2013-10-29, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Vi klarar oss bra med bibeln som sagt.
Om vi ska förstå Guds namnet och lämnar alla urkunder därhän så är det väl uppenbart att vi ska använda Guds namn.
Varför finns det i bibeln ca 7000 gånger mer än något annat namn, kan det vara ett tecken på Guds namns betydelse?

Eftersom Namnet inte finns i NT där i ställer ersättningsord som "den Mäktige", "Himmelen", "Makten", "Majestätet", "Gud" och "Fadern" osv. används är det uppenbart att Jv har missuppfatat frågan om Namnet. Det finns inte en enda gång i NT, men benämningen "Gud" fullständigt översållar NT.
Citera
2013-10-29, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Hehe, ja oavsett hur och vad Jehovas vittnen skriver så är det fel.

Nej, så är det inte. Ibland har de rätt, men inte angående de ämnen som jag diskuterar här just nu.
Senast redigerad av Eberhard 2013-10-29 kl. 00:22.
Citera
2013-10-29, 00:36
Medlem
Citat:
Det är detta som vi för en diskussion om här och det är ju just det som inte är så klart som du och fler med dig vill göra gällande.
Vi har inte originalhandskrifterna men som jag nämnt har man hittat tetragrammet i grekiska skrifter (The Minor Prophet Scroll) som är daterat 50 f kr-50 e kr alltså under den tid som Jesus levde.

Vi behöver inte originalhandskrifterna, skrev Jvs ledning helt korrekt för något decennium sedan. Vi har ett helt autentiskt bevarat NT, säger man korrekt i Insikt.

Att tetragrammet används i profetrullen på grekiska visar att Namnet inte uttalades så att det fick skrivas ut på just grekiska. Att använda obegripliga hebreiska bokstäver i NT som också skulle läsas av icke-judar gick inte an. Inte ens Jv själva gör det i sin NV-översättning på grekiska.

Judarna har alltid varit mycket måna om att skriva ut det hebreiska tetragrammet, men har aldrig skrivit ut Namnet på några andra språk. Den dag i dag är skriver judar ut tetragrammet på hebreiska i alla heliga sammanhang. Det finns på framträdande platser t o m i nutida synagogor. I en sefardisk synagoga i Manchester finns ett klart lysande tetragram på den mest iögonfallande platsen, men det uttalas aldrig och skulle ännu mindre skrivas ut på andra språk så att det skulle kunna förleda till uttal.
Citera
2013-10-29, 08:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Människan skapades med en fri vilja alltså med möjligheten att själv välja vilken väg hon ska gå i livet.

1. Hur vet du att det finns fri vilja öht?

2. Finns det fri vilja i himlen/nästa liv/nästa jordfas? (eller vad man nu kallar det JV tror på) Kommer folk kunna välja bort gud även då?

Citat:
På samma sätt valde alltså människan att leva oberoende av Gud.

Gäller det även mig?

Citat:
Finns inte den fria viljan så skulle vi alla vara robotar men gud vill att människor ska tjäna honom på grund av sin fria vilja och att vi gör detta på grund av vår kärlek till Gud.

Varför vill gud det? Låter det som något en perfekt, allgod varelse skulle få för sig? Att ha en massa lågt stående varelser som tjänar honom? Vad skulle han någonsin kunna få ut av det?

Kommer han att straffa alla som inte tjänar honom?

Citat:
Det var alltså inget fel på skapelsen och Gud visste inte heller att människan skulle göra uppror.

Då kanske du kan förkolara hur gud kan skriva fantastiska profetior som sträcker sig över hundratals år av mänskligt liv, men ändå ens inte kunde förutse att den allra första människan (som han själv måste ha designat in i minsta detalj) skulle göra uppror? Låter inte det en aning motsägelsefullt?
Citera
2013-10-29, 09:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Människan skapades med en fri vilja alltså med möjligheten att själv välja vilken väg hon ska gå i livet.
Så var det med de första människoparet Adam och Eva.
Gud ville att människan precis som hans andevarelser som han också skapat skulle välja att tjäna honom och drivkraften skulle vara kärlek.
Satan som beskrivs som en mycket mäktig ängel och som vara skapad av Gud hade också en fri vilja och han använde sin fria vilja till att göra uppror emot Gud.

Nu har detta teodicé-trams egentligen inte så mycket med trädens ämne att göra, men att det plockas fram är däremot centralt. Det är ju alla dessa sjöförklaringer som gör JV impopulära.

Citat:
Därför kom han att kallas satan Djävulen, Satan betyder motståndare och Djävulen betyder anklagare eller baktalare så detta är alltså inte hans namn utan beskriver bara vad han gjorde.
På samma sätt valde alltså människan att leva oberoende av Gud.
Finns inte den fria viljan så skulle vi alla vara robotar men gud vill att människor ska tjäna honom på grund av sin fria vilja och att vi gör detta på grund av vår kärlek till Gud.

"För annars"

Citat:
Det var alltså inget fel på skapelsen och Gud visste inte heller att människan skulle göra uppror.

Det finns massor av fel på "skapelsen".
Citera
2013-10-29, 09:51
Medlem
Citat:
Vi klarar oss bra med bibeln som sagt.
Om vi ska förstå Guds namnet och lämnar alla urkunder därhän så är det väl uppenbart att vi ska använda Guds namn.
Varför finns det i bibeln ca 7000 gånger mer än något annat namn, kan det vara ett tecken på Guds namns betydelse?

Men tänk efter Ekasnah. Om vi flyttar över till ett annat ämne står det klart att Jv inte klarar sig "bra med bibeln" utan måste bygga också på andra urkunder.

Tydligast gäller det kanske kronologin. Bibeln innehåller inga uppgifter som visar var på tidens ström Jerusalem förstördes av Neukadnessar. Den innehåller inga uppgifter om när på tidens ström Babylon för för Cyrus. Tidpunkterna för dessa händelser skulle hänga helt i luften om man inte använde historiska "urkunder". Läs i Insikt under "kronologi" , Band 2, s. 117:

"Ett annat årtal som kan användas som utgångspunkt är 539 f.v.t., som ENLIGT FLERA HISTORISKA KÄLLOR var det år då Persern Cyrus intog Babylon. (Bland de profanhistoriska källor som berättar om Cyrus regering finns verk av Diodorus, Africanus, Eusebios och Ptolemaios samt de babyloniska kilskriftstavlorna.)" (Mina VERSALER)

Utan världsliga historiska urkunder har Jv helt enkelt ingen kronologi!

Du har upprepade gånger påstått att vi måste vara försiktiga med historiska källor. Du förkastar uppenbarligen allt historiskt material som visar att judarna inte längre uttalade Namnet på Jesu tid.

Vill du vara konsekvent och också förkasta de profanhistoriska uppgifter som anger år 537 f. kr. som årtalet för Babylons fall? Eller är det bara när Jv har nytta av historiska urkunder som dessa skall accepteras? Beror Jvs inställning inte i verkligheten på om de historiska källorna stöttar eller motsäger Jvs uppfattningar? Är det inte så att alla källor som motsäger Jvs uppfattningar per automatik förkastas medan sådana som stöttar dessa accepteras utan betänkande?
Citera
2013-10-29, 10:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Vill du vara konsekvent och också förkasta de profanhistoriska uppgifter som anger år 537 f. kr. som årtalet för Babylons fall? Eller är det bara när Jv har nytta av historiska urkunder som dessa skall accepteras? Beror Jvs inställning inte i verkligheten på om de historiska källorna stöttar eller motsäger Jvs uppfattningar? Är det inte så att alla källor som motsäger Jvs uppfattningar per automatik förkastas medan sådana som stöttar dessa accepteras utan betänkande?

Det är ju inte bara inom historisk källforskning och källkritik att olika JV på detta forum har demonstrerat inkompetens, okunnighet och intellektuell ohederlighet.

Dessa JV visar samma kunskapsförakt om i stort sett alla områder för människans kunnande och vetande, och jag vill ställa den impertinenta fråga om det bakom den relativt hövliga fasaden som JV visar fram i sin dörr-till-dörr pådyvling inte finns samma arroganta elitism och självgodhet som manifesterar sig här.

Jag har hittills haft et RELATIVT positivit syn på JVs aktiviteter .... dom sättar trots allt numera inte en 'fot i dörren' ..... men denna tråds senaste (och mer allmänt forumets) JV presentationer av semi-officiella attityder har initierat en stor del skepsis i mig och näste JV besök i mitt hem kommer att leda till att dom får en skarp tillsägelse om att hålla sig borte.

En förstagångs-företéelse för min del ..... "compliments" till forumets JV.
Citera
2013-10-29, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
et.

Dessa JV visar samma kunskapsförakt om i stort sett alla områder för människans kunnande och vetande, och jag vill ställa den impertinenta fråga om det bakom den relativt hövliga fasaden som JV visar fram i sin dörr-till-dörr pådyvling inte finns samma arroganta elitism och självgodhet som manifesterar sig här.

1 Korinthierbrevet k 3. Bibel 2000

18Bedra inte er själva. Den av er som tycker sig vara vis i världslig mening måste först bli en dåre för att bli vis. 19Ty denna världens vishet är dårskap i Guds ögon. Det står skrivet: Han snärjer de visa i deras slughet, 20och vidare: Herren vet att de visas tankar är tomhet. 21Därför skall ingen grunda sin stolthet på människor. Allt tillhör er – 22Paulus, Apollos och Kefas, hela världen, liv och död, nutid och framtid, allt är ert. 23Men ni tillhör Kristus, och Kristus tillhör Gud.
Citera
2013-10-29, 12:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
1 Korinthierbrevet k 3. Bibel 2000

18Bedra inte er själva. Den av er som tycker sig vara vis i världslig mening måste först bli en dåre för att bli vis. 19Ty denna världens vishet är dårskap i Guds ögon. Det står skrivet: Han snärjer de visa i deras slughet, 20och vidare: Herren vet att de visas tankar är tomhet. 21Därför skall ingen grunda sin stolthet på människor. Allt tillhör er – 22Paulus, Apollos och Kefas, hela världen, liv och död, nutid och framtid, allt är ert. 23Men ni tillhör Kristus, och Kristus tillhör Gud.

Kunskapsförakt OM kunskapsförakt.

I detta fall den naiva åsikten att bibelviftande är ett allmänt argument (~logisk?). Sånt fungerar endast inom en sluten bubbla-verklighet med självförstärkande resonemanger.

Tråkigt att sånt ... i rationalismens tidevarv .... ännu behövar påpekas. För vidare diskussion om detta hänvisar jag för min del till tråden om hur vida religiösa individer är mindre intelligenta än andra.
Citera
2013-10-29, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Så den gudom du tror på är inte allvetande?

Nej inte om du menar att Gud är allvetande ur det perspektivet.
Gud kan för övrigt inte göra allt så tex säger bibeln att Gud inte kan ljuga.
Han kan inte heller fresta människan med onda ting.
Citera
2013-10-29, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det är solklart att varken du eller ledningen vill acceptera några historiska källor som motsäger era uppfattningar. Ni bara struntar i sådana källor - låtsas helt enkelt att de inte accepterar. Men alla historiska källor som ni tror stöder era uppfattningar kastar ni er glatt över och åberopar. Det är själva motsatsen till objektivitet.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag satt mig ordentligt in i ämnet och har studerat alla betydande verk om ämnet på engelska och tyska förutom att jag är fullständigt bekant med Jvs publicerade uppfattningar. Jvs skribenter låtsas som om de har koll på den historiska frågan bara genom att försöka förringa uppgifterna i Mishna och hos Josephus. Jag vill gärna ta den barmhärtiga positionen att de är okunniga och extremt dåligt pålästa. Hade de varit seriösa skulle de ha tagit upp vad den lärde Filon verkligen skrev och hur Josephus kristallklart hanterar ämnet i hela sin stora produktion från det första århundradet, för att inte nämna det överväldigande förkristna materialet från Döda Havet. Men man har inget verkligt intresse att reda ut hur det förhåller sig. Man har sin vakttornsyxa att slipa och är både ovilliga och oförmögna att gå till den historiska botten i ämnet. Det är bara Jv som vägrar att tro på de historiska källor som är så solklara i detta ämne. Inga andra.

Och du och ledningen inte bara struntar i historiska uppgifter. Ni struntar också i vad NT säger, t ex att Stefanus konsekvent ersatte tetragrammet i sin rekapitulation av den heliga historien i Apg. 7 eller att aposteln Johannes överallt i sina tre brev - omkring 60 gånger - använde orden "Gud" och Fadern" i stället för Namnet. För att anknyta till vad du antytt tidigare så kanske du hellre tror att Stefanus och Johannes gick djävulens ärenden än att de gjorde rätt. Jag skulle inte bli förvånad om så var fallet.

Jag ska ge dig ett erkännande i att du är mer påläst än de flesta.
Det gäller flera här som anser sig veta hur saker ligger mot JV men som i sin tur bara kopierar de det hittar på andra sidor och utan att tänka själv. På det sättet kan jag tycka att de är exakt likadana som det de beskyller JV vara att vi bara upprepar vad någon annan sagt.
Jag återkommer om namnet i NT.
Men anser du att vi inte alls ska använda namnet Jehova eller Jahve idag?
Hur skulle denna diskussion vara om det i alla svenska biblar stod Jahve eller Jehova i GT?
Varför jag refererar till detta är för att det i Sydamerika som jag tar som exempel där Jehova återfinns i biblarna så är Guds namn Jehova och inget annat.
Om vi läser GT och på nästan 7000 ggr så står namnet och när vi då sedan skulle läsa NT skulle det inte vara naturligt att prata om Jehova även där?
Om vi läser ordet "makten" och någon skulle fråga oss vem är det skulle vi då inte naturligt svara att det- är Gud alltså Jehova som det syftar på!
Det faktum att man tagit bort det i NT påverkar med andra ord människor kunskap om vad Gud heter.
jag ser det mycket tydligt med Sydamerika där jag tidigare har bott.
Någon tanke kring ett sånt här resonemang?
Citera
2013-10-29, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
1. Hur vet du att det finns fri vilja öht?

Jag tror ju på bibeln så det blir ju utgångspunkten för mig.
Det faktum att de första människorna dels fick ett val och att de kunde antingen göra Guds vilja eller inte skulle ju te sig meningslöst om det inte kunde välja hur de skulle handla.

2. Finns det fri vilja i himlen/nästa liv/nästa jordfas? (eller vad man nu kallar det JV tror på) Kommer folk kunna välja bort gud även då?

Ja fri vilja måste alltid finnas.

Gäller det även mig?

Fri vilja gäller alla skapelser

Varför vill gud det? Låter det som något en perfekt, allgod varelse skulle få för sig? Att ha en massa lågt stående varelser som tjänar honom? Vad skulle han någonsin kunna få ut av det?

Ingenting egentligen så att Gud skulle behöva oss människor.
Kärlek gjorde att han valde att skapa fler varelser.

Kommer han att straffa alla som inte tjänar honom?

Ja de som väljer att inte tjäna honom kommer inte att få ett evigt liv.
Vi dör ju alla nu och Gud har gjort en anordning för de som vill tjäna honom av kärlek.

Då kanske du kan förkolara hur gud kan skriva fantastiska profetior som sträcker sig över hundratals år av mänskligt liv, men ändå ens inte kunde förutse att den allra första människan (som han själv måste ha designat in i minsta detalj) skulle göra uppror? Låter inte det en aning motsägelsefullt?

Han kan dels välja att se vissa saker och inte se andra.
Dessutom har han inte en plan utan en avsikt så han kan styra skeenden om han vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in