Citat:
Ursprungligen postat av
HerrMikkelson
Ja, jag håller med dig om att jargongen är rätt rå här på fb och att miljön är ogästvänlig för en givande debatt.
Har du någon förståelse för att jag vill blockera dom värsta personerna?
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrMikkelson
Men jag har faktiskt inte förlompat dig (åtminstone medvetet).
Det är inget större problem med dig, du verkar ofta dessutom genuint intresserad av att veta hur det ligger till med saker och ting. Men tycker du inte att det är ganska förolämpande när du skriver så här:
"Ja, du kan nog blockera alla som inte håller med dig. Blir förmodligen enklare för dig att endast argumentera med dem som inte ifrågasätter. "
När den verkliga anledningen för mig att blockera är just den råa attityden, som inte har något med sakfrågorna att göra.
Ärligt talat, hur skulle du ha reagerat om jag skrev liknande saker om dig?
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrMikkelson
Jag har bara tidvis känt mig extremt frustrerad över din besserwisser-attityd (vilket verkar vara ett gemensamt drag hos er JW-anhängare på fb, ni kan och vet bäst). Och därför ofta medvetet hållt mig borta från den här JW-tråden då den absolut inte bidrar med någonting för mig.
Hur ska jag säga då, ska jag ljuga och säga att jag inte vet om Gud är treenig eller inte, att jag inte är säker fastän jag är säker. Eller ska jag säga som det är att jag är övertygad om att Gud inte är treenig.
Vad är skillnaden mellan det jag säger om saker som jag är säker på att jag har rätt, och det du säger dig veta?
Ja Jehovas vittnen har en stark tro, och är insatta i sakfrågor, och är starkt övertygade, är det något fel i det?
Citat:
Ursprungligen postat av
HerrMikkelson
Kanske bidrar ni själva med er attityd till om folk är extra fientliga mot er (typ alla religiösa blir fientligt bemötta här på fb, ni är inte unika). Säger inte att det nödvändigtvis är så men bara en tanke.
Visst, orsaken kan vara det att vi har en stark tro och är starkt övertygade.
Det är känt att om man har mindervärdeskomplex, så tar man lätt till nävarna eller starka förnedrande ord för att på något sätt få ett övertag mot den andra. Men vem handlar fel, den som är starkt övertygad och kan argumentera för sig, eller den som använder andra knep?
Orsaken till att Jesus blev hatat var för att han var starkt övertygad om vad som var sanningen, och avslöjade människors mörka tankar och brister.
"
Och detta är domen, att när ljuset kom in i världen, då älskade människorna mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar var onda. Den som gör det onda avskyr ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. Men den som handlar efter sanningen, han kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att han gör vad Gud vill.”"(Joh 3:19-21 Bibel2000)