Citat:
Nu har han ju inte fått någon underrättelse från transportstyrelsen, utan ett brev från socialstyrelsen, säger han ju.Först säger du att det inte gick att bevisa att du satt bakom ratten, sedan att du fått en underrättelse från Transportstyrelsen där du ska yttra dig. Det går inte ihop. Antingen har du varit rattfull och då förlorar du körkortet i 1 år, eller så har du bara gjort dig skyldig till narkotikabrott, men då får man ingen underrättelse om att yttra sig. Du får välja något av alternativen. 

Såvitt framgår av 3 kap. 8 § körkortsförordningen så får transportstyrelsen begära in ett yttrande av bland annat socialnämnd för att utreda någons lämplighet. Rätta mig om jag har fel men det skulle således kunna vara så att transportstyrelsen i det här fallet vill utreda Caidas lämplighet, eftersom han har åkt dit för narkotikabrott. Kanske du som utredare vet det i alla fall?
Hur stora dina chanser är utan att behöva lämna urinprov kan jag inte uttala mig om, men visst borde det faktum att din livssituation har förändrat vara till din fördel. Det är ju liksom det som är vitsen med att skicka dig till socialen; att utreda din livssituation.