2013-10-30, 19:59
Medlem
stridsfordon90s avatar
tjenare, ska göra ett diabetset test imon, altså testa sockervärdet i blodet. hur långt innan ska man fasta?, vill minnas att distrikt sjöterskan sa att ja kunde käka fram till kl 00:00 inatt,
men vill vara säker
tack på förhand, mvh stridsfordon90
Citera
2013-10-30, 20:12
Medlem
Vurtnes avatar
För mig var det 8 på kvällen tills 8 på morgonen, då skulle jag vara där.
Citera
2013-10-30, 20:23
Medlem
stridsfordon90s avatar
okokok tack för infon,. som sagt så sa dom från kl tolv på natten te åtta på morgonen på mig
finns ju olika värden att mäta tydligen
Citera
2013-10-30, 20:41
Medlem
12 timmar är vad jag har hört!
Citera
2013-10-30, 20:42
Medlem
stridsfordon90s avatar
okok fan då
Citera
2013-10-30, 20:43
Medlem
stridsfordon90s avatar
hur e de me '"nåra" glas vin så här på lill lördan? e de lika illa som att köka nått ?
Citera
2013-10-30, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stridsfordon90
okok fan då

12 timmar minst. Har själv tagit blodsockerprov i somras med några dagars mellanrum på VC
Citera
2013-10-30, 20:47
Medlem
Citat:
hur e de me '"nåra" glas vin så här på lill lördan? e de lika illa som att köka nått ?

Vin innehåller ju socker så självklart kan det påverka ett blodsockerprov något...
Citera
2013-10-30, 20:53
Medlem
stridsfordon90s avatar
fan då men den distriksköterskan ja prata med sa att ja fick äta fram till tolv på kvällen ??
men de man ser på nätet o även på flashback e ju tolv timmar o vissa säger åtta timmar.
men va händer om man käkar eler dricker efter fastsa gränsen, så att säga. visar de för nmycke då eller ?
tack på förhand. tror inte ja har diabetes, men har en kollega som har de o ja har fått lite av dom symptomer han pratar om. trött o slö. ser lite sämre än vanligt. , så tyckte de v abäst att kolla upp
Citera
2013-10-30, 21:07
Medlem
Citat:
fan då men den distriksköterskan ja prata med sa att ja fick äta fram till tolv på kvällen ??
men de man ser på nätet o även på flashback e ju tolv timmar o vissa säger åtta timmar.
men va händer om man käkar eler dricker efter fastsa gränsen, så att säga. visar de för nmycke då eller ?
tack på förhand. tror inte ja har diabetes, men har en kollega som har de o ja har fått lite av dom symptomer han pratar om. trött o slö. ser lite sämre än vanligt. , så tyckte de v abäst att kolla upp

Det som kan hända om man inte fastat enligt vad dom sagt är ju att provet kan bli lite missvisande. Alltså ett högre värde gällande blodsocker. Normalt sätt vill man ju ta ett fasteblodsocker. Alltså morgonsocker på "tom mage". Verkar dock vara lite olika på hur länge. Till mig sa dom iaf 12 timmar innan jag tog testerna.
Citera
2013-10-30, 21:15
Medlem
stridsfordon90s avatar
ok på vårdcenttralen sa dom att ja kna köka o dricka till kl tolv inatt,
o ja ville ju köka pizza o dricka en massa vin me min kk. så ja ringe sjukvårds upplysningen
o don sa att de räcker me att ja slutar dricka kl tolv inatt
så de ska nog gå bra men tack för hjälpen flashbak
har ja diabetes så återkommer ja i en ny tråd för er att hjälpa mig med hehe
Citera
2013-10-30, 21:19
Medlem
Citat:
ok på vårdcenttralen sa dom att ja kna köka o dricka till kl tolv inatt,
o ja ville ju köka pizza o dricka en massa vin me min kk. så ja ringe sjukvårds upplysningen
o don sa att de räcker me att ja slutar dricka kl tolv inatt
så de ska nog gå bra men tack för hjälpen flashbak
har ja diabetes så återkommer ja i en ny tråd för er att hjälpa mig med hehe

Har du inte över 7.0 så behöver du inte oroa dig så mycket. Ligger värdet på mellan 6-7 så kommer du säkerligen få uppmaningen på att tänka dig för vad du äter och öka motionen. Är det under 6 kan du vara helt lugn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in