2013-10-25, 18:11
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Sen beror det på typ av fäste. Hur nära väggen tv kommer, ett utvinklingsbart kommer ge högre belastning. Dom här är rätt bra till gipsväggar: http://www.clasohlson.com/se/Gipsankare/Pr212534000
den kommer vara vädigt nära väggen. det är inget stativ som går att fälla u eller så.
hm..gipsankare har jag aldrig använt. vanliga pluggar ska man ju bara göra ett hål som pluggen passar i sen är det ju bara att skruva i skruven där, men hur funkar denna? är det på samma sätt eller ska man sätta i skruven i själva ankaren och sen skruva i dom båda tillsammans eller?
Citera
2013-10-25, 19:04
Medlem
Skruva i ankaret först, sen skruvem. Det är kryss-spår i ankaret. Ankaret är självborrande.
Citera
2013-10-25, 19:20
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Skruva i ankaret först, sen skruvem. Det är kryss-spår i ankaret. Ankaret är självborrande.
kollade en video på youtube och det ser ju smidigt ut. hoppas det håller för tv:n.
kryss spår säger du..för torx eller vanlig stjärnmejsel?
Citera
2013-10-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
kollade en video på youtube och det ser ju smidigt ut. hoppas det håller för tv:n.
kryss spår säger du..för torx eller vanlig stjärnmejsel?
Stjärnmejsel, modell lite större.
Citera
2013-10-26, 07:01
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Stjärnmejsel, modell lite större.
aah..dåså.som sagt, hoppas bara det håller för tv:n.
det ser inte ut som att det ska hålla särskilt bra. en vanlig plastplugg vidgar ju ut sig för att sitta fast.
men denna har ju bara dom där spåren som ska hålla det fast. men om det är till för gips så ska det väll funka antar jag..
Citera
2013-10-26, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
aah..dåså.som sagt, hoppas bara det håller för tv:n.
det ser inte ut som att det ska hålla särskilt bra. en vanlig plastplugg vidgar ju ut sig för att sitta fast.
men denna har ju bara dom där spåren som ska hålla det fast. men om det är till för gips så ska det väll funka antar jag..
Jag har för mig att dom ska tåla ca 10 kg/st, men det bästa är väl om du kan hitta nån regel bakom gipset för att kunna använda även nån annan typ av skruv också. För lite extra säkerhet.
Citera
2013-10-26, 12:50
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Jag har för mig att dom ska tåla ca 10 kg/st, men det bästa är väl om du kan hitta nån regel bakom gipset för att kunna använda även nån annan typ av skruv också. För lite extra säkerhet.
jag googlade och hittade info på clas ohlsons hemsida.
det står att ankaret håller för ca 12 kg. mitt tv fäste har 4 st skruvhål så det ska hålla
nu ska jag möblera om och testa hur snyggt det blir att ha tvn vid gipsväggen.
tack för hjälpen nypan!
Citera
2013-10-26, 20:45
Medlem
En enkel fråga,
Att dem nya TV-apparaterna har USB portar ses väl som en standard? Är det fullt möjligt att koppla in en extern hårddisk via USB?
Citera
2013-10-26, 23:18
Medlem
Ja, men det är inte säkert att tv'n spelar upp så värst många filformat. En del apparater klarar bara att visa foton via usb. Min Sony i sovrummet klarar mkv utan problem.
Citera
2013-10-26, 23:39
Medlem
Citat:
Ja, men det är inte säkert att tv'n spelar upp så värst många filformat. En del apparater klarar bara att visa foton via usb. Min Sony i sovrummet klarar mkv utan problem.

Tack för svaret, om TV'n inte klarar av vissa filformat, vilka lösningar rekommenderar du? Apple TV?
Citera
2013-10-27, 00:24
Medlem
Jag har 2 st Raspberry Pi och 1 HTPC, men använder nästan uteslutande Raspberry Pi'erna.
Riktigt bra mediaspelare för under 300 kr.
Citera
2013-10-27, 12:31
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clenkey
En enkel fråga,
Att dem nya TV-apparaterna har USB portar ses väl som en standard? Är det fullt möjligt att koppla in en extern hårddisk via USB?

Ja det fungerar, men kolla vilka format som fungerar på TV:n. Sen upptäckte jag att när jag satte i min hårddisk att den inte har mappstruktur, utan den skapar bara en stor lista med alla filer på hårddisken. Det gör det rätt svårt att navigera och hitta rätt fil som man vill spela upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in