit och skickat på lördagskvällen. Enkelt.
Citera
2013-11-01, 11:06
Medlem
Peckinpahs avatar
FUP sid 127 (min fetning)

På fråga om K har mycket knivar uppger A att han sett två tre stycken knivar hos Kristoffer. Han ombeds beskriva dessa och uppger att en av knivarna är en vanlig morakniv. Den har han sett K använda då denne täljt grillpinnar. A ombeds beskriva ytterligare en av K:s knivar och uppger spontant att det inte är en kniv, det han tänker på, det är mer som ett verktyg. A vet inte vad verktyget heter, varför han ombeds rita föremålet. Han beskriver att föremålet har ett handtag, gult eller orange, och bladdelen är av metall, "som ett knivblad men lite annorlunda i form".
A vet inte märket på detta verktyg.
A skulle känna igen verktyget om han såg det på bild. Vid ett tillfälle, förra året, nästan trampade A på den då det låg på golvet hemma hos K, så han är säker på att han skulle känna igen det.
A tillfrågas om han vet vad aktuellt verktyg används till och han visar med sina händer att man håller den vassa delen mot trä, med handen på handtaget och bankar på handtagets ände med en klubba eller liknande.
A uppger att han inte kommer på namnet på aktuellt verktyg. A skulle känna igen
verktyget om han såg det på bild.
A beskriver att bladet på verktyget såg platt ut på ena sidan och böjt ut på andra. Han ombeds rita och berättar samtidigt att det är spetsigt framtill. Att det lutar längst fram och att det då blir vasst där

FUP sid 1877 (min fetning)

F: Det var som ett stämjärn.
H: Nej, jag har inte haft stämjärn hemma…..för att jag inte har behövt det. Alla stämjärn och
sånt, det ligger hemma i Norra Svartbyn.
F: Hos föräldrarna?
H: Jo. För att det är ju som lite svårt att arbeta i trä med…i en lägenhet där man får klagomål
på sånt.
F: Känner du igen den här beskrivningen?
H: Nej, inte gulorange. Alla m…stämjärnen som jag har och som farsan har de är röda.
F: Det är Alexander Boström som beskriver här att du har haft en sån här…
H: Jaha.
F: …haft ett sånt här verktyg.
H: Nä, jag vet inte hur han har sett. Det får han stå för. Jag har då inte haft något sånt där.

Troligt mordvapen (böjd form såsom stickskadordna på VB:s kropp).
Alexander har ju knappast någon anledning att ljuga om att han sett detta verktyg hemma hos KJ. Vi kan därmed anta att KJ haft detta verktyg hos sig.
Hade INTE verktyget varit mordvapnet kunde KJ sagt att ”visst, jag har ett sådant någonstans….”
Nu hävdar KJ att verktygen aldrig existerat hemma hos honom vilket verkar misstänkt.
Citera
2013-11-01, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peckinpah
FUP sid 127 (min fetning)

På fråga om K har mycket knivar uppger A att han sett två tre stycken knivar hos Kristoffer. Han ombeds beskriva dessa och uppger att en av knivarna är en vanlig morakniv. Den har han sett K använda då denne täljt grillpinnar. A ombeds beskriva ytterligare en av K:s knivar och uppger spontant att det inte är en kniv, det han tänker på, det är mer som ett verktyg. A vet inte vad verktyget heter, varför han ombeds rita föremålet. Han beskriver att föremålet har ett handtag, gult eller orange, och bladdelen är av metall, "som ett knivblad men lite annorlunda i form".
A vet inte märket på detta verktyg.
A skulle känna igen verktyget om han såg det på bild. Vid ett tillfälle, förra året, nästan trampade A på den då det låg på golvet hemma hos K, så han är säker på att han skulle känna igen det.
A tillfrågas om han vet vad aktuellt verktyg används till och han visar med sina händer att man håller den vassa delen mot trä, med handen på handtaget och bankar på handtagets ände med en klubba eller liknande.
A uppger att han inte kommer på namnet på aktuellt verktyg. A skulle känna igen
verktyget om han såg det på bild.
A beskriver att bladet på verktyget såg platt ut på ena sidan och böjt ut på andra. Han ombeds rita och berättar samtidigt att det är spetsigt framtill. Att det lutar längst fram och att det då blir vasst där

FUP sid 1877 (min fetning)

F: Det var som ett stämjärn.
H: Nej, jag har inte haft stämjärn hemma…..för att jag inte har behövt det. Alla stämjärn och
sånt, det ligger hemma i Norra Svartbyn.
F: Hos föräldrarna?
H: Jo. För att det är ju som lite svårt att arbeta i trä med…i en lägenhet där man får klagomål
på sånt.
F: Känner du igen den här beskrivningen?
H: Nej, inte gulorange. Alla m…stämjärnen som jag har och som farsan har de är röda.
F: Det är Alexander Boström som beskriver här att du har haft en sån här…
H: Jaha.
F: …haft ett sånt här verktyg.
H: Nä, jag vet inte hur han har sett. Det får han stå för. Jag har då inte haft något sånt där.

Troligt mordvapen (böjd form såsom stickskadordna på VB:s kropp).
Alexander har ju knappast någon anledning att ljuga om att han sett detta verktyg hemma hos KJ. Vi kan därmed anta att KJ haft detta verktyg hos sig.
Hade INTE verktyget varit mordvapnet kunde KJ sagt att ”visst, jag har ett sådant någonstans….”
Nu hävdar KJ att verktygen aldrig existerat hemma hos honom vilket verkar misstänkt.
Bra detektivarbete. Det där skulle pappan kunna vittna om.
Citera
2013-11-01, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nu sket advokaten i det blå skåpet.

Jävla oskick av media att hänga ut en person som är kontrollerad av polis och är avförd ur utredningen.
Han är kontrollerad, och någorlunda utredd. Enligt åklagarna har man inte utrett honom 100%. Så det återstår att se om de tar upp det fallet igen, och återinför honom till utredningen. Källa för vad åklagarna sa: intervju av åklagarna på aftonbladet.se
Citera
2013-11-01, 11:28
Medlem
Peckinpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Bra detektivarbete. Det där skulle pappan kunna vittna om.

Tack för de orden

Ungerfär samma scenario gäller för den stora ryggsäcken (kanske 120 liters). Bekanta hävdar att KJ har en dylik, KJ hävdar att den inte existerar (ur mitt minne angående FUP, rätta mig gärna ifall jag minns fel)

Det verkar som om samtliga föremål som kan vara intressanta när det gäller mord/transport av kropp upphör att existera.
Citera
2013-11-01, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Till skillnad mot Marinafallet så var den advokaten tillräckligt skarp att inte peka ut en namngiven person som alternativ GM utan han såg till att det fanns flera möjliga alternativa GM inom en viss krets.

Denna advokat har genom sitt direkta utpekande och med sin beskrivning förverkar sina alternativa GM. Om åklagaren kommer fram till och kan påvisa att MB inte har kunnat utföra brottet så kan advokaten inte med minsta trovärdighet därefter peka ut en annan alternativ GM.

Utöver det så har han angivit ett konspiratoriskt scenario för plantering av bevis och därmed har han övergivit sina teorier om att den tekniska bevisningen kan ha en naturlig förklaring.

Hans försvar bygger således på att en specifik person, som är utredd och avförd, kan ha utfört brottet. Samma person har även på ett konspiratoriskt sätt planterat bevis för att misstänkliggöra KJ. Samtidigt så vill advokaten påvisa stöd för denna teori genom att låta experter tala om att KJ inte har förmåga att genomföra denna typ av gärning.

Ovanståënde scenario faller direkt på den tekniska bevisningen.

Men som jag har sagt tidigare, denna advokat sitter i ett hopplöst läge och han var tvungen att välja infallsvinkel och då valde han denna. Det var ju tur att han inte, likt Bodström, även hävdade att det inte alls är klarlagt att hon ens blivit mördad, men det kanske kommer.

Han satsar allt på ett kort, såklart han gör. Polisen och åklagarna kan ju ändå hitta alternativa gm på egen hand. Men advokaten vill ha KJ fri, och MB är kortet han satsar på. Inte helt fel att gå all in där, eftersom polisen inte gjort sitt jobb t i l l r ä c k l i g t.

Jag tror det kommer ta hus i helvete när/om man hittar mordvapen, händerna, vbs telefon och kläderna. Hoppas hoppas...
Citera
2013-11-01, 11:30
Medlem
Intressant reaktion hos KJ.
Måste vara hemskt att se sin vän i sådant skick samtidigt som han kanske minns vad som hände. Det är svårt att sia om vad som försegår i KJ:s huvud
Klart är dock att han blir berörd och det talar emot en iskall våldsverkare som en psykopat kan vara. Om KJ är GM så tror jag brottet skedde i raseri och han kan ha stora minnesluckor från händelsen och kanske väcktes några minnen upp.

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=7052985
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in