2013-10-29, 10:07
Medlem
Hur gör man bäst? Skrubba med målartvätt och sen bona/putsa med något medel? Vad använder man egentligen? Syfte: få det rent och färscht med skyddande yta, om möjligt, så det går lättare att hålla rent och städa.
Citera
2013-10-29, 10:15
Medlem
Bongomans avatar
Anlita proffs eller hyr en maskin och lär dig allt om linoleum.

Är golvet smutsigt eller är polishen nersliten? Man ska använda allt från vanligt allrent till polishbort beroendes på hur smutsigt det är. Man skurar med röd eller blå rondell. Lägger grundpolish i ett eller två lager tills porerna förseglas och sedan en eller två toppar. I korridorer lägger man ofta ett eller två lager extra grund i gångstråket.

Använde enbart proffsprodukter. Inget som kan köpas på ICA fungerar i offentlig miljö. Tillverkaren av polish har ofta ett system och ett blad där du lär dig om metoderna.

Lägga polish är ruskigt svårt om man inte är van. Jag har lagt en halv miljon kvadratmeter tror jag så jag vet vad det handlar om. Har du fel läggningsverktyg blir det ränder och bubblor. Fel teknik, flammigt. Jobbar du för sakta fastnar verktygen. Missar du torkningen ramlar det av.
Citera
2013-10-29, 10:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Anlita proffs eller hyr en maskin och lär dig allt om linoleum.

Förr när hemmafruarna gjorde arbetet så fanns det boningsmaskiner att köpa i dammsugarbutiken som kopplades till dammsugaren. Man rengjorde golvet med vanlig tvättsåpa, och använde sen särskild bonvax för linoleumgolv.

Idag måste man hyra dyra boningsmaskiner med speciella rondeller, använda speciella dyra proffskemikalier etc..

Allt var enklare förr..
Citera
2013-10-29, 12:55
Medlem
Aj-am-1teds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Hur gör man bäst? Skrubba med målartvätt och sen bona/putsa med något medel? Vad använder man egentligen? Syfte: få det rent och färscht med skyddande yta, om möjligt, så det går lättare att hålla rent och städa.
Med skurmaskin (kombi- eller singel). Är golvet obehandlat, dvs ingen gammal polish på, så använder du grovrent och vatten annars polishbort utblandat med vatten. Låt det ligga på tio min innan du skurar, sug upp vattnet (dvs om du inte har kombimaskin, då har du våtdammsugare till detta moment). Efterskölj med rent vatten två gånger, sug upp vattnet och låt torka ordentligt.

Lägg grund polish och därefter ett par topplager med vanlig polish alternativt struntar du i polish och lägger vax ist. Det har inte samma hållbarhet men är lättare att få bort (kräver dock en highspeed maskin också). Själva polishen är inte så svår att lägga på, ha tunt lager och jobba dig framåt i mindre ytor.

Städar du på kommunalt dagis borde kommunen tillhandahålla både medel, maskiner och kunskap. Skulle råda dig att höra med dem eller städbolaget du jobbar för. En grundintroduktion är väl det minsta du kan begära. Ett tips ang linoleum golv, använd inte hett vatten när du städar.

Lycka till!
Citera
2013-10-29, 12:58
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Förr när hemmafruarna gjorde arbetet så fanns det boningsmaskiner att köpa i dammsugarbutiken som kopplades till dammsugaren. Man rengjorde golvet med vanlig tvättsåpa, och använde sen särskild bonvax för linoleumgolv.

Idag måste man hyra dyra boningsmaskiner med speciella rondeller, använda speciella dyra proffskemikalier etc..

Allt var enklare förr..

Du har inte 30 ungar och föräldrar som springer in och ut med leriga skor hemma. Inte heller dryga kostnader för att lägga om polishen. Hemmafrun kunde vaxa golvet en gång i månaden för underhållet gick snabbt med de enkla maskinerna.
Citera
2013-10-29, 13:15
Medlem
Agamantums avatar
Helvete, ge fan i att använda något giftig skitpolish där barn ska leka.
30kvm är inte stort. För att få det rent kan ni koka en stor kastrull vatten+4 rågade matskedar vanish i, så får ni det superrent och även desinficerat. Se bara till att få upp alla tvål/vanish-rester (skölj 2 gånger).

Skyddad yta när barn leker med sandiga strumpor och ibland skor. Ja hallå ja. *Facepalm*.
Senast redigerad av Agamantum 2013-10-29 kl. 13:18.
Citera
2013-10-29, 16:22
Medlem
Bongomans avatar
Linoleum är ett organiskt material som kräver vax eller polish. Det är i princip sågspån och bindemedel. När det blir lite fuktigt ruttnar det sakta och sprider en vedervärdig stank omkring sig. Jag skulle vilja veta vilken erfarenhet Agamantum har av professionell golvvård. Jag har jobbat med det i nästan 10 år.
Citera
2013-10-29, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Linoleum är ett organiskt material som kräver vax eller polish. Det är i princip sågspån och bindemedel. När det blir lite fuktigt ruttnar det sakta och sprider en vedervärdig stank omkring sig. Jag skulle vilja veta vilken erfarenhet Agamantum har av professionell golvvård. Jag har jobbat med det i nästan 10 år.
Materialet är ofta kork och bindemedlet är linolja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in