2013-10-31, 11:46
Medlem
Skrevs avatar
Jag har irriterat mig ett tag på de ofullständiga månaderna juli och augusti i år, att vissa räknar med dem i rekord-kampen för PoP och att de bildar en puckel i kurvan, som sannolikt är missvisande vad gäller den bakomliggande opinionen.

Jag har därför jämfört juli med föregående månad och augusti med följande, och bara tittat på de institut som är med i båda månaderna respektive, för att närmare syna hur förändringen egentligen ser ut för SD.
Då får man fram för fyra institut juni-juli en uppgång på 0,2 %-enheter i snitt och för augusti-september för sex institut en uppgång på 0,4.

Med den här "viktningen" hamnar alltså PoP för juli på 10,1% (eftersom juni hade 9,9%) medan augusti hamnar på 9,9% (eftersom september hade 10,3%). (Att juli-augusti ger 0,0%-enheters förändring verkar då rimligt, men är inte så mycket att bry sig om med bara 3 institut som rapporterar båda månaderna.)

I realiteten och den bakomliggande opinionen verkar alltså SD ha legat väsentligen stilla mellan juni och september (9,9 - 10,1 - 9,9 - 10,3), med möjligen en mindre uppgång på slutet som förebådar oktober månads rekord.
I status.st:s grafer visas en uppgång i somras – följt av nedgång – som alltså troligen saknar verklighetsförankring.

För hela året skulle alltså serien se ut så här:
10,5 - 10,6 - 10,0 - 9,1 - 9,2 - 9,9 - 10,1 - 9,9 - 10,3 - (11,?)

Man kan naturligtvis gå längre i "korrigeringarna" av siffrorna, och t.ex. räkna bort "Wolodarski-effekten" och lyfta mars-april-maj om man utesluter Skop och Sifo, som bara medverkade de månaderna.

Med sommarkorrigering och utan Skop-Sifo:
10,5 - 10,6 - 10,3 - 9,3 - 9,7 - 9,9 - 10,1 - 9,9 - 10,3 - 11,?

Med sommarkorrigering, utan Skop-Sifo och utan Wolodarski-effekt:
10,5 - 10,6 - 10,5 - 9,5 - 9,9 - 10,1 - 10,3 - 10,1 - 10,5 - 11,?

Så här verkar vi få en mindre slagig och mer rimlig utveckling för partiet:
I en stadig uppgång har vi fått ett mindre bakslag efter den stora uppgången under förra hösten och vintern. Nu fortsätter partiet uppåt efter sommarens bilbränder, våldtäkter, syrie-import och allmänt kaos.

Det gäller att backa lite för att kunna se den större bilden och inte leta efter trender i att enskilda institut backar på månadsbasis.
2013-10-31, 12:19
Medlem
TheBurdens avatar
Novus oktober:
Citat:
2 000 personer intervjuades under perioden 30 september – 27 oktober. Andelen osäkra är 19,1 procent.

V 6,0 (-0,7)
S 34,8 (-0,3)
MP 8,8 (+0,5)
SD 10,1 (+0,1)
C 3,0 (-0,4)
FP 5,2 (+0,6)
KD 4,5 (+0,2)
M 26,0 (-0,5)
http://avpixlat.info/2013/10/31/novus-oktober/
2013-10-31, 12:28
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Novus oktober:

http://avpixlat.info/2013/10/31/novus-oktober/
Du är fan alltid sist på bollen, tvärsist!
2013-10-31, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag var inte en av de som trodde SD skulle få 10% 2010. Jag vaknade upp på riktigt lite senare.

Citat:
Ursprungligen postat av IVXX
Då är jag ett undantag? Vid valet 2010 så måste jag skamligt erkänna att jag la min röst på moderaterna, precis som vid valet 2006.
Ni missar min poäng. Självklart är jag inte så dum att jag tror att ALLA som talar om 20 % idag var bokstavligen samma personer som talade om 10 % 2010. Jag talar inte om de specifika personerna utan snarare typen av människor. Ni båda resonerar på samma sätt som folk resonerade inför valet 2010. Man menade att "nu har det gått så långt att nu måste SD få 10 %". Nu hör man liknande resonemang fast uppåt 20 %.

Visst har situationen blivit ännu värre vilket delvis kommer att spegla sig i valresultatet nästa år, men situationen var mörk för längesen. Den stora frågan är hur mörk situationen måste bli för att svenskar ska rösta på invandringskritiska alternativ? SD borde fått 20 % redan år 2006, inte 2018.
2013-10-31, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
Ni missar min poäng. Självklart är jag inte så dum att jag tror att ALLA som talar om 20 % idag var bokstavligen samma personer som talade om 10 % 2010. Jag talar inte om de specifika personerna utan snarare typen av människor. Ni båda resonerar på samma sätt som folk resonerade inför valet 2010. Man menade att "nu har det gått så långt att nu måste SD få 10 %". Nu hör man liknande resonemang fast uppåt 20 %.

Visst har situationen blivit ännu värre vilket delvis kommer att spegla sig i valresultatet nästa år, men situationen var mörk för längesen. Den stora frågan är hur mörk situationen måste bli för att svenskar ska rösta på invandringskritiska alternativ? SD borde fått 20 % redan år 2006, inte 2018.

Förstår din poäng. Men jag anser det vara en väsentlig skillnad nu mot då om man tittar på t.ex skola eller välfärden generellt. Nu märks det mer än någonsin att det blir mindre och mindre kvar av kakan gentemot för ett decennium sen. Och idag kan du knappt besöka en enda av Sveriges kommunala skolor och därefter blunda för huruvida dåliga skolresultat samt skolklimat beror på etniskt svenska elever eller vår fina mångfald!
Dessutom kommer nu en hel generation röstberättigade studenter till valurnorna för första gången. Unga svenska människor som fått ta spott och spä från Mohammed och Ahmed de senaste 12 åren.
MSM samt Sju(k)lövern kan komma med vilka sanningsvidriga påståenden som helst. Faktum kvarstår, dessa unga människor har levt nästan dagligen med denna fullständigt haverade flyktingpolitik Sverige bedrivit sedan tidigt 90-tal, och nu kommer hämnden. Sakta men säkert.
2013-10-31, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feru

Jag förstår vad du menar. Kanske ligger förklaringen i att när man väl inser och förstår vilken galen politik som förts och hur illa det är så tittar man efter det parti, SD i det här fallet, var de ligger och sedan är det väl en blandning av hopp och empirisk undersökning i familj/bekantskapskrets samt övriga möten i samhället som avgör vad man drämmer i med ... min gissning 15-20 %, min förhoppning 51 %. Jag var en av dem som lusläste MSM och följde alla Aktuellt, Rapport, Ekot etc etc och tyckte jag var "insatt".

Citat:
Ursprungligen postat av IVXX
Förstår din poäng. Men jag anser det vara en väsentlig skillnad nu mot då om man tittar på t.ex skola eller välfärden generellt. Nu märks det mer än någonsin att det blir mindre och mindre kvar av kakan gentemot för ett decennium sen. Och idag kan du knappt besöka en enda av Sveriges kommunala skolor och därefter blunda för huruvida dåliga skolresultat samt skolklimat beror på etniskt svenska elever eller vår fina mångfald!
Dessutom kommer nu en hel generation röstberättigade studenter till valurnorna för första gången. Unga svenska människor som fått ta spott och spä från Mohammed och Ahmed de senaste 12 åren.
MSM samt Sju(k)lövern kan komma med vilka sanningsvidriga påståenden som helst. Faktum kvarstår, dessa unga människor har levt nästan dagligen med denna fullständigt haverade flyktingpolitik Sverige bedrivit sedan tidigt 90-tal, och nu kommer hämnden. Sakta men säkert.

Det är neddragningar i princip överallt, nu senast nedläggningar av fångvårdsanstalter och att poliser av kostnadsbesparingsskäl ska sitta inne och göra pappersarbete istället för att vara ute.

Å ena sidan är det många ungdomar som är trötta på invandringen vilket höga SD-resultat i skolvalen visar å andra sidan har de aldrig upplevt det som vi lite äldre har upplevt - ett helt annat lugn och trygghet i skola och samhälle.
2013-10-31, 14:39
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever

Det är neddragningar i princip överallt, nu senast nedläggningar av fångvårdsanstalter och att poliser av kostnadsbesparingsskäl ska sitta inne och göra pappersarbete istället för att vara ute.

Å ena sidan är det många ungdomar som är trötta på invandringen vilket höga SD-resultat i skolvalen visar å andra sidan har de aldrig upplevt det som vi lite äldre har upplevt - ett helt annat lugn och trygghet i skola och samhälle.

Alla är trötta på invandringen, även de som förespråkar den. Men de fortsätter för de använder ju invandringen som en murbräcka för att förstöra Sverige, ett splittrat folk är ett svagt folk. En splittrat familj är en svag familj.

När även en majoritet av invandrarna har tröttnat på invandringen så har det gått bra långt. Jag hoppas bara att man inte glömmer. Ansvariga ska stå till svars och aldrig glömmas. En bok "detta må du berätta om svenskhatarna" kan vara något för framtiden att dela ut i Sveriges skolor.

Jag har inte själv sett UG reportaget men jag tror detta kommer vara positivt för SD. Som jag har nämnt tidigare, när det kommer till barnen då kan Ullenhag köra upp sin olivolja någonstans. Ens barn är heligt och börjar krafter tala om att man ska sätta in ADHD-Katimba eller Tafsande-Mustafa i väl fungerande klasser då är det väldigt många fler som känner att det finns bara ett alternativ i svensk politik. Vi är inte där en men det kommer komma fler såna krav på att "Nya Sverige" ska tryckas in i högpresterande klasser med resultatet att ännu fler svenska barn får förstörd skolgång och på många sätt ett förstört liv.
Senast redigerad av White Christmas 2013-10-31 kl. 14:42.
2013-10-31, 16:16
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Ens barn är heligt och börjar krafter tala om att man ska sätta in ADHD-Katimba eller Tafsande-Mustafa i väl fungerande klasser då är det väldigt många fler som känner att det finns bara ett alternativ i svensk politik. Vi är inte där en men det kommer komma fler såna krav på att "Nya Sverige" ska tryckas in i högpresterande klasser med resultatet att ännu fler svenska barn får förstörd skolgång och på många sätt ett förstört liv.

Det kommer upprördhetsreportage hela tiden enligt något sorts kränkthetsindex. Bonniermedia och SVT/SR är motorn. Liksom offentlig sektor, NGO:erna och högskolorna. Mångkultur och svaga grupper är den nya religionen. Den politiska moralen har kommit i den kristna moralens ställe. Det börjar bli som i USA där de väluppfostrade medborgarna och politik- och mediaeliterna vet precis vad man ska tycka om olika samhällsföreteelser. Läs NY Times eller The Economist. Samma sak där som här. Det är signalvärdet som räknas. Det är ren och skär ideologi. Ord som inte är avsedda att följas av handling. Det är retorik som festtal på en bolagsstämma. Någon sorts kulturfernissa. I den verkliga verkligheten gäller de privata projekten. Där bor man med sina likar och sätter sina barn i friskolor som Lars Ohly. Ett sorts double-think som i det gamla sovjet. Eller USA. Vart tog den europeiska kulturen vägen?
2013-10-31, 17:17
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Just detta med siffrornas färg är väl det mest anmärkningsvärda. Att stapeln är färglös kan alltid snackas bort med att grå också är en färg.

Men varför i hela friden är siffran 10,1 också grå, när alla de andra partiernas siffror är skrivna med helt svart färg?? OK, det kan väl också snackas bort med att "det råkade bli så". Det är bara det att det "råkar bli" så att SD göms undan eller glöms bort lite för ofta för att vara statistiskt rimligt.

Haha, ja, helt djävla sjukt att 10,1 är gråad. Det är som att SD är nån slags parentesföreteelse som ska redovisas vid sidan om. TV4 är ju helt bakom flötet, jag skulle trippa på att hela bolaget TV4 ligger i nån slags förnekelse över att SD ens finns, obegripligt.

Härligt med en bastant ökning på 0,1 %, korkar upp en Grappo ikväll för det.
2013-10-31, 18:11
Medlem
MenOfLowMoralFibres avatar
Stor brist på flyktingbostäder

Nu kommer det gå undan...
2013-10-31, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MenOfLowMoralFibre

Vad är det för sorts bostäder? Det är väl vanliga bostäder som bostadslösa uteliggare, unga och studenter också behöver.
2013-10-31, 18:26
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MenOfLowMoralFibre

Ja, utvecklingen just nu talar ju inte direkt emot SD:s möjligheter att öka i valet...Förmodligen kan vi se fram emot ett 2014 med monumentalt flyktingkaos, upplopp i förorter, våldtäktssommar, ökande arbetslöshet, ökande underskott i offentliga finanser, nedskärningar inom äldrevård etc.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in