2013-10-31, 19:29
Bannlyst
Ska fixa vildsvin imorgon, det blir typ som en file in i ugnen med massa olika kryddor som timjan.. samt olika rotgrönsaker som morot och den där vita "moroten" som jag inte minns namnet på.. och bakpotatis tror jag..

Iaf, kan nån ge tips på ett riktigt bra rött vin till? det ska vara ett fint vin, inte gärna för kryddigt tack! och inte över 200 spänn.

Nom nom
Citera
2013-10-31, 19:35
Medlem
kikoys avatar
Vildsvin kräver ett kryddigt vin! "i Castei" passar bra och ligger runt 120-130 på bolaget. Annars så passar nog en god pale ale alldeles utmmärkt
Citera
2013-10-31, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRovskagg
den där vita "moroten" som jag inte minns namnet på..

Palsternacka. Otroligt smarrigt att vitlöksrosta i ugnen med den mer vanliga primören.

Skulle nog hellre ta mig en riktigt finfin ljus lager till vildsvin. Men har hört en bekant nämna "Grand Sud Merlot" när vildsvin serverades.
Senast redigerad av gizze 2013-10-31 kl. 20:44.
Citera
2013-10-31, 20:52
Medlem
Barolo Albe finns på de flesta bolag. Svingott vin redo att drickas nu med bra med kraft i och ändå kommer de underbara smakerna fram i detta välbalanserade vin. 189kr är mycket men helt klart värda pengar i detta fall.
Citera
2013-10-31, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyWho
Barolo Albe finns på de flesta bolag. Svingott vin redo att drickas nu med bra med kraft i och ändå kommer de underbara smakerna fram i detta välbalanserade vin. 189kr är mycket men helt klart värda pengar i detta fall.

Barolo Albe låter intressant.

Glömde skriva att jag gillar inte när det blir choklad smak eller nåt sånna konstiga smaker.. om det inte är det så är det bra, vill ha ett riktigt bra vin
Citera
2013-10-31, 21:30
Medlem
kikoys avatar
Citat:
Barolo Albe låter intressant.

Glömde skriva att jag gillar inte när det blir choklad smak eller nåt sånna konstiga smaker.. om det inte är det så är det bra, vill ha ett riktigt bra vin

Så riktigt bra vin får inte ha kakaotoner? Exakt vad får ett bra vin smaka? Det är ju inte oboy vi talar om här...
Citera
2013-10-31, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kikoy
Så riktigt bra vin får inte ha kakaotoner? Exakt vad får ett bra vin smaka? Det är ju inte oboy vi talar om här...

Vet inte.. men jag gillar inte när det blir för mycket choklad smak..

Detta tex var för jävligt äckligt och det står kakao
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=periquita&sortfield=Default&sortdirec tion=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All& groupfiltersheader=Default&artikelId=299065&varuNr =2560&filters=searchquery%2c
Citera
2013-10-31, 22:50
Medlem
kikoys avatar
Citat:
Vet inte.. men jag gillar inte när det blir för mycket choklad smak..

Detta tex var för jävligt äckligt och det står kakao
http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=periquita&sortfield=Default&sortdirec tion=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All& groupfiltersheader=Default&artikelId=299065&varuNr =2560&filters=searchquery%2c

Självklart har vi alla olika smak, men vinet du visade är ju producerat av andra druvor i ett helt annat land och ligger i en helt annan prisklass. Om det var så hemskt som du beskriver det så kanske det till och med var en defekt flaska? Min poäng är att bara för att det står kakao eller björnbär på systemets beskrivning så bör inget vin förkastas innan man smakat det, I alla fall inte om man ber andra om förslag på något som passar till något så pass unikt som vildsvin.

Jag står fast vid mitt tips
Citera
2013-11-01, 13:45
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ska fixa vildsvin imorgon, det blir typ som en file in i ugnen med massa olika kryddor som timjan.. samt olika rotgrönsaker som morot och den där vita "moroten" som jag inte minns namnet på.. och bakpotatis tror jag..

Iaf, kan nån ge tips på ett riktigt bra rött vin till? det ska vara ett fint vin, inte gärna för kryddigt tack! och inte över 200 spänn.

Nom nom

En bättre Chianti Classico, förslagsvis Mangiacane Chianti Classico Riserva eller en Brunello di Montalcino alternativt Vino Nobile di Montepulciano. Eftersom det är timjan och annat med funkar säkert något från Sydfrankrike bra, tex något från Gigondas eller Languedoc.

"inte gärna för kryddigt", kryddigheten i vinet behövs till vildsvinsköttets karaktär för att stå emot den.
Citera
2013-11-01, 13:47
Medlem
magpies avatar
Castei är en ripasso och har med stor sannolikhet på tok för mycket söt fruktighet för att fungera med rotfrukterna och ffa köttet.
Citera
2013-11-01, 14:39
Bannlyst
Barolo Albe fick det bli
Citera
2013-11-01, 20:57
Medlem
Citat:
Barolo Albe fick det bli
Lämna gärna ett betyg
Citera