Citat:
Ursprungligen postat av
different_trip
När börjar barnet i fråga isåfall få dessa rättigheter?
Är du abortmotståndare i helhet så förstår jag din åsikt, men annars blir det lite svårt om vi tex säger att en man vill bli far, men kvinnan inte är intresserad av att bli mor.
Står kvinnans val högre än barnets rätt så borde mannens också göra det, vilket borde öppna för en juridisk abort för mannen.
Det är en bra fråga.
Jag är inte abortmotståndare i helhet. Däremot tycker jag att abort är något djupt beklagligt som används alldeles för lättvindigt i dagens samhälle och även att gränsen för när man får göra abort idag ligger på tok för högt.
Frågan är väl egentligen när barnet blir ett barn. När det blir ett barn får det givetvis dessa rättigheter. Det är ingen enkel fråga, i samma stund fostrets hjärta börjar slå kring vecka 5, så är det ju faktiskt en levande varelse... med en människas DNA. Vad är det då för en varelse om inte en människa? Samtidigt är det så att väldigt många foster i de tidiga veckorna stöts bort för att de inte fungerar som de ska, så det finns helt klart en ambivalens där. Bortsett från att de inte har något medvetande än vilket ju också är en viktig poäng.
För tillfället tycker jag att abort bör vara tillgängligt i de tidiga veckorna helt enkelt för att en framfödd och fungerande människas livskvalitet och hälsa går före detta förstadie till en människas, men jag tycker inte att det är enkelt eller trevligt. Möjligtvis kan ny forskning förändra min ståndpunkt.
Det du förenklar bort är att för mannen handlar det om ca 1200 kronor i månaden i 18 år. För kvinnan kan det gälla livet, en kraftigt försämrad hälsa av medicinska orsaker, och även om man är förskonad från det ändå ett kraftigt slitage på både kropp och psyke som en graviditet och förlossning orsakar. Det går helt enkelt inte att jämföra en mindre summa pengar med en direkt fysisk påverkan. Mannen riskerar inte att dö av medicinska skäl för att han blir ofrivillig far. Det kan en graviditet innebära för en kvinna.