2013-10-24, 18:23
  #1093
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Är det någon slump att köttbullar formades till köttbullar? Är det en slump att planeter formades till planeter? Nej, det är ingen slump.
Det är elektriskt, all musik utgår ur strömlinjevalsen, ja a capella förstås där är det mest trä mot trä men annars, elektriskt och kanske ecklektiskt, som när ägg ju kläcks, män i pastaknastret ser jag ännu bara de finare stoffen, de där skalen in i tandglipan, nej..

Apropå, så förstår jag inte varför man behöver mörda ett ägg, när man kan dra en vaggvisa så embryot blir upplyst och får lite hum om vad färden innebär, men det vet ingen. Och ingen är ett as.

men kommer du till kön så kan det mkt väl bli kalken i botten med doft av hallon och ingalunda pyrande tomatsås, gäller mig också - då de icke alla hava mjukt vatten i rurbinen. Det är oss förunnat, men hur öl och tunnsådd pasta går ihop, det är mig en gåta. Kanske för att jag behöver lära mig äta glas.
__________________
Senast redigerad av BlackJewel 2013-10-24 kl. 18:25.
Citera
2013-10-24, 20:14
  #1094
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Är det en slump att planeter och köttbullar har samma form? I think not!

Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Är det någon slump att köttbullar formades till köttbullar? Är det en slump att planeter formades till planeter? Nej, det är ingen slump.

(Att använda konceptet "slump" är lite imprecist och ospecifikt).

Men ..... no matter .... sen blir det ju en fråga om vad man stoppar in i denna korrelationism. Och där är pastafarianismen en hästlängd före den vanliga apologetiken. Vi behövar åtminstone inte en intellektuell ohederlighet som gränsar till öppen lögn och en skenande semantisk akrobatik för att kunne göra våra 'jämförelser'.
Citera
2013-10-29, 17:06
  #1095
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Är det någon slump att köttbullar formades till köttbullar? Är det en slump att planeter formades till planeter? Nej, det är ingen slump.

Vilken typ av "slump" refererar DU till?

För det finns tydligen fler typer av slump, som t.ex. den "slump" som abrahamister planslöst användar i sina försök på att smussla in 'Intelligent Design' konceptet, finetunings-arguments "slumpen" eller helt enkelt bara "slump" som en primitiv omskrivning av icke-determinism.
Citera
2013-10-29, 18:35
  #1096
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drandreasson
Hej, ni kanske sett mig hänga här på religions forumet en del på sistone och en del av er är säkert medvetna om min starkt sekulära världsbild men den har ändrats helt för jag har nu sett ljuset och lärt mig sanningen om gud. Han, eller snarare den, existerar i allra högsta grad och dess utseende liknar ett mål spaghetti med ett antal köttbullar. Jag har levt mitt liv i synd och gudsförnekelse men jag är nu en trogen pastafarit. Det här är inga fantasier, det finns hårda bevis för det! Och här är dem:

Först finns såklart det kosmologiska gudsbeviset; Allting som händer eller finns har en orsak eller ett ursprung. Orsaken har såklart också en orsak eller ett ursprung. Denna kedjereaktion kan inte vara oändlig och måste ha ett ursprung. Detta leder till den uppenbara slutsatsen att det flygande spaghetti monstret existerar.
Sen har vi det teologiska beviset; Naturen bygger på komplexitet, ordning, anpassning, syfte och skönhet. Dessa saker kan inte uppstå genom slump, utan endast genom ett skapande medvetande. Alltså finns spaghettimonstret.
Ontologiska gudsbeviset: Att existera är bättre än att inte existera. Tänk dig den bästa varelsen du kan föreställa dig. Ifall denna varelse inte existerar så tänker du inte på den bästa varelsen, då existens är bättre än icke-existens. Den bästa tänkbara varelsen måste alltså existera.
Grad-argumentet: Alla föremål har egenskaper som kan mätas i grader (Storlek, värme-effektivitet, mekanisk energi, vikt, etc.) Ifall 2 föremål delar en egenskap men har den i olika grader så finns det ett föremål som har den högsta möjliga graden av egenskapen. Det finns därmed ett föremål som har den högsta graden av alla egenskaper. Ergo: Spaghettimonster.

Sen kan jag såklart konstatera det uppenbara, vi vet alla att det finns gott och ont, eller hur? Men hur skulle vi kunna skilja på dessa faktorer utan en allvetande omnipotent källa som förklarade vad gott och ont var? Nä, just det.
Och kan ni föreställa er vilka fjantiga saker som dedära vetenskapsmännen säger; att liv skulle ha uppstått genom, vad, microorganismer som bildade organisk massa av syre och väte? Och sedan sakta utvecklades med anpassning till överlevnads-förutsättningarna? Haha, låter inte särskilt troligt! Och alla dessa fossiler de pratar om på discoverychannel, spaghettimonstret la dit dem för att testa vår tro.

Dessutom kan ni inte bevisa att spaghettimonstret inte finns sådeså!

Det är väldigt lätt att motbevisa din tes att ditt monster skulle vara den Allsmäktige Herren..

Gud är obegränsad och har därmed obegränsat många former, skepnader och aspekter.

Din "Gud" (ditt monster) är väldigt begränsad, visar sig bara som spaghetti...

Over and Out!
Citera
2013-10-29, 18:41
  #1097
Medlem
Litenklens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Det är väldigt lätt att motbevisa din tes att ditt monster skulle vara den Allsmäktige Herren..

Gud är obegränsad och har därmed obegränsat många former, skepnader och aspekter.

Din "Gud" (ditt monster) är väldigt begränsad, visar sig bara som spaghetti...

Over and Out!


Ser bara dina förvirrade ÅSIKTER....
Citera
2013-10-29, 18:46
  #1098
Medlem
BlackJewels avatar
Fniss.. tillräckligt stark för att boxhandskarna skulle på och behöva knocka - nej dfsm försvarar sig sällan med boxning, men väl med de subtila sinnena vilka åker obönhärligen upp och låååångt förbi lille gud.

Kallas för transcendans med pastral stretch, inget som gudstroende förstår sig på, då de allihopa stannar där och klänger så benknotorna darrar och behöver be om så en nypa vete, något jag kan tycka är ogudaktigt och därmed förpassar lille gud dit han dväljer, inuti huvuden, dfsm.. manifesterar sig åtminstonde där förbindelserna är, inte där man kikar efter var lille gud är, och ändå vågar denne vilken utkräver bedjanden från morgon till kväll, inte ens visa sig, det är en för bedrövlig helighet det : en kvasifigur när dfsm står bredvid och låter människorstackarna förstå att det ska konkret patos till så det blir pasta av det hela, inte tomgångsretoriska skrällande tomflaskor med tomhjärnor, för dfsm finns inte nolltolerans, vad jag tyckte mig höra sist jag rannsakade en nudel med den svaga öldoften som plafond.. . Inga smäll på fingrarna för vare sig öl eller vin i maten inte!
Citera
2013-10-29, 21:26
  #1099
Moderator
Tinuviels avatar
När man mediterar över DFSM:s saftiga köttbullar slår det pastalogiska mysteriet plötsligt en i huvudet som en bunt nykokt linguini. Köttbullar! Varför köttbullar? Vi vet alla att han betraktar pirater (riktiga pirater, med hatt och papegoja på axeln) med blida bestjälkade ögon MEN hur kommer det sig att han bär med sig två köttbullar, swedish meatballs? Har han sett med medlidande på våra förfäders irrfärder och beslut att bosätta sig på en plats där mörker och regn råder tio månader / år? Har han berört dem särskild med sina mjuka nudelformiga bihang och väglett deras sinnen och händer till att skapa denna maträtt i Hans Likhet? Vilken ära i att Hans Bollar är kända som swedish meatballs!

Våra förfäder må ha blivit benudlade - men det är de inte ensamma om. Runt om i universum skapas olika versioner av svenska köttbullar. Detta är sant.
(källa Babylon5):

G'Kar: "It's an Earth food. They are called Swedish meatballs! It's a strange thing, but every sentient race has its own version of these Swedish meatballs! I suspect it's one of those great universal mysteries which will either never be explained, or which would drive you mad if you ever learned the truth!"
http://en.wikipedia.org/wiki/Babylon_5

Ett mysterium? Inte för den som vandrar i vermicellin!
Citera
2013-10-29, 22:12
  #1100
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
När man mediterar över DFSM:s saftiga köttbullar slår det pastalogiska mysteriet plötsligt en i huvudet som en bunt nykokt linguini. Köttbullar! Varför köttbullar? Vi vet alla att han betraktar pirater (riktiga pirater, med hatt och papegoja på axeln) med blida bestjälkade ögon MEN hur kommer det sig att han bär med sig två köttbullar, swedish meatballs? Har han sett med medlidande på våra förfäders irrfärder och beslut att bosätta sig på en plats där mörker och regn råder tio månader / år? Har han berört dem särskild med sina mjuka nudelformiga bihang och väglett deras sinnen och händer till att skapa denna maträtt i Hans Likhet? Vilken ära i att Hans Bollar är kända som swedish meatballs!

Våra förfäder må ha blivit benudlade - men det är de inte ensamma om. Runt om i universum skapas olika versioner av svenska köttbullar. Detta är sant.
(källa Babylon5):

G'Kar: "It's an Earth food. They are called Swedish meatballs! It's a strange thing, but every sentient race has its own version of these Swedish meatballs! I suspect it's one of those great universal mysteries which will either never be explained, or which would drive you mad if you ever learned the truth!"
http://en.wikipedia.org/wiki/Babylon_5

Ett mysterium? Inte för den som vandrar i vermicellin!
Ytterligare ett bevis för att DFSM är den enda sanna guden. Inte bara vi här på jorden är hans skapelser utan alla i hela universum. Så är det sagt, alltså är det så.

Och visst, Babylon 5 kanske inte är världens mest trovärdiga källa men det är å andra sidan inte bibeln eller koranen heller. Så för mig räcker det.

Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Det är väldigt lätt att motbevisa din tes att ditt monster skulle vara den Allsmäktige Herren..

Gud är obegränsad och har därmed obegränsat många former, skepnader och aspekter.

Din "Gud" (ditt monster) är väldigt begränsad, visar sig bara som spaghetti...

Over and Out!
Du kan ju kolla upp diskussionen här i tråden om DFSM:s lilla färdighet som ställer honom över alla andra (falska) gudar. Allsmäktig säger du? HA! DFSM kan både finnas och inte finnas. Samtidigt. Klarar din gud det? Allsmäktig säger jag!

EDIT: Och jag har precis käkat en kvällsmacka så jag bryter inte mot DFSM:s 8 saker man inte borde göra. Jag är en from pastafarian jag. I alla fall när jag känner för det och mer kan man väl inte begära?
__________________
Senast redigerad av Kung_Ingenting 2013-10-29 kl. 22:15.
Citera
2013-10-30, 11:35
  #1101
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Det är väldigt lätt att motbevisa din tes att ditt monster skulle vara den Allsmäktige Herren..

Gud är obegränsad och har därmed obegränsat många former, skepnader och aspekter.

Det är möjligt, men människan kan ytterst sällan percipera eller på annat sätt erfara/uppleva dessa, men brukar istället börja fantisera fram såna former.

Citat:
Din "Gud" (ditt monster) är väldigt begränsad, visar sig bara som spaghetti...

Däremot är "magkänslan" .... med sin kombination av empiri och 'inre andligt kompass' ..... teismens mest överlägsna metod för att skaffa sig information om Gud.

Desutom bör du inte glömma, att 'guder' generellt bara är oinformerade fantombilder av DFSM; alltså ofullständiga approximationer, som i bäste fall har lyckats pricka in några av DFSMs egenskaper och imitera dessa.
Citera
2013-10-30, 15:00
  #1102
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Citat:
När man mediterar över DFSM:s saftiga köttbullar slår det pastalogiska mysteriet plötsligt en i huvudet som en bunt nykokt linguini.
Ja soft and sensous.. via vomeronasala banan...rakt igenom nosväggen, vilket jag kalalr för konkretabstrakt med konkret dominans, varför DFSM dväljer via ångorna en bra bit högre än GT, helt säkert.


Citat:
Köttbullar! Varför köttbullar? Vi vet alla att han betraktar pirater (riktiga pirater, med hatt och papegoja på axeln) med blida bestjälkade ögon MEN hur kommer det sig att han bär med sig två köttbullar, swedish meatballs?
Alltså.. han kommer med svarta runda salta också.. så snacka om mångfacetterad dimension vad gäller enbart bullarna! Men är det meatballs, så är det dem som badt en stund i lite porlande öl va? De marinerade som ändå blir knastrigt knapriga, jösses.. måste börja rulla lite.

Citat:
Har han sett med medlidande på våra förfäders irrfärder och beslut att bosätta sig på en plats där mörker och regn råder tio månader / år? Har han berört dem särskild med sina mjuka nudelformiga bihang och väglett deras sinnen och händer till att skapa denna maträtt i Hans Likhet? Vilken ära i att Hans Bollar är kända som swedish meatballs!
Han har bemödat sig att ta till avrenda nudelaxiom att toucha vad som touchas kan, du kan se på varenda lillbattning, ingen står oberörd... han når dem alla och det är nog lite ölklunkar som frambringar det där ölnunnandet eller lullandet, för att det kan bli sådär runt och fint, milt och slätt.

Att han inte bryr sig att det skulle kunna vara selleribullar för finsmakarna, istället för köttslamsor.. det handlar om the spirit in the gospel, blandningen mellan öl och skorpmjöl. Som jag också behöver börja krossa till kom jag på...


Det är för väl att pastafarianska kanalen hålls öppen här av dig! .... fl.b skulle vara ett styck Sahara utan den vulkan du zoomat in at delge av.




Citat:

Våra förfäder må ha blivit benudlade - men det är de inte ensamma om. Runt om i universum skapas olika versioner av svenska köttbullar. Detta är sant.
(källa Babylon5):
Är det meatballs och minimum 30%ig gräddsås, då är det sant ja, för gospelsk thrill, antipastiologiskt korrekt va? dvs ibland utan den metalliska tomatigheten.

Citat:

G'Kar: "It's an Earth food. They are called Swedish meatballs! It's a strange thing, but every sentient race has its own version of these Swedish meatballs! I suspect it's one of those great universal mysteries which will either never be explained, or which would drive you mad if you ever learned the truth!"


Ett mysterium? Inte för den som vandrar i vermicellin!
Strange about the pig ? or just the aroma ?


Jaha... vermicellin.... hmm, och det är mer bestämt, något inuti the meatballs ?
Citera
2013-10-30, 15:14
  #1103
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Det är väldigt lätt att motbevisa din tes att ditt monster skulle vara den Allsmäktige Herren..

Gud är obegränsad och har därmed obegränsat många former, skepnader och aspekter.

Din "Gud" (ditt monster) är väldigt begränsad, visar sig bara som spaghetti...

Over and Out!
No no nooo! vad som fyller spaghettistrukturen kan enbart en upplösande öl avgöra, och då har det visat sig att både potatis liksom en massa andra himmelska liksom jordiska texturer av andlig art återfinns djupt inuti varenda nudel sänd av DFSM, att den lille temporäre guden någosnsin nått så djupt, njeee... dit når hen inte, men trippa på tå och försöka.. det är lillguden bra på, och att blåsa upp sig att försöka likan ett kärleksmonster, men.. spricker lika fort som tanken skapas. Så är det icke med pastavarelsen, som inte ens vare sig påbjuder eller påtvingar allsång, en god sak i sig, som redan försätter DFSM bra långt över lillguden på jorden. PÅ jorden, att ännu försöka landa... på sin tomma skrällande icke-mage. Har inte ens nerver och kan inte bry sig, så fint för barnen då... oh så tjusigt...

En låtsegud i bokens värld mellan pärmarna att ockupera sig i tankesfären.. förblir en snåljåp. Trivs att skämmas där inklämd att som vanligt tiga.
Citera
2013-10-30, 15:35
  #1104
Medlem
Jag har drabbats av en religiös kris. Den flygande spagettitallriken har inte återuppenbarat sig någon mer gång. Dessutom drömde jag att pastan var slut i alla butikshyllor. Har DFSM övergivit oss månntro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in