2013-10-29, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovfaxen
Jamen tanken är inte helt oäven. Kanske kände Holmér denne DK sedan förr (Bordellhärvan kanske) och om Holmér av någon anledning ville köra en slags "parallellutredning" vid sidan av PU (pga brist på förtroende för alla eller några av sina medarbetare i PU kanske?) så kanske han kunde ha engagerat betrodda medarbetare oavsett hemmarotel?

Slacke - Du skulle kunna slå upp en synonymordbok och se om du hittar något annat ord som kan ersätta ditt "mutera". Man blir så jävla less att höra det.

Som vanligt fria fantasier.

Visst, sure, Ebbe och Holmer som båda fått sparken av OP (Holmer som Säpochef och Ebbe från den politiska hetluften på grund av illojalitet) som båda var aktiva i totalhaveriet av utredningen var egentligen goda och försökte avslöja Näss som mannen bakom mordet. Näss som inte ville följa det iskalla PKK- spåret. Misstänkt! För att fullfölja detta ärorika uppdrag som de också misslyckades med anlitade de poliser som var högerextrema, alkoholiserade och öppna Palmehatare som Hailade vid olika historiska monument. En mästerlig taktik av två kända sanningssökare!

När så allt var lungt 25 år senare riktar Näss och andra kollegor inom Säpo intresset mot sig själva genom olika enligt dig debila försök att kasta skuld mot en mindre gruppering inom underrättelsetjänsten med band bakåt till SB och IB.

Tror du på fullt allvar att folk är så in i bänken dumma att de sväljer något sådant?
Citera
2013-10-29, 08:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Den numera sparsamt medverkande mister MBoudine har väl vid något tillfälle
framhållit att han inte läst en endaste bok som avhandlar trådens mord, men jag undrar
ändå om inte han tjuvkikat lite i just Holmérs "Olof Palme är skjuten"
, för där nämligen
figurerar en viss Mehmet en hel del mot slutet när kurdspåret på allvar är det som gäller
för spaningsledaren och medarbetarstaben. Bland annat när man avlyssnar det där
ökända "bröllopssamtalet".
"Herregud, vi kan ställa till med bröllop på gatan" utbrister denne Mehmet då
och just den meningen drog man ju stora växlar på från polisens sida.
Och man kan förstå det delvis. Det lät onekligen misstänkt, hela det där ifrågavarande
samtalet.

Men PKK-spåret visade sig ändå vara fel satsning som bekant.
Trots självaste Mehmets medverkan...
Fast det kanske var en annan Mehmet MBoudine hade i tankarna...

Nope - dorst nya ..
Citera
2013-10-29, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Mannen i vita tröjan, är det Claes Wisd*hl? I så fall är nog hans fru Christel syster till Annika Kl*fverskjöld. Vilket kan vara en förklaring till bekantskapen - förutom att båda var poliser.

Nej, de är inte syskon. Det skiljer ca en månad i ålder. Båda födda -54 i Stockholm
Citera
2013-10-29, 08:29
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det står klar att Dan är en annan person än grillgubben. Jag tror fortfarande att grillgubben är släkt med POK.
Jag kanske har tappat namnet. Blandat bort namnkopplingar mot bilden på kyrkogården.

Men mannen till höger trodde jag att "tråden " kommit fram till är samme man som den på kyrkogården, även om denne man ser kraftigare ut men har ringarna och vänskapsbandet på höger handled.

Är han då inte identifierad?

Tycker att mannen till höger påminner just om teckningen och en annan teckning i svartvit, som lutar något, som jag just nu inte hittar.

OT angående tjafset, håller fullständigt med, det finns ingen annan tråd där vi ser så mycket obstruktion, tjafs, galna inlägg och oväsentliga kommentarer.

Tror att några inlägg t.o.m bryter mot svensk lag.

Även om det är konspirationstråden så kan man väl hålla på sig så att det blir så bea samarbete som det uppvisats de senaste dagarna.

Edit:Att aftonbladets kyrkobild är gammal, från deras arkiv.Trodde jag att "tråden" kommit fram till?...och att resebilddagboken var relativt nya men samme man några kilo tyngre.
Senast redigerad av zorze 2013-10-29 kl. 08:45.
Citera
2013-10-29, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det står klar att Dan är en annan person än grillgubben. Jag tror fortfarande att grillgubben är släkt med POK.

Först skulle det vara en jäkla slump att någon här nämner ett vandrarhem , som vad vi vet ej har nån koppling till Klöferblabla. Ägaren till det stället är en Charlie R**v*s och är uppväxt i Quebec.
Men eg. är det P-O K. eller hans bror som har bytat namn och skapat sig en ny identitet. Jag säger inte att det är omöjligt men är det troligt ?
Citera
2013-10-29, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Jag tycker fotot ser typiskt uppriggat ut för att vara av en fotograf som ska göra ett reportage. Dan är engagerad i upprustande och bevarande av gamla kyrkogårdar. Så det faller sig väl ganska logiskt. Men då borde fotot ha figurerat i annat sammanhang också , dock kanske ej på nätet. Annars kanske nån har nåt software som kan hitta fotot ?

Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Jag kanske har tappat namnet. Blandat bort namnkopplingar mot bilden på kyrkogården.

Men mannen till höger trodde jag att "tråden " kommit fram till är samme man som den på kyrkogården, även om denne man ser kraftigare ut men har ringarna och vänskapsbandet på höger handled.

Tycker att mannen till höger påminner just om teckningen och en annan teckning i svartvit, som lutar något, som jag just nu inte hittar.

OT angående tjafset, håller fullständigt med, det finns ingen annan tråd där vi ser så mycket obstruktion, tjafs, galna inlägg och oväsentliga kommentarer.

Även om det är konspirationstråden så kan man väl hålla på sig så att det blir så bea samarbete som det uppvisats de senaste dagarna.

Klockrent och håller med.

Ja, det är väl inget snack om att det här är Dan Klofverskjöld?
http://www.resdagboken.se/m/littlinn/a-journey-for-life-136713/fotoalbum/8405589/sort1#image

Och att Dan Klofverskjöld är mannen som Aftonbladet skrivit om med tanke på vilken bil han sitter i här:

http://www.resdagboken.se/m/littlinn/a-journey-for-life-136713/fotoalbum/7251414/sort1#image

PO eller grillmannen är något som är påfunnet här. Medan det andra är klart mer verifierade uppgifter. Snarare ska vi undersöka vem denne Klofverskjöld är och hoppas att någon person med information kan leta sig hit och hjälpa oss. För vad är annars nästa steg?
Citera
2013-10-29, 08:46
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovfaxen
Så du sätter ihop Näss med Slacke?......Har läst på nätet att det ska ha funnits två grupperingar inom SÄPO kallade "merovinger" respektive "karoliner". Vet du något mer om de här grupperingarna? Var de höger respektive vänster kanske på den politiska skalan eller handlade det om något annat tro? Och vilken falang tillhörde Näss tro? Om han nu tillhörde någondera förstås......
Näss och Slacke har olika motiv för att mörka och går inte heller att jämföra på samma nivå i min modell.
Säpo har jag hittills i stort sett betraktat som lika oskyldigt drabbat som jag själv men efter att ha läst Vinges trångsynta memoarer så har jag fått större förståelse för v.Birchans inställning till det totala Skräpo.
Efter Berglings memoarer fick jag min slutliga uppfattning om Näss såsom en typisk socialfascist och dödgrävare åt både höger och vänster och allt vad demokrati heter. Bergling drog aldrig själv dessa slutsatser utan fortsatte att anklaga sig själv hellre. Ausonius reagerade utåt istället men lika omedvetet och utan att förstå sambanden med Näss och Bariceks (=Baresic) som jag nu kommit fram till.
Citera
2013-10-29, 08:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zorze

Edit:Att aftonbladets kyrkobild är gammal, från deras arkiv.Trodde jag att "tråden" kommit fram till?...och att resebilddagboken var relativt nya men samme man några kilo tyngre.

Någon av dessa du tänker på?

http://www.petrahoffblad.se/12-mordet-p%C3%A5-olof-palme-13492169
Citera
2013-10-29, 08:51
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FacePalme
Klockrent och håller med.

Ja, det är väl inget snack om att det här är Dan Klofverskjöld?
http://www.resdagboken.se/m/littlinn/a-journey-for-life-136713/fotoalbum/8405589/sort1#image

Och att Dan Klofverskjöld är mannen som Aftonbladet skrivit om med tanke på vilken bil han sitter i här:

http://www.resdagboken.se/m/littlinn/a-journey-for-life-136713/fotoalbum/7251414/sort1#image

PO eller grillmannen är något som är påfunnet här. Medan det andra är klart mer verifierade uppgifter. Snarare ska vi undersöka vem denne Klofverskjöld är och hoppas att någon person med information kan leta sig hit och hjälpa oss. För vad är annars nästa steg?
Just min tanke och frågan är då ifall denne Dan K har ett omarbetat namn?... Och går det att verifiera det bakåt ?
Citera
2013-10-29, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justme72

Jag har aldrig brytt mig så mycket om teckningarna tidigare, har alltid tyckt att de sett allmänt konstiga ut... Men jag tycker faktiskt att DK stämmer in ganska bra på dem!
Citera
2013-10-29, 08:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Mannen i vita tröjan, är det Claes Wisd*hl? I så fall är nog hans fru Christel syster till Annika Kl*fverskjöld. Vilket kan vara en förklaring till bekantskapen - förutom att båda var poliser.

En annan lustig grej som säkerligen inte alls behöver ha med detta att göra på något vis men ändå är ett litet lustigt sammanträffande är ju att Claes och Christel W sålt ett hus 2011 till ett par vid efternamnet Thell. Paret är ju ett yngre par, men kunde ju vara släkt med vår Polisman E t.ex

http://arkiv.mitti.se:4711/2011/2/soderort_liljeholmen/MISL-20110111-A-027-A.pdf
Citera
2013-10-29, 09:02
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justme72

Japp, den svartvita som lutar var den jag fick i huvudet då jag såg resebilden och mannen några år yngre med smalare ansikte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in