2013-10-29, 09:58
Medlem
zillozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimeOfYourLife
Morrn!

Har tänkt börja med lite aktiehandel främst på hobbynivå för 10 000 - 20 000kr och kommer använda mig av Avanza Mini. Hur fungerar det med skatt och deklaration på aktier och hur gör man?

Sök för Guds skull. Samma frågor dyker upp på varenda sida i denna tråd
2013-10-29, 10:03
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonniz
Schablonbeskattningen för ett ISK, hur fungerar det? Om jag har samtliga tillgångar investerade, hur dras skatten då? Och när dras det?

Hej,

Schablonintäkten beräknas genom att mäta ditt värde på ditt konto vid ingången till varje kvartal (oavsett om värdet är likvida medel eller investerade värdepapper). Dessa fyra summor summeras tillsammans med dina insättningar till kontot under året och summan delas slutligen med 4.

Det man räknat fram är ett så kallat kapitalunderlag vilket man sedan multiplicerar med statslåneräntan den 30/11 året före, 1,49% år 2012, för att få fram schablonintäkten.

Denna schablonintäkt kommer sedan förtryckt i din deklaration så du behöver själv inte rapportera något till Skatteverket. Man skattar sedan 30% av schablonintäkten så kortfattat kan man säga att man slutligen skattar 0,447% av sitt kapitalunderlag.

/Sanna, Avanza Bank
2013-10-29, 10:09
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Morrn!

Har tänkt börja med lite aktiehandel främst på hobbynivå för 10 000 - 20 000kr och kommer använda mig av Avanza Mini. Hur fungerar det med skatt och deklaration på aktier och hur gör man?

Hej,
Kul att du vill använda dig av vår tjänst Mini!
Med Mini har man en standarddepå och man behöver då deklarera sina aktieaffärer och betala 30% på den vinst man har gjort under året. Vi kan hjälpa dig med din deklaration och hur du ska rapportera dina affärer genom att förtrycka din K4:a till dig, den bilaga som redovisar dina aktieaffärer som man sedan ska lämna in till Skatteverket.

Vinstskatt betalas alltså först i din deklaration med denna typ av konto.

/Sanna, Avanza Bank
2013-10-29, 11:54
Medlem
p4nd0ras avatar
Har 4hp kvar till att bli beviljad CSN. Har varit utan CSN nu sen terminsstarten och fått ta av sparpengar som jag fått av min mormor... Detta på grund av att en lärare ej rättat min tentamen + laborationer som jag gjorde i Augusti(!!!)..
Har mailat flertalet gånger utan svar och även besökt läraren på hans kontor. Det ledde bara till att jag fick tentan rättad och godkänd men ej laborationerna, de skulle jag skicka igen då han "hade mycket nu".

Tentamensresultatet har inte kommit in i LADOK heller, det var två veckor sen jag var på hans kontor och han sa att han skulle rapportera in det direkt.

Hur borde jag gå vidare med detta?
2013-10-29, 11:56
Medlem
Vad menas med förhandel och efterhandel? Jag har tex Apple i portföljen och ibland ser man att priset redan innan handeln startat har ökat eller minskat. Vem eller vilka får handla före och efter?
2013-10-29, 12:42
Medlem
tuuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p4nd0ra
Har 4hp kvar till att bli beviljad CSN. Har varit utan CSN nu sen terminsstarten och fått ta av sparpengar som jag fått av min mormor... Detta på grund av att en lärare ej rättat min tentamen + laborationer som jag gjorde i Augusti(!!!)..
Har mailat flertalet gånger utan svar och även besökt läraren på hans kontor. Det ledde bara till att jag fick tentan rättad och godkänd men ej laborationerna, de skulle jag skicka igen då han "hade mycket nu".

Tentamensresultatet har inte kommit in i LADOK heller, det var två veckor sen jag var på hans kontor och han sa att han skulle rapportera in det direkt.

Hur borde jag gå vidare med detta?

Har du möjligtvis ett bevis på att tentan blev rättad? De kan du då skicka in till CSN. Dom godkände det för mig innan de kommit in i LADOK. Dock har en lärare skyldighet ( vad jag vet ) att inom 3 veckor rätta tentor och uppgifter?! Är han kursansvarig, läser du program? Finns det någon annan du kan gå till? För om det är i Augusti han skulle rättat så skulle du ju varit beviljad CSN från start nu i höst.
2013-10-29, 13:14
Medlem
p4nd0ras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuus
Har du möjligtvis ett bevis på att tentan blev rättad? De kan du då skicka in till CSN. Dom godkände det för mig innan de kommit in i LADOK. Dock har en lärare skyldighet ( vad jag vet ) att inom 3 veckor rätta tentor och uppgifter?! Är han kursansvarig, läser du program? Finns det någon annan du kan gå till? För om det är i Augusti han skulle rättat så skulle du ju varit beviljad CSN från start nu i höst.
Nej, tyvärr inte fick bara reda på att jag blev godkänd på den när jag var hos honom.
EDIT: Har faktiskt tentamen här hemma och det står antal poäng och ett G efter men tveksam till att det är bevis.. :/
Ja, jag vet..men på detta universitetet eller i alla fall min institution så följer de verkligen inte det..de har även som egen policy att det ska ta max 20 dagar..
Japp..helt jävla otroligt.
Senast redigerad av p4nd0ra 2013-10-29 kl. 13:47.
2013-10-29, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,
Kul att du vill använda dig av vår tjänst Mini!
Med Mini har man en standarddepå och man behöver då deklarera sina aktieaffärer och betala 30% på den vinst man har gjort under året. Vi kan hjälpa dig med din deklaration och hur du ska rapportera dina affärer genom att förtrycka din K4:a till dig, den bilaga som redovisar dina aktieaffärer som man sedan ska lämna in till Skatteverket.

Vinstskatt betalas alltså först i din deklaration med denna typ av konto.

/Sanna, Avanza Bank

Tack svaret!

Jag har läst på och kollat upp detta lite mera nu. Det skulle ju vara skönt att köra via ISK istället och slippa extra grejjer på deklarationen. Som jag förstått det så är det antingen Avanza mini eller vanliga Avanza ISK som gäller, ISK finns inte till mini?

om så är fallet, vad rekomenderas för någon som kommer ha det som hobby och tänkt lägga 5000-10000:- på svenska aktier och 10 000:- i start insättning och därefter en månatlig summa runt 1000:- i Avana Zero?
2013-10-29, 14:13
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Tack svaret!

Jag har läst på och kollat upp detta lite mera nu. Det skulle ju vara skönt att köra via ISK istället och slippa extra grejjer på deklarationen. Som jag förstått det så är det antingen Avanza mini eller vanliga Avanza ISK som gäller, ISK finns inte till mini?

om så är fallet, vad rekomenderas för någon som kommer ha det som hobby och tänkt lägga 5000-10000:- på svenska aktier och 10 000:- i start insättning och därefter en månatlig summa runt 1000:- i Avana Zero?

Precis som du skriver så erbjuder vi inte ISK på Mini. Utan ISK kan man endast öppna via vår andra hemsida www.avanza.se och då med kundkategorierna Bas eller Premium. Med Bas-villkor betalar du ett minimicourtage på 39kr och med Premium 99kr.

Vi får dessvärre inte rådge dig om vad för konto du ska öppna utan detta behöver du avgöra själv. Generellt kan man säga att oavsett vilket konto du väljer, aktie-och fondkonto med Mini-villkor eller ett ISK med Premium-eller Basvillkor så är det fördelaktigt med ISK om du får en avkastning över ca. 2% (med rådande skattesatser).

När du handlar med fonder t.ex. Avanza Zero så kostar handeln dig ingenting oavsett om du väljer Bas, Premium eller Mini.

/Sanna, Avanza Bank
2013-10-29, 14:49
Medlem
Är det värt att ta fullt studielån för ett utbildning som sträcker sig mellan 3-5? Känns som att studielånen är som att man sitter i fängelset omedvetet. Man ser siffran 21 år kvar, som att man blir fri efter de dryga åren.
EDIT; Värt att tänka på att man vill använda lönen väl och skaffa sig minst en bostad efter en avklarad utbildning. Och redan där har vi dubbla lån som måste betalas av.
Senast redigerad av razer9711 2013-10-29 kl. 14:58.
2013-10-29, 16:38
Medlem
mattmas avatar
Volymen mater hur manga andelar som blivit salda i ett foretag under dagen, finns det nagot som visar hur manga avslutade affarer som ar gjorda under dagen? Dvs det spelar ingen roll ifall jag salde 1 eller 100 andelar.

Tack.
2013-10-29, 18:18
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p4nd0ra
Nej, tyvärr inte fick bara reda på att jag blev godkänd på den när jag var hos honom.
EDIT: Har faktiskt tentamen här hemma och det står antal poäng och ett G efter men tveksam till att det är bevis.. :/
Ja, jag vet..men på detta universitetet eller i alla fall min institution så följer de verkligen inte det..de har även som egen policy att det ska ta max 20 dagar..
Japp..helt jävla otroligt.

Tala med din studentkår. De kan hjälpa till att sätta press på institutionen. Om de är väldigt sena kan man tänka sig att du har rätt till ersättning eftersom du missat CSN.

Citat:
Ursprungligen postat av razer9711
Är det värt att ta fullt studielån för ett utbildning som sträcker sig mellan 3-5? Känns som att studielånen är som att man sitter i fängelset omedvetet. Man ser siffran 21 år kvar, som att man blir fri efter de dryga åren.
EDIT; Värt att tänka på att man vill använda lönen väl och skaffa sig minst en bostad efter en avklarad utbildning. Och redan där har vi dubbla lån som måste betalas av.

Vad är alternativet? Att använda sparpengar? Då kommer du inte ha någon buffert när du är klar och får ett ännu större lån på bostaden. Det lånet kommer ha högre ränta än lånet från CSN.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in