2013-10-28, 15:03
Medlem
Klaus Kinskis avatar
NASDAQ och NYSE öppnar väl 14:30 nu eftersom vi har vintertid nu? Har jag inte tänkt på..
2013-10-28, 15:07
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
NASDAQ och NYSE öppnar väl 14:30 nu eftersom vi har vintertid nu? Har jag inte tänkt på..

Ja du har helt rätt! Den här veckan så öppnar USA och Kanada 14:30 och stänger 21:00 eftersom de ännu inte har övergått till vintertid.

/Hanna, Avanza Bank
2013-10-28, 15:12
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Ja du har helt rätt! Den här veckan så öppnar USA och Kanada 14:30 och stänger 21:00 eftersom de ännu inte har övergått till vintertid.

/Hanna, Avanza Bank

Så de går över till vintertid nästa måndag? Visste inte att dom hade vintertid över huvud taget faktiskt. Så mycket kunde jag... Ha ha.
2013-10-28, 15:30
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Så de går över till vintertid nästa måndag? Visste inte att dom hade vintertid över huvud taget faktiskt. Så mycket kunde jag... Ha ha.

Ja, nästan! USA och Kanada ändrade till att övergå till vintertid den första söndagen i november varje år, vilket i år blir 3/11.

/Hanna, Avanza Bank
2013-10-28, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alvinatorn
Okej har du tips på några bra, stabila aktier? AstraZeneca? Ericsson? ICA?

Alfa laval, ICA, Swedbank, Nordea, NCC, Skanska, Investor, Castellum tex

Innan du går in bör du nog vänta på en liten dipp i OMX

Sen kan din portfölj tex se ut så här

20% Swedbank
20% Castellum
20% Investor
20% ICA
20% NCC
Senast redigerad av Liketed 2013-10-28 kl. 17:24.
2013-10-28, 19:20
Medlem
Betalar man både minicourtage och rörligt courtage när man handlar eller endast rörligt courtage men minst 39 kr? (tänkte köra med avanza men vet inte om det spelar någon större roll för att svara på frågan)
2013-10-28, 19:37
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dezron
Betalar man både minicourtage och rörligt courtage när man handlar eller endast rörligt courtage men minst 39 kr? (tänkte köra med avanza men vet inte om det spelar någon större roll för att svara på frågan)
Rörligt courtage, minst 39 kronor.
2013-10-28, 20:55
Medlem
Hej. Jag är en kille på 18 år som har tänkt att lära mig hur man handlar med aktier, hittills är det mycket intressant och jag läser en bok angående ämnet. Men det jag har tyckt varit mest intressant hittills är teknisk analys. Jag har då slagit ihop det med ett stort arbete i skolan så att jag blir motiverad och verkligen lägger tid på att lära mig det.

Jag har börjat analysera Telia och gjort ett diagram på datorn där jag har glidande medelvärde och stöd samt motstånd, så går jag in och fyller i hur kursen har utvecklats varje dag efter börsstängning och försöker se hur det kommer utveckla sig.

Så min fråga är vad tycker ni om TA? Är det något som verkligen fungerar och är något som man borde satsa på för jag tycker det är väldigt kul hittills! Har ni några tips inom TA?
2013-10-28, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoNamee
Hej. Jag är en kille på 18 år som har tänkt att lära mig hur man handlar med aktier, hittills är det mycket intressant och jag läser en bok angående ämnet. Men det jag har tyckt varit mest intressant hittills är teknisk analys. Jag har då slagit ihop det med ett stort arbete i skolan så att jag blir motiverad och verkligen lägger tid på att lära mig det.

Jag har börjat analysera Telia och gjort ett diagram på datorn där jag har glidande medelvärde och stöd samt motstånd, så går jag in och fyller i hur kursen har utvecklats varje dag efter börsstängning och försöker se hur det kommer utveckla sig.

Så min fråga är vad tycker ni om TA? Är det något som verkligen fungerar och är något som man borde satsa på för jag tycker det är väldigt kul hittills! Har ni några tips inom TA?

TA fungerar bra när någonting är på väg att bryta igenom ett motstånd tydligt med högre bottnar varje gång. Eller när man vill positionera sig för att köpa eller sälja en aktie man tror på.
MEN det är det fundamentala som bestämmer vart aktien ska. Ett exempel är Volvo. Investtech hade den som nr1 på köplista när den korsade 100kr. Strax visade det sig att siffrorna för volvos försäljning i Augusti inte var så positiva. Då dök den till 92kr. Nu ligger den på 84kr. Finns massvist av dessa exempel. Leverar de dåligt. Ja då kommer trenden att brytas. Samma gäller på andra hållet.

TA är kul för det är otroligt simpelt men det är viktigare att lära sig fundamental analys. En apa kan använda TA.
2013-10-28, 21:41
Medlem
jonnizs avatar
Schablonbeskattningen för ett ISK, hur fungerar det? Om jag har samtliga tillgångar investerade, hur dras skatten då? Och när dras det?
2013-10-28, 21:58
Medlem
Det där med volvo b gick ju inte så bra

Frågar ang Warranter

Då lite olika frågar ang en warrant jag hittade:
https://www.avanza.se/warranter/om-warranten.html/435635/vol3w-95shb

Först och främst, måste man ha en vanliga aktier i t.ex. volvo för att köpa en Sälj eller köp warrant?

Det känns som dom är en väldigt olönsam affär... (sälj)
så följ med mig nu och kolla om jag räknar(förstår rätt)
För att göra det enkelt säger vi att medelvärdet på Volvo kommer sluta på 88SEK ( då jag antar att dom tar ett medelvärde dom sista dagarna för att fastställa en slutkurs http://www.handelsbanken.se/p125/atla/warrantsSE/prospectus/ABB4D190SHB.pdf

Så..
Köper man 1000 warranter för 1,09SEK =1090SEK

Lösenpris 95
Slutkurs 88
multiplikator 0,1
paritet 10

(95-88)*0,1=0,7
paritet 1000 waranter /10 = 100st
100*0,7=70SEK

Någon stans måste jag ju förstått fel, känns som en väldigt dålig avkastning
2013-10-29, 09:57
Medlem
Morrn!

Har tänkt börja med lite aktiehandel främst på hobbynivå för 10 000 - 20 000kr och kommer använda mig av Avanza Mini. Hur fungerar det med skatt och deklaration på aktier och hur gör man?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in