2013-10-28, 17:00
Bannlyst
En kul intervju i svensk tv:
http://www.svt.se/kultur/musik/titta-lou-reed-i-obekvam-svensk-tv-intervju-fran-2000
"So big you cant remember who it is..?" säger Lou och låtsas knäppa upp gylfen... (6:11)
Citera
2013-10-28, 18:11
Medlem
RickyFTWs avatar
Den här låten är skön http://www.youtube.com/watch?v=QYEC4TZsy-Y
Citera
2013-10-28, 19:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Gör ett nytt försök då.

Inte för att man förväntade sig något nytt från Reed men det är i sanning en av de allra största som har gått bort.

För mig är hans storhet till 85% kopplad till Velvet U. Och där tycker jag att Velvet med John Cale och Velvet efter Cale slutade är som två olika band fast båda är superbra. Med Cale fick Reeds poptendenser krockass mor Cales flum, vilket ledde till fantastisk musik. Post-Cale ficj Reed blomma ut och det blev superbra det med. Yeah.
Senast redigerad av Clay Allison 2013-10-28 kl. 19:59.
Citera
2013-10-28, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Gör ett nytt försök då.

Inte för att man förväntade sig något nytt från Reed men det är i sanning en av de allra största som har gått bort.

För mig är hans storhet till 85% kopplad till Velvet U. Och där tycker jag att Velvet med John Cale och Velvet efter Cale slutade är som två olika bandm fast båda är superbra. Med Cale fick Reeds poptendenser krockass mor Cales flum, vilket ledde till fantastisk musik. Post-Cale ficj Reed blomma ut och det blev superbra det med. Yeah.
Själv tycker jag det inte kom något bra efter New York albumet.
Velvet perioden är självklar..Men,jag gillar även den sk mellanperiden med Coney Island och Den där blå skivan som jag inte hittar just nu i hyllan.....
Street Hassle och Machine XXX är mindre bra...
Walk on the wild side står mig lite upp i halsen...

Men..Visst var han bra..
Citera
2013-10-28, 20:51
Medlem
Valskungens avatar
..slänger in ett till viktigt citat, vanligtvis brukar man ange Brian Eno som källan:

“only a thousand people bought the Velvet Underground’s début, but they all started bands”[/quote]

Lysande citat, är det Reed själv som sagt det eller är det Eno?
Citera
2013-10-28, 21:01
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valskungen
..slänger in ett till viktigt citat, vanligtvis brukar man ange Brian Eno som källan:

“only a thousand people bought the Velvet Underground’s début, but they all started bands”

Lysande citat, är det Reed själv som sagt det eller är det Eno?[/quote]

Ehm, som jag nämnde tidigare i tråden brukar Eno nämnas som upphovsmannen. Men vem vet? VU hade en förmåga att skapa memer och hype omkring sig. Skickliga marknadsförare, usla affärsmän.
Citera
2013-10-28, 21:27
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flamande.grevskopa
En kul intervju i svensk tv:
http://www.svt.se/kultur/musik/titta-lou-reed-i-obekvam-svensk-tv-intervju-fran-2000
"So big you cant remember who it is..?" säger Lou och låtsas knäppa upp gylfen... (6:11)

haha, otroligt kul intervju. Skön prestigelös journalist och en skönt alkad rockartist med mycket hjärna och ett enormt självförtroende.
Senast redigerad av hundensår 2013-10-28 kl. 21:43.
Citera
2013-10-28, 21:53
Medlem
Apropå alla R.I.P. Följande citat tillskrivs Lou Reed själv, har dock inte funnit den ursprungliga källan.

It always bothers me to see people writing ‘RIP’ when a person dies. It just feels so insincere and like a cop-out. To me, ‘RIP’ is the microwave dinner of posthumous honours.

Han sjöng långt ifrån alltid (avsiktligt?) rent, men vilken låtskrivare och berättare samt tillika citatmaskin av rang. Talanglös fejk var det sista han var.
Citera
2013-10-28, 22:24
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das-Ding-an-sich
"I am the taaaaable" och hans andra bisarra samproduktioner med Metallica är inget vi kommer minnas honom för.

Coney Island Blues, Candy says, Perfect day däremot... Alternativ rock innan den ballade ur totalt.

Det där är inget konstigare än när en amerikan är stolt över sina svenska rötter. Har du några konkreta exempel på när Lou Reed sprider sin "sionistiska propaganda"? Annars: tyst.
Är det inte uppenbart att han är jude? Förövrigt är det lite synd att han dött även om det var länge sedan han var i ropet.
Citera
2013-10-29, 00:13
Bannlyst
Lou Reed och Sverige
http://www.svd.se/kultur/kultursvepet-28-oktober_8663816.svd?sidan=4
Citat:
I ett klipp ur filmen ”Blue in the face” berättar Lou Reed att han är rädd för Sverige eftersom ”det är ganska öde, alla är fulla och allt fungerar”.
Citera
2013-10-29, 01:07
Medlem
hundensårs avatar
Det fanns en ärlighet, sprödhet och känslighet i Lou Reeds röst jag inte kan komma förbi. Har lyssnat på honom hela tiden i över ett dygn nu. Det har aldrig funnits någon sångare av hans kaliber. Han är dessutom en förebild och inspiratör för mig i mitt yrke.
Citera
2013-10-29, 03:26
Medlem
Sleeptalkers avatar
Ja, jävlar Lou Reed var ju ingen juke box hero direkt!

Jag är hårdrock rakt av - men nog fan visste jag vem fan Lou Reed var där i ögonvrån ändå hela tiden. Skam vore annars.

På något jävla skumt sätt så var han alltid antisocial med sin musik - även fast jag inte gillade hans musik vidare värst. För han var för farlig för vissa jävla musikaliska pretton. Vackert så faktiskt.

Sleep well Lou, för det är du faktiskt värd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in