2013-10-27, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ingen helt lätt fråga att svara på. Jag känner många trevliga JV som jag tycker om.
Däremot tycker jag inte om JVs Organisation, pga det jag vet om denna organisation.

OK, tack för ditt svar.
Citera
2013-10-27, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
Jag läser vad folk skriver istället, och ställer frågor, så jag behöver inte debattera,
och skriver inte att folk är hjärntvättade för att jag ej har samma åsikt som dom.

Nej ditt problem är att du inte har en egen åsikt! Det är sektledningens åsikt som du och andra Jv torgför, och det tragiska i sammanhanget är att ni inte ens reflekterar över detta.

Och det är på detta sätt som sektmedlemmar hjärntvättas..likriktning av tankemönster, och tänkandet överlåts till styrande kretsen.
Citera
2013-10-27, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Ja, jag håller med dig om att jargongen är rätt rå här på fb och att miljön är ogästvänlig för en givande debatt.

Har du någon förståelse för att jag vill blockera dom värsta personerna?

Citat:
Men jag har faktiskt inte förlompat dig (åtminstone medvetet).

Det är inget större problem med dig, du verkar ofta dessutom genuint intresserad av att veta hur det ligger till med saker och ting. Men tycker du inte att det är ganska förolämpande när du skriver så här:

"Ja, du kan nog blockera alla som inte håller med dig. Blir förmodligen enklare för dig att endast argumentera med dem som inte ifrågasätter. "

När den verkliga anledningen för mig att blockera är just den råa attityden, som inte har något med sakfrågorna att göra.

Ärligt talat, hur skulle du ha reagerat om jag skrev liknande saker om dig?

Citat:
Jag har bara tidvis känt mig extremt frustrerad över din besserwisser-attityd (vilket verkar vara ett gemensamt drag hos er JW-anhängare på fb, ni kan och vet bäst). Och därför ofta medvetet hållt mig borta från den här JW-tråden då den absolut inte bidrar med någonting för mig.

Hur ska jag säga då, ska jag ljuga och säga att jag inte vet om Gud är treenig eller inte, att jag inte är säker fastän jag är säker. Eller ska jag säga som det är att jag är övertygad om att Gud inte är treenig.

Vad är skillnaden mellan det jag säger om saker som jag är säker på att jag har rätt, och det du säger dig veta?

Ja Jehovas vittnen har en stark tro, och är insatta i sakfrågor, och är starkt övertygade, är det något fel i det?

Citat:
Kanske bidrar ni själva med er attityd till om folk är extra fientliga mot er (typ alla religiösa blir fientligt bemötta här på fb, ni är inte unika). Säger inte att det nödvändigtvis är så men bara en tanke.

Visst, orsaken kan vara det att vi har en stark tro och är starkt övertygade.
Det är känt att om man har mindervärdeskomplex, så tar man lätt till nävarna eller starka förnedrande ord för att på något sätt få ett övertag mot den andra. Men vem handlar fel, den som är starkt övertygad och kan argumentera för sig, eller den som använder andra knep?

Orsaken till att Jesus blev hatat var för att han var starkt övertygad om vad som var sanningen, och avslöjade människors mörka tankar och brister.

"Och detta är domen, att när ljuset kom in i världen, då älskade människorna mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar var onda. Den som gör det onda avskyr ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. Men den som handlar efter sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att han gör vad Gud vill.”"(Joh 3:19-21 Bibel2000)
Citera
2013-10-27, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Du vägrar att aceptera historiska fakta. Namnet uttalades vid denna tid bara i templet. Det skrev Jesu samtida Filon och detta bekräftades av uppgifterna i Mishna Det är lögn att vi inte vet att man slutat använda Namnet vid denna tid. Jesu svar till översteprästen i Mar. 14:62 är en utmärkt illustration av detta. Jesus sade Makten i stället för Jahve. Det finns hur mycket som helst som visar att man slutat uttala Namnet redan i förkristen tid.

Ett klart tecken på det är när man använde det hebreiska tetragrammet i Septuaginta i stället för att skriva ut Namnet på grekiska. De för många obegripliga hebreiska bokstäverna fick stå kvar som en signal om att Namnet inte skulle uttalas. I stället uttalades "Herren". Detta visas klart i ett av de manuskript av GT på grekiska som återfunnits. Tetragrammet skrevs ut på hebreiska utom på en rad där utrymmet var för litet. Där skrevs "Herren" på grekiska i förkortad form i stället för tetragrammet. Enkelt, klart, ofrånkomligt!

Du gör intryck av att vara fullständigt indoktrinerad, på gränsen till oförmögen att se något annat än vad dina religiösa ledare säger. Åtskilliga skulle kalla det hjärntvätt. Att jag skriver Gud, Herren och Fadern beror på att jag finner det naturligare att följa Jesu och apostlarnas föredöme än några andras. Inte kan jag hjälpa att Jesus och apostlarna använde andra benämningar i stället för JHWH. Men det gjorde de. I Romarbrevet använde Paulus ordet "Gud" (Theos) mer än något annat ord, bortsett från småord, hela 153 gånger. (Romans, A New Translation with Introduction and Commentary av Joseph A. Fitzmyer, 1993, s. 104)

Och Johannes skrev "Gud" och "Fadern" i sina tre brev omkring 60 gånger utan att använda Namnet en enda gång. Inte kan jag hjälpa det, men jag måste ta det till mig.

Du har rätt i att det finns exemplar av Septuaginta så sent som från 500-talet och ännu senare som har med de hebreiska bokstäverna i grekisk text. Men något exemplar av manuskript rörande NT som har något tetragrammaton finns inte fastän vissa av dessa manuskript kan vara från det första århundradet.

Först av allt är det intressant att du flera med dig här försöker påvisa er syn på saker med ord som att vi andra är indoktrinerade, hjärntvättade osv. Sedan använder ni ord som det är bevisat, alla vet att det är så, alla experter erkänner detta osv.
Detta är dålig argumentering och kan du inte få giltighet i dina argument med mindre än att du och fler med dig skriver så här så säger detta mer om dina argument än om mina.
Mycket av det vi diskuterar här kan vara svårt att finna hundraprocentiga bevis genom forntida källor.
Mishna är inte en alldeles säker källa när det gäller historia och den ger sig inte ut för att vara en historisk skildring. Dessutom sägs det att det använde ett annat namn i provinserna men att Guds namn uttalades i Jerusalem. Detta gällde dessutom prästerna och de motstod ju Jesus och de blev vid den här tiden förkastade av Jesus så de och judarna inte längre var Guds egendomsfolk.
Varför skulle Jesus följa deras traditioner?
Mishna talar om tiden innan Jerusalems förstöring år 70 jesus levde fyrtio år innan det och vi vet ju inte vilken tid Mishna talar om, skulle skildringen kunna beskriva hur prästerna såg på detta år 60? Det skulle vara 30 år efter Jesu död.
Jag vill visa på att det du formligen skriker ut som bevis faktiskt inte är så solklart så jag skulle gärna se en mer nyanserad och ödmjukare syn för att kunna föra en saklig diskussion.
Dessutom nämner Mishna i Berakhot 9:5 att en man bör hälsa sin nästa med Namnet (Jehova eller Jahve) och sedan hänvisas det till Boas exempel i Rut 2:4 där det sägs Och se, Boas kom från Betlehem, och han sade till skördemännen: ”Jehova vare med er.” De sade då till honom: ”Jehova välsigne dig.”
Varför nämnde du inte det i din text för att balansera det du skrev?
Citera
2013-10-27, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Läs och begrunda Mark. 16:61,62 och jämför den texten med Ps. 110:1...

Använde Jesus Namnet när han anförde Ps. 110:1 eller använde han ett ersättningsord?

I min bibel finns inte Mark 16:61,62 vilken bibel har du som har så många verser i mark 16?
Citera
2013-10-27, 23:49
Medlem
Citat:
Det logiska vore att Jesu (på många ställen) i sina predikningar kraftigt skulle tagit avstånd från judarnas vidskepelse angående YHWH OM han skulle funnit deras vidskepelse felaktig. Men inte någonstans i NT finns det att läsa att Jesus aktivt skulle fördömt den vidskepelsen.

Nä och det för att de kanske vid den här tiden inte hade börjat med den här vidskepelsen att inte uttala Huds namn utan att de faktiskt använde Guds namn Jehova eller Jahve.
Det kan alltså vara precis tvärtemot hur du försöker att argumentera.
Citera
2013-10-27, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Nej det har ni inte! Och som jag tidigare skrivit att skönmålande om Jv:s egentliga ståndpunkt fungerar inte på oss som har kunskap om hur Jv internt verkligen tänker i frågan...

Jag kan bara konstatera att du tror att du har den kunskapen.
Men blir du salig på den tron så varsågod fortsätt att framhärda i den.
Citera
2013-10-27, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Enligt JV är det tydligen rättvisa av gud att, trots att man har förmågan att skapa en värld med fri vilja och utan ondska direkt, istället skapa en värld fylld av ondska där människor lider i väntan på nästa....för att gud vill värna om människans fria vilja som vi ändå skulle haft. Cirkelargumenterat och fascistiskt nonsens? Icke då! Allt du behöver göra för att inse detta själv är att slänga bort all den knepiga logiken och medmänskligheten du envisas med.

Du verkar inte förstå vad fri vilja är och vad Gud har skapat och vad han inte har skapat.
Citera
2013-10-27, 23:58
Medlem
Citat:
Argumenten tryter tydligen...din position är ju omöjlig att försvara så du kanske skulle ta och fundera på om Jv verkligen har sanningen?

Bland det som räknas upp bland felaktiga slutsatser i argumentationsteknik är bland annat att om du inte svarar så har jag rätt.
Men så är alltså inte fallet.
Likadant när du skrev om någons argumentationsteknik om nu någon inte är superbra att t ex uttrycka sig i skrift så innebär det inte att personen automatiskt har fel eller att personen skulle ha mindre bra tankar och funderingar.
Citera
2013-10-28, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag har egentligen dragit mig ur debatten för tillfället pga tidsbrist.
Men kan ändå inte låta bli att svara på detta.
Du tror alltså inte att Bibeln, eller åtminstone NT, har bevarats?
Eftersom du menar att Jesus självklart uttalade Namnet.
Fastän det inte står så i någon handskrift. Hur mycket mer kan ha fuskats bort i så fall?

Men det jag främst reagerade på är att du, trots alla förklaringar du här har fått ang Guds namn, eller frånvaron av det, i NT, vilket i åtminstone mina ögon visar att Jesus och Apostlarna inte uttalade namnet, ändå ställer frågan varför vi här inte skriver ut namnet!
Svar: för att Jesus och första tidens kristna inte använde namnet.

Nu är det ju så att detta inte är så enkelt som du säger och som jag också argumenterat för i den här tråden.
Har vi några handskrifter på grekiska som är original?
Matteus skrevs ju troligtvis på hebreiska först så hur kan du så säkert veta att Guds namn inte fanns med där?
Origenes, en kristen skribent på 100- och 200-talet v.t., hävdade att tetragrammet, Guds heliga namn, skrevs med gammalhebreiska bokstäver i de mest korrekta exemplaren av grekiska översättningar av Bibelns hebreiska skrifter.

Vi kan ju vända på argumentationen.
Kan det vara fel att använda Guds namn Jehova eller Jahve i vår tid?
Skulle Gud se med ogillande och till och med fördöma oss om vi använder Guds namn i vår tid?
Tänk om det nu är så att Jesus och apostlarna använde Guds namn och du nu argumenterar för att Guds namn Jehova inte ska bli känt trots att det kanske är en stor sanning i bibeln.
Tänk på vad satan sade i edens lustgård enligt 1 mos 3:1-6 Har Gud verkligen sagt...
Satan visste vad Guds namn var men han valde rakt igenom denna skildring att inte uttala Guds namn.
Kan det vara så att om man försöker dölja Guds namn och eller förringa betydelsen av det helt enkelt går Satans ärende?
Citera
2013-10-28, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Först av allt är det intressant att du flera med dig här försöker påvisa er syn på saker med ord som att vi andra är indoktrinerade, hjärntvättade osv. Sedan använder ni ord som det är bevisat, alla vet att det är så, alla experter erkänner detta osv.
Detta är dålig argumentering och kan du inte få giltighet i dina argument med mindre än att du och fler med dig skriver så här så säger detta mer om dina argument än om mina.
Mycket av det vi diskuterar här kan vara svårt att finna hundraprocentiga bevis genom forntida källor.
Mishna är inte en alldeles säker källa när det gäller historia och den ger sig inte ut för att vara en historisk skildring. Dessutom sägs det att det använde ett annat namn i provinserna men att Guds namn uttalades i Jerusalem. Detta gällde dessutom prästerna och de motstod ju Jesus och de blev vid den här tiden förkastade av Jesus så de och judarna inte längre var Guds egendomsfolk.
Varför skulle Jesus följa deras traditioner?
Mishna talar om tiden innan Jerusalems förstöring år 70 jesus levde fyrtio år innan det och vi vet ju inte vilken tid Mishna talar om, skulle skildringen kunna beskriva hur prästerna såg på detta år 60? Det skulle vara 30 år efter Jesu död.
Jag vill visa på att det du formligen skriker ut som bevis faktiskt inte är så solklart så jag skulle gärna se en mer nyanserad och ödmjukare syn för att kunna föra en saklig diskussion.
Dessutom nämner Mishna i Berakhot 9:5 att en man bör hälsa sin nästa med Namnet (Jehova eller Jahve) och sedan hänvisas det till Boas exempel i Rut 2:4 där det sägs Och se, Boas kom från Betlehem, och han sade till skördemännen: ”Jehova vare med er.” De sade då till honom: ”Jehova välsigne dig.”
Varför nämnde du inte det i din text för att balansera det du skrev?

Ditt inlägg är det första jag läst här på tråden av en JW som vågar tänka i gråskalor lite smått och erkänna att det faktiskt inte alltid är så enkelt att utröna den faktiska sanningen trots allt.
Citera
2013-10-28, 00:18
Medlem
Citat:
Jodå Jv anser att dem kan och vet bäst! Inte ens när man citerar tokigheter från deras egna alster vill man erkänna sina misstag...en besserwisser-sekt som styrs med järnhand från sektledningen i Brooklyn.

Du tror inte med tanke på det du skriver och hur du beskriver Jehovas vittnen att du inte är lite eller kanske t om mycket onyanserad åt det andra hållet?
Jag har lärt mig att det mesta är inte svart och vitt och att de som ofta använder starka ord i debatter ofta saknar sakliga argument och därför tar till starka ord för att ge styrka åt sin argumentation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in