2013-10-27, 09:37
Medlem
Är ny på det här med fonder så tänkte fråga vad ni tror om Länsförsäkringar Global Index, är det ett bra alternativ att slänga in 500 sek per månad på?

http://www.lansforsakringar.se/priva...indexfond.aspx
Citera
2013-10-27, 13:19
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Länken funkar inte. Antar att detta är korrekt länk:

http://www.lansforsakringar.se/privat/bank/aktuellt/nyheter/arkiv-2013/Sidor/Nu-startar-vi-en-ny-global-indexfond.aspx

Om den är bra eller ej vet jag inte
Citera
2013-10-27, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Länken funkar inte. Antar att detta är korrekt länk:

http://www.lansforsakringar.se/privat/bank/aktuellt/nyheter/arkiv-2013/Sidor/Nu-startar-vi-en-ny-global-indexfond.aspx

Om den är bra eller ej vet jag inte
Tack för svaret och den korrekta länken!
Citera
2013-10-27, 15:57
Medlem
Twixess avatar
Det beror på hur du spekulerar i framtiden, om jag skulle investera i den så skulle jag först ställt mig frågan, ''Har vi en stabil världsekonomi som kommer att bli starkare dom kommande 5 åren?''
Om svaret hade varit ''JA'' så kan man titta djupare på fonden.

Jag personligen skulle inte investerat i nuläget med tanke på situationen i USA som indirekt har stor betydelse på hur många andra marknader går.
Citera
2013-10-27, 16:15
Medlem
y.ys avatar
Ser ut som en bra plan. Månadssparande i breda indexfonder är ett enkelt och effektivt upplägg.
Citera
2013-10-27, 19:14
Medlem
Celenos avatar
Följer MSCI World. Jag sparar själv i Danske Invest Global Index som också följer MSCI. Tyvärr ser jag att Länsförsäkringar är dyrare (0,5% respektive 0,44%) så jag fortsätter med Danske Invest. Ser gärna att någon startar en billigare global indexfond. 0% tycker jag är lagom
Citera
2013-10-28, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twixes
Det beror på hur du spekulerar i framtiden, om jag skulle investera i den så skulle jag först ställt mig frågan, ''Har vi en stabil världsekonomi som kommer att bli starkare dom kommande 5 åren?''
Om svaret hade varit ''JA'' så kan man titta djupare på fonden.

Jag personligen skulle inte investerat i nuläget med tanke på situationen i USA som indirekt har stor betydelse på hur många andra marknader går.
Okej, kan man säga att du inte investerar i aktiemarknaden överhuvudtaget nu eller menar du specifikt indexfonder? Alltså investerar du enbart i aktier nu eller investerar du inte allt i aktiemarknaden just nu?
Citera
2013-10-28, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Ser ut som en bra plan. Månadssparande i breda indexfonder är ett enkelt och effektivt upplägg.
Tack för rådet!
Citera
2013-10-28, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Följer MSCI World. Jag sparar själv i Danske Invest Global Index som också följer MSCI. Tyvärr ser jag att Länsförsäkringar är dyrare (0,5% respektive 0,44%) så jag fortsätter med Danske Invest. Ser gärna att någon startar en billigare global indexfond. 0% tycker jag är lagom
Låter bra, jag får en del rabatt på andra saker hos länsförsäkringar om jag slänger in 500 spänn/månad på fondsparande hos dem så de 0,06% skillnad kompenseras väl av det i mitt specifika fall.

Kör du några indexfonder inriktade på mindre områden också, som tex Avanza Zero som siktar in sig på svenska börsen eller liknande?
Citera
2013-10-28, 09:16
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summerbeachbum
Låter bra, jag får en del rabatt på andra saker hos länsförsäkringar om jag slänger in 500 spänn/månad på fondsparande hos dem så de 0,06% skillnad kompenseras väl av det i mitt specifika fall.

Kör du några indexfonder inriktade på mindre områden också, som tex Avanza Zero som siktar in sig på svenska börsen eller liknande?
Ja, jag sparar just nu 50/50 i Avanza Zero och Danske Invest Global Index. Det räcker just nu, men tittar även på Spiltan Investmentbolag och Vanguard US Total Market och Vanguard Total International.

Spiltan kompletterar Avanza Zero hyfsat och Vanguards fonder är billigare än några andra globala indexfonder. Nackdel är att man inte kan köpa deras fonder på ett enkelt sätt i Sverige utan för handla med ETF. Inget jätteproblem men man får köpa för större summor så inte courtaget blir nämnvärt.
Citera
2013-10-28, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ja, jag sparar just nu 50/50 i Avanza Zero och Danske Invest Global Index. Det räcker just nu, men tittar även på Spiltan Investmentbolag och Vanguard US Total Market och Vanguard Total International.

Spiltan kompletterar Avanza Zero hyfsat och Vanguards fonder är billigare än några andra globala indexfonder. Nackdel är att man inte kan köpa deras fonder på ett enkelt sätt i Sverige utan för handla med ETF. Inget jätteproblem men man får köpa för större summor så inte courtaget blir nämnvärt.
Supertack för alla tips! Jag är helt ny på fonder osv så nu kommer det en väldigt dum fråga, måste man ha ett konto hos Avanza Bank för att spara i Avanza Zero?
Citera
2013-10-28, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av summerbeachbum
måste man ha ett konto hos Avanza Bank för att spara i Avanza Zero?
Ja
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in