2013-09-02, 20:18
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transportstyrelsen
Först säger du att det inte gick att bevisa att du satt bakom ratten, sedan att du fått en underrättelse från Transportstyrelsen där du ska yttra dig. Det går inte ihop. Antingen har du varit rattfull och då förlorar du körkortet i 1 år, eller så har du bara gjort dig skyldig till narkotikabrott, men då får man ingen underrättelse om att yttra sig. Du får välja något av alternativen.
Nu har han ju inte fått någon underrättelse från transportstyrelsen, utan ett brev från socialstyrelsen, säger han ju.

Såvitt framgår av 3 kap. 8 § körkortsförordningen så får transportstyrelsen begära in ett yttrande av bland annat socialnämnd för att utreda någons lämplighet. Rätta mig om jag har fel men det skulle således kunna vara så att transportstyrelsen i det här fallet vill utreda Caidas lämplighet, eftersom han har åkt dit för narkotikabrott. Kanske du som utredare vet det i alla fall?

Citat:
Ursprungligen postat av Caida
Det jag undrar är hur stora mina chanser är att komma undan med körkortet i behåll utan att behöva lämna urinprov. Min livssituation har förändrats en hel del sedan jag torskade och jag studerar på universitet numera. Kan det ha inverkan i deras beslut?
Hur stora dina chanser är utan att behöva lämna urinprov kan jag inte uttala mig om, men visst borde det faktum att din livssituation har förändrat vara till din fördel. Det är ju liksom det som är vitsen med att skicka dig till socialen; att utreda din livssituation.
Citera
2013-09-02, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transportstyrelsen
Först säger du att det inte gick att bevisa att du satt bakom ratten, sedan att du fått en underrättelse från Transportstyrelsen där du ska yttra dig. Det går inte ihop. Antingen har du varit rattfull och då förlorar du körkortet i 1 år, eller så har du bara gjort dig skyldig till narkotikabrott, men då får man ingen underrättelse om att yttra sig. Du får välja något av alternativen.

Jag blev ju endast dömd för ringa narkotikabrott och inget annat. Jag tycker också det är lite märkligt att jag kallas för ett yttrande när jag inte har dömts för rattfylla? Kan dem "anta" att jag kört påverkad och kräva ett yttrande?

Hur lång tid brukar det ta från att man lämnar yttrandet tills att man får svar?
Har läst någonstans tidigare i tråden att man kan behöva ge uppgifter till 2 personer som ska samtala med socialen ang. ens livssituation. Vilka personer kan det vara?
Är det arbetsgivare / lärare / föräldrar eller går det lika bra med vänner?

Mvh
Senast redigerad av Caida 2013-09-02 kl. 20:32.
Citera
2013-09-03, 19:26
Medlem
Cerebral Paress avatar
Idag dimpa det ner ett beslut ifrån Transportstyrelsen om att mitt körkort blivit återkallat i brevlådan. Blev självklart helt knäckt och hade hoppats på lite mänsklig kontakt med kärringen bakom beslutet, men så var icke fallet.

Åkte dit för narkotikabrott (bruk, överlåtelse och innehav) i juli 2012. Skaffade körkort i november 2012. Beslutet om att jag behövde böta för narkotikabrottet kom nu i juli. Alltså ett år efter att jag åkte dit. Finns alltså inget som säger att jag kört rattfull. Skrev detta i mitt yttrande till Transportstyrelsen och förklarade att jag aldrig har eller kommer att köra påverkad av någonting. Åkte även in i fyllecell i juni i år som hon bakade in i beslutet.

Nu vill jag ju självklart överklaga det här beslutet och undrar hur jag gör det på bästa sätt. 11 månader utan körkort är ödesdigert för mig då jag ska iväg och jobba inom serviceyrket denna månad eller nästa. Då måste jag ha körkort.

Allt jag gjorde var att mecka och rökte en joint under festival och var lite för full en gång. Så därför drar man in mitt körkort. Vad fan lever vi i för land egentligen!?

Så hur överklagar jag detta på bästa sätt?
Citera
2013-09-04, 05:58
Medlem
[quote=S.O.Stolp|45060652]Nu har han ju inte fått någon underrättelse från transportstyrelsen, utan ett brev från socialstyrelsen, säger han ju.

Såvitt framgår av 3 kap. 8 § körkortsförordningen så får transportstyrelsen begära in ett yttrande av bland annat socialnämnd för att utreda någons lämplighet. Rätta mig om jag har fel men det skulle således kunna vara så att transportstyrelsen i det här fallet vill utreda Caidas lämplighet, eftersom han har åkt dit för narkotikabrott. Kanske du som utredare vet det i alla fall?

Oj ber om ursäkt, uppmärksammade inte ordet socialstyrelsen. Troligtvis ska det stå socialförvaltningen.
Citera
2013-09-04, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caida
Jag blev ju endast dömd för ringa narkotikabrott och inget annat. Jag tycker också det är lite märkligt att jag kallas för ett yttrande när jag inte har dömts för rattfylla? Kan dem "anta" att jag kört påverkad och kräva ett yttrande?

Hur lång tid brukar det ta från att man lämnar yttrandet tills att man får svar?
Har läst någonstans tidigare i tråden att man kan behöva ge uppgifter till 2 personer som ska samtala med socialen ang. ens livssituation. Vilka personer kan det vara?
Är det arbetsgivare / lärare / föräldrar eller går det lika bra med vänner?

Mvh

Nej, det är din "pålitlighet ur nykterhetshänseende" som är intressant. Besöket tar ca 40 minuter. Du kan ha vem som helst som referent. De flesta har vänner eller arbetsgivare. Yttrandet från socialförvaltningen ska vara inne 2 månader efter datumet som står högst upp på meddelandet du fått.
Citera
2013-09-11, 10:05
Medlem
Hejsan har inte hittat nåt bra svar på några frågor så jag tänkte försöka här. Åkte 13/4 fast för drograttfylleri med en liten mängd THC ca 24tim efter intaget cannabis. Den 6/9 kom domen på 12månaders indraget körkort. Sen står det en luddig text om att gå till en läkare och dokumentera mitt missbruk? Vilken läkare ska man använda och måste jag lämna 6urinprov under perioden? Jag brukar inga droger i nuläget men e lite osäker om det finns nåt kvar i mitt fett e rätt överviktig, när måste man lämna första provet? Och till sist måste jag ta om körkortet? har haft körkort i 15år utan en anmärkning. Tacksam för svar o ber om ursäkt ifall svaren redan finns i tråden
Citera
2013-09-13, 20:04
Medlem
Jag är dömd för positivt svar i urinprovet för cannabis för ett år sen.

Nu ansöker jag om körskortstillstånd och undrar vad som är praxis?

Kommer jag att intervjuas? av vem?
Kommer jag att behöva pissa? hur och var? (på en vårdcentral, oövervakat / övervakat?)
hur ofta & länge?
Citera
2013-09-20, 20:14
Bannlyst
hallå trasportstyrelsen!

undrar om du kan ge ett svar på om man under någon som helst omständighet kan få behålla sitt körkort vid misstanke om drograttfylla? spår i blodet över 24h efter intaget.
mvh
Citera
2013-09-29, 18:43
Medlem
Hippieflipps avatar
Åkte dit för narkotikabrott för ett år sedan. Bara lite cannabis, inte i trafiken. Har varit på mitt soc möte och svarat på frågor och tror att socialsekreterarens bedömning såg bra ut. Han har inte ringt mina referenser av någon anledning. De två jag känner som ligger någon/några veckor framför mig i samma situation ringde de referenser på samma dag. Det jag undrar är, om nu transportstyrelsen beslutar sig för att jag måste lämna prover, hur länge kan det dröja från att jag får beslutet till att jag faktiskt måste gå till en läkare? När måste jag sluta röka?
Citera
2013-10-05, 21:15
Medlem
Åkte fast för ringa narkotikabrott för snart ett år sedan, pissade positivt på benzo och cannabis.
Har nu fått brev om att jag skall på möte till socialen angående mitt körkort.

Har sedan dess flyttat från den staden där jag åkte fast och påbörjat ett nytt liv i en ny stad med drogfritt umgänge.
Har dock unnat mig en joint ibland lite då och då, senast var dock cirka 1månad sedan.

Mina frågor är

-Är risken stor att jag kommer få göra ett UP på mötet
-Finns chansen att jag kan slippa undan fortsatta urinprover för att bevisa min nykterhet om jag sköter själva mötet snyggt?
-Vad kostar det per testomgång ifall UP skulle bli aktuellt? Det är väldigt blandade svar gällande den frågan tycker jag!

Har väldigt många referenser som skulle prata väldigt gott om mig ifall det skulle bli nödvändigt.

Mvh en orolig själ
Citera
2013-10-29, 18:17
Medlem
elementalitys avatar
Omprövning av körkort

Du har enligt godkänt strafföreläggande gjort dig skyldig till narkotikabrott genom att olovligen ha innehaft 0.6gram mdma och 8g gram cannabis. I polisförhör daterat den x augusti, har du uppgett att ovanstående narkotika var för eget bruk och du hade köpt den för att du skulle på fest på kvällen. Vidare har du uppgett att du rökt cannabis från och till i några år nu, uppgifterna stöds av utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister fär det framgår att du gjort dig skyldig till narkotikabrott vid fyra tillfällen under 2009, men MDMA har du bara provat en gång tidigare.

Du har även omhändertagits enlight LOB ( dagen innan samma dag )

Det som framkommit i ditt ärende gör att det ifrågasättas om du är pålitlig i nykterhetshänseende. Transportstyrelsen överväger att ingripa mot ditt körkort. Ett körkortsingripande innebär att ditt innehav återkallas eller att varning meddelas.

Du ger möjlighet att yttra dig i ditt ärende. Ditt yttrande ska kommit till transportstyrelsen senast den 8e nov 2013. använd den bifogade svarsblanketten. transportstyrelsen kommer att fatta beslut även om du inte har yttrat dig i tid.

Jag har ingen aning om vad jag ska skriva in för yttrande som kan hjälpa mig. någon som varit i samma sits ? jag håller fö inte på med droger längre så om jag behöver pissa gör mig inte så mkt men det kostar mycket pengar att betala för urinproven i 6mån. Jag har inte några problem att ljuga/ koka ihop den sjukaste historien eller säga att jag behöver kortet för ta hand om äldre släkting eller dylikt.
jag skulle uppskatta om någon har ett par tips ideer och så har jag VERKLIGEN nog med problem som det redan är så dehär kommer bara dra ner mig i träsket så vore najs med er hjälp.
Torskade en del 2009 men inget mer sen innan dess så kanske det kan hjälpa?
Om ni har tips motivera gärna osv. yttrandet kommer självklart inte jag skriva för ni ser ju hur dålig jag är på det så det kommer bli fint inskickat haha iaf xDD. Jobbar inte och är i 20 årsåldern så BEHÖVER igentligen inte körkortet till jobb elr så. common fellas help me pallar inte betala staten mer jävla hor pengar. om nån PMAR elr skickar ett grymmt svar skulle en belöning kanske också kunna ske
Citera
2013-10-29, 18:48
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elementality
Du har enligt godkänt strafföreläggande gjort dig skyldig till narkotikabrott genom att olovligen ha innehaft 0.6gram mdma och 8g gram cannabis. I polisförhör daterat den x augusti, har du uppgett att ovanstående narkotika var för eget bruk och du hade köpt den för att du skulle på fest på kvällen. Vidare har du uppgett att du rökt cannabis från och till i några år nu, uppgifterna stöds av utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister fär det framgår att du gjort dig skyldig till narkotikabrott vid fyra tillfällen under 2009, men MDMA har du bara provat en gång tidigare.

Du har även omhändertagits enlight LOB ( dagen innan samma dag )

Det som framkommit i ditt ärende gör att det ifrågasättas om du är pålitlig i nykterhetshänseende. Transportstyrelsen överväger att ingripa mot ditt körkort. Ett körkortsingripande innebär att ditt innehav återkallas eller att varning meddelas.

Du ger möjlighet att yttra dig i ditt ärende. Ditt yttrande ska kommit till transportstyrelsen senast den 8e nov 2013. använd den bifogade svarsblanketten. transportstyrelsen kommer att fatta beslut även om du inte har yttrat dig i tid.

Jag har ingen aning om vad jag ska skriva in för yttrande som kan hjälpa mig.
Du är verkligen tvärkörd och kan glömma att inneha körkort än på ett par år.

I vissa fall hjälper det att inkomma med yttrande och intyg av olika slag men i ditt fall är det verkligen helt kört och jag är förvånad att man inte dragit ditt körkort tidigare.

Om du har tur så kommer du få möjlighet att lämna regelbundna urinprover på egen bekostnad. Men jag tvivlar på att du ens kommer få den möjligheten det närmsta året i varje fall. Först därefter kanske du får sådan möjlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in