2013-10-31, 20:43
Medlem
Min mamma har under dem senaste åren fått ett allt högre blodtryck. Det tog flera år innan hon fick adekvat medicin, som hon dock försöker sluta med helt nu (pga biverkningar) vilket oroar mig eftersom hon inte ändrar på sina matvanor alls, något/flera av följande äter hon varje dag:

* mycket salt
* lamkorvar
* majonäs
* salami
* smör
* sill
* kaffe
* sockerbitar
* weinerbröd
* öl eller sherry
* 3%-ig fet mjölk
* för mycket bröd
* rödbets-och potatissallad (färdig med tillsatser)

Det enda hon äter som är riktigt bra är havregrynsgröt, te och honung varje dag nästan, samt ibland grönsaksgryta, frukt eller bönsallad... men som ni märker så är hennes matvanor inge vidare och trots att jag försökt få henne att ändra på sig vägrar hon och blir bara arg när jag t.ex. säger att hon inte borde salta mat alls o.s.v. Hon säger att hon tar "bara lite för smakens skull" eller bara "en tugga av bullen", "en klunk av alkoholen" osv men det är ju alltid mer än så... särskilt med tanke på att hon äter skitmaten på listan regelbundet!!!

Hon är inte överviktig men börjar bli gammal, dessutom vill hon inte träna (bara gå, shoppa och städa som "motion"). Jag tror meditation skulle vara bra för henne eftersom hon stressar mycket som grädden på moussen men sånt skulle hon aldrig prova på... hon är i överlag dålig på att ta hand om sig, vill aldrig ta spa-behandlingar, sover för lite på natten och har ett hektiskt heltidsjobb (hon borde byta men hon orkar aldrig söka nytt utan drömmer om pensionen som dock är mer än 10 år bort...)

Hon är "fobisk" mot "mat hon inte växt upp med" som t.ex. chiafrön jag försökt få henne att äta (som innehåller mycket fiber, omega3 och mineraler) eller mina chlorella, maca och andra nyttiga pulver jag dricker smoothie av ofta skulle hon heller aldrig inta...

Jag vet allvarligt talat inte vad jag ska ta mig till, känns så hopplöst för hon inte lyssnar på mig, men vill inte hon ska råka ut för något ju
Jag vill bara att hon ska sluta äta det som är på listan och ersätta den skitmaten med mer frukt och grönt, men jag vet inte hur man "lär en gammal hund sitta"!?

Snälla Flashbackare, hjälp mig att rädda min mammas liv genom att tipsa mig om hur jag ska gå tillväga!
Senast redigerad av Resiah 2013-10-31 kl. 20:55. Anledning: ...<
Citera
2013-10-31, 21:03
Medlem
MeanMEs avatar
Saltet kan du stryka från din lista map högt blodtryck.
Citat:
Att äta mindre salt kan sänka blodtrycket en aning. I studier är dock långtidseffekten minimal, endast en (1) mmHg lägre blodtryck i snitt.

Det saknas idag bevis för att mindre salt i maten påverkar risken för sjukdom eller död. Det visar en ny stor genomgång av all forskning på området (se även DN:s och SvD:s kommentarer). Det är alltså tveksamt om du blir friskare av att äta mindre salt. Ingen vet.
http://www.kostdoktorn.se/blodtryck

Sill bra med massor av omega 3

Kaffe troligen bra med en 3-4 koppar om dan.

Öl världens näringsrikaste dryck, om inte överkonsumeras helt ofarligt.

Majonäs, lär henne göra det själv, äggulor med rapsolja är inget direkt onyttigt i måttliga doser.
Senast redigerad av MeanME 2013-10-31 kl. 21:10.
Citera
2013-10-31, 21:14
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resiah
Min mamma har under dem senaste åren fått ett allt högre blodtryck. Det tog flera år innan hon fick adekvat medicin, som hon dock försöker sluta med helt nu (pga biverkningar) vilket oroar mig eftersom hon inte ändrar på sina matvanor alls, något/flera av följande äter hon varje dag:

* mycket salt
* lamkorvar
* majonäs
* salami
* smör
* sill
* kaffe
* sockerbitar
* weinerbröd
* öl eller sherry
* 3%-ig fet mjölk
* för mycket bröd
* rödbets-och potatissallad (färdig med tillsatser)

Det enda hon äter som är riktigt bra är havregrynsgröt, te och honung varje dag nästan, samt ibland grönsaksgryta, frukt eller bönsallad... men som ni märker så är hennes matvanor inge vidare och trots att jag försökt få henne att ändra på sig vägrar hon och blir bara arg när jag t.ex. säger att hon inte borde salta mat alls o.s.v. Hon säger att hon tar "bara lite för smakens skull" eller bara "en tugga av bullen", "en klunk av alkoholen" osv men det är ju alltid mer än så... särskilt med tanke på att hon äter skitmaten på listan regelbundet!!!

Hon är inte överviktig men börjar bli gammal, dessutom vill hon inte träna (bara gå, shoppa och städa som "motion"). Jag tror meditation skulle vara bra för henne eftersom hon stressar mycket som grädden på moussen men sånt skulle hon aldrig prova på... hon är i överlag dålig på att ta hand om sig, vill aldrig ta spa-behandlingar, sover för lite på natten och har ett hektiskt heltidsjobb (hon borde byta men hon orkar aldrig söka nytt utan drömmer om pensionen som dock är mer än 10 år bort...)

Hon är "fobisk" mot "mat hon inte växt upp med" som t.ex. chiafrön jag försökt få henne att äta (som innehåller mycket fiber, omega3 och mineraler) eller mina chlorella, maca och andra nyttiga pulver jag dricker smoothie av ofta skulle hon heller aldrig inta...

Jag vet allvarligt talat inte vad jag ska ta mig till, känns så hopplöst för hon inte lyssnar på mig, men vill inte hon ska råka ut för något ju
Jag vill bara att hon ska sluta äta det som är på listan och ersätta den skitmaten med mer frukt och grönt, men jag vet inte hur man "lär en gammal hund sitta"!?

Snälla Flashbackare, hjälp mig att rädda min mammas liv genom att tipsa mig om hur jag ska gå tillväga!

Jag reagerar mot din mammas matvanor, men kanske inte riktigt på det vis du vill. Bäst att säga att jag förespråkar en lågkolhydratkost, som inte är densamma som din... dessutom är jag ungefär lika gammal som din mamma.

Här kommer mina förbehåll inför din mammas mat:
Mycket salt - behöver inte alls vara farligt
Lammkorv - jättegott, mycket kött
Majonnäs - helt OK
Salami - se lammkorv ovan
Smör - precis rätt enligt oss som äter lågkolhydratmat
Sill - rätt mycket socker i sillinläggningar, var försiktig
kaffe - ?!
Sockerbitar - nej, nej, nej.
Wienerbröd - nej, nej, nej.
Öl eller sherry - massor av socker , nej, nej nej.
3 % mjölk - Mja, ska man dricka mjölk bör den vara fet.
för mycket bröd - undvik så mycket som möjligt.
Rödbets-och potatissallad - nej, undvik.
Citera
2013-10-31, 21:25
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Jag reagerar mot din mammas matvanor, men kanske inte riktigt på det vis du vill. Bäst att säga att jag förespråkar en lågkolhydratkost, som inte är densamma som din... dessutom är jag ungefär lika gammal som din mamma.

Här kommer mina förbehåll inför din mammas mat:
Mycket salt - behöver inte alls vara farligt
Lammkorv - jättegott, mycket kött
Majonnäs - helt OK
Salami - se lammkorv ovan
Smör - precis rätt enligt oss som äter lågkolhydratmat
Sill - rätt mycket socker i sillinläggningar, var försiktig
kaffe - ?!
Sockerbitar - nej, nej, nej.
Wienerbröd - nej, nej, nej.
Öl eller sherry - massor av socker , nej, nej nej.
3 % mjölk - Mja, ska man dricka mjölk bör den vara fet.
för mycket bröd - undvik så mycket som möjligt.
Rödbets-och potatissallad - nej, undvik.
LOL
Du har typ 40-45 kcal per dl och 4 g kolhydrater i öl 4,5%.
60 kcal per dl och 5 g kolhydrater i röd mjölk.

Edit: Vidare, den absolut överväldigande majoriteten av sockret i inlaggd sill om det var det TS avsåg är ju i lagen, och den brukar man mig veterligen inte konsumera.
Senast redigerad av MeanME 2013-10-31 kl. 21:32.
Citera
2013-10-31, 21:28
Medlem
Adversariuss avatar
Jag tycker snarare det verkar vara dina hälsoneurotiska tendenser som är problemet i sammanhanget. Det är ju långt ifrån en skräckkost din morsa har - snarare en rätt varierad och rejäl kost med en lite mindre hälsosam livsnjutarsida (öl, wienerbröd m.m.), men vem har inte det? När du vidare börjar prata om spabehandlingar, chiafrön och "nyttiga pulver" som den mest naturliga sak i världen ryggar jag tillbaka. Visst, om du vill köra rikemanstjej-stilen fullt ut med en hälsofixerad vardag så står det dig helt fritt och det gör dig säkert gott, men många människor unnar sig gärna fet och salt mat, några öl, bakverk osv med jämna mellanrum eftersom det ger dem livskvalité att äta gott, och lever hellre 70 år som livsnjutare än 85 år som strikt hälsofantast. Folk är olika, helt enkelt. Din morsa marscherar inte mot graven med sina matvanor, som du att får det att låta som - låt henne äta vad hon vill.
Citera
2013-10-31, 21:51
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Men snälla rara.... Det är inte ditt ansvar vad din mamma äter, jag förstår mycket väl att hon sparkar bakut. Inte kommer hon att dö i förtid heller för att hon inte vill ha dina konstiga smoothies. Det är nån ny mattrend med en massa underliga jättedyra mirakelpulver, din mamma är klok som inte går på att man ska måsta köpa sånt för annars dör man. Vi har världens högsta medellivslängd, eller om nu Japan ligger före numera, trots att vi ätit fett och salt. Det finns många hundraåringar som snaskat wienerbröd och mackor. Tänk efter och ta det lugnt, snälla du. De länderna som mirakelpulvren kommer ifrån har inte en speciellt frisk eller långlivad befolkning.

Däremot borde hon gå och kolla blodtrycket, kanske passa på att ta prov på kolesterolvärdena också.
Citera
2013-11-01, 12:03
Medlem
Gå till Fonus och be om ett "Vita arkivet". Be mamma fylla i det för du tycker det verkar vara hög tid att planera hennes snara frånfälle.
Förhoppningsvis tar hon tag i sitt liv och försöker överleva lite till.
Fast hennes matvanor är inte alls helt tokiga. Möjligen saltet isåfall. Salt höjer blodtrycket en hel del om intaget är överdrivet. Kan dock inte ge några siffror på hur mycket, det får du googla själv.
Sen kan hon öka på motionen, det är den bästa medicinen för högt blodtryck. Minst ½ timme/dag kan göra underverk på ett högt blodtryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in