2013-10-26, 16:24
Medlem
Diamondgrits avatar
Det här är ju förvirrat redan från början:

Citat:
I vårt samhälle anser vi att alla människor har rätt att få leva. Vi anser även att människor har rätt att bestämma över den egna kroppen. Rätten till den egna kroppen trumfar traditionellt en medmänniskas rätt till liv. Du kan inte kräva att jag ska donera min njure, min benmärg eller mitt blod till dig, även om det skulle göra skillnaden mellan liv och död för dig.

Organstöld är ett allvarligt brott, oavsett hur stort förmånstagarens behov är och oavsett om personen som utsätts för stölden behöver organen eller ej. Rätten till den egna kroppen sträcker sig in i döden, organ får aldrig skördas utan tillåtelse.

Därför anser många feminister att det är absurt att de enda som ska undantas från denna regel, som alltså gäller även döda människor, är gravida kvinnor. Att gravida kvinnor inte ska ha samma rätt till den egna kroppen, inklusive rätten att själv välja om man vill upplåta en del av sin kropp för att en annan människa ska få leva.
Här associeras en rättighet (rätten att inte få sin kropp uppskuren och organ skördad från den) med avsaknaden av skyldighet att rädda människor från döden. Organstöld är alltså inte ett brott för att rätten till den egna kroppen är starkare än rätten att leva, eftersom du aldrig är skyldig att rädda en annan människa. Om du ser någon som drunknar är det fullt lagligt att bara titta på utan att göra något. Istället är det ett brott för att man har rätten till den egna kroppen, utan att jämföra den med någon annan rättighet.

Däremot håller jag med om att gravida kvinnor ska ha rätt till sin kropp. Fostret anses ju inte som person förrän det föds (har inget personnummer, behöver inte betala skatt osv osv), så fram till dess är det i stort sett en parasitisk svulst inuti kvinnan och ska kunna tas bort om hon så vill.

Jag tycker dock att man bör skilja på biologisk och juridisk abort (juridisk abort = mannen frånsäger sig faderskap, surrogatmamma ger bort barnet efter födelsen osv). Skillnaden finns ju inte som det är nu.
Citera
2013-10-26, 16:45
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Man får inte göra vad man vill med sin kropp. Vi har exempelvis narkotikalagstiftning.

Margaret Sanger, grundaren av Planned Parenthood, uttryckte sig såhär:
"No woman can call herself free until she can choose consciously whether she will or will not be a mother."

Jag skulle vad hennes citat uttrycker, det vill säga möjligheten för kvinnor att planera sitt föräldraskap, snarare än rätten att göra vad man vill med sin kropp är den primära drivkraften i feministers stöd för fri abort.

Citat:
Att gravida kvinnor inte ska ha samma rätt till den egna kroppen, inklusive rätten att själv välja om man vill upplåta en del av sin kropp för att en annan människa ska få leva.

Feminister som är för abort anser i regel inte att fostret är en människa. Resonemanget att man inte är skyldig att upplåta sin kropp åt en annan människa kan alltså inte ligga bakom den position feminister ofta har i abortfrågan.

Resonemanget kan dessutom lika gärna förlängas till varför en förälder har skyldighet att lägga ner tid, pengar eller omvårdnad på sina barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Kulturkrig
Men tro nu inte att jag är någon fanatisk abortmotståndare, för det är jag inte. Jag insisterar dock på att abort är en fråga om människovärde och ingenting annat. Antingen saknar fostret sådant, varvid abort självklart bör vara tillåtet, eller så har även ett foster människovärde, varvid abort i princip alltid måste vara förbjudet - oavsett vilka konsekvenser det kan få för vissa kvinnor.

Exakt, detta är vad abortdebatten egentligen handlar om.
Citera
2013-10-26, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag tycker dock att man bör skilja på biologisk och juridisk abort (juridisk abort = mannen frånsäger sig faderskap, surrogatmamma ger bort barnet efter födelsen osv). Skillnaden finns ju inte som det är nu.

Juridisk abort blir ett missvisande begrepp eftersom det antyder att abort är en rätt att bestämma över barnets varande eller inte varande, istället för rätten till den egna kroppen.

Det handlar ju om ifall man ska ha rätt att avsäga sig sitt barn, något som oftast benämns "att adoptera bort", inte att abortera. Man skulle kunna prata om en "rätt till ensidig bortadoption", när enbart en av föräldrarna vill avsäga sig sitt föräldraskap.

I Sverige så är möjligheterna att adoptera bort ett barn överhuvudtaget mycket begränsade, så som jag förstått det.
Citera
2013-10-26, 16:50
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Däremot håller jag med om att gravida kvinnor ska ha rätt till sin kropp. Fostret anses ju inte som person förrän det föds (har inget personnummer, behöver inte betala skatt osv osv), så fram till dess är det i stort sett en parasitisk svulst inuti kvinnan och ska kunna tas bort om hon så vill.

Så ett ofött barn är en parasitisk svulst för att denne saknar personnummer och inte behöver betala skatt?
Citera
2013-10-26, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Man får inte göra vad man vill med sin kropp. Vi har exempelvis narkotikalagstiftning.

Citat:
Ursprungligen postat av Feminetik
Dessutom så handlar abortfrågan om ifall en individ kan hävda rätt till en annan människas kropp, medans prostitution och surrogatmödraskap handlar om rätten att göra vad man vill med sin egen kropp. (Såvida inte den prostituerade eller surrogatmamman är ofrivillig, då kan man tala om en individs rätt till en annan människas kropp.)

En människas rätt att göra vad hon vill med sin egen kropp, exempelvis att prostituera sig eller ställa upp som surrogatmor, jämförs lämpligen med andra fall där man ifrågasätter människans rätt till att bestämma över den egna kroppen. Exempelvis rätten att ta droger och att få dödshjälp.

http://www.feminetik.se/diskutera/index.php?sub=3&mid=419711
Citera
2013-10-26, 16:55
Medlem
Citat:
Så ett ofött barn är en parasitisk svulst för att denne saknar personnummer och inte behöver betala skatt?

Fin människosyn de uppvisar... som vanligt är feminismen självutraderande dock och mentala avarter av den här typen sorteras med tiden bort av moder natur.
Citera
2013-10-26, 16:56
Medlem
Citat:

Ett ofött barn är en parasit eftersom det lever av en annan organisms kropp. Det tar av värdmekanismens resurser utan att ge något tillbaka. Alla däggdjur har en parasitisk fas i sin livscykel. Svulst däremot är direkt felaktigt.
Citera
2013-10-26, 17:13
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Nej, parasitiska svulster är inte personer. Som en följd av detta saknar dom personnummer och behöver inte betala skatt. Dessa egenskaper gör dock inte något till parasitiska svulster. T.ex. saknar sydpolen personnummer samt behöver inte betala skatt, men det är en plats, inte en svulst. Orsaksföljden går alltså bara åt ena hållet. Tack för din fråga.
Citera
2013-10-26, 17:18
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Juridisk abort blir ett missvisande begrepp eftersom det antyder att abort är en rätt att bestämma över barnets varande eller inte varande, istället för rätten till den egna kroppen.

Det handlar ju om ifall man ska ha rätt att avsäga sig sitt barn, något som oftast benämns "att adoptera bort", inte att abortera. Man skulle kunna prata om en "rätt till ensidig bortadoption", när enbart en av föräldrarna vill avsäga sig sitt föräldraskap.

I Sverige så är möjligheterna att adoptera bort ett barn överhuvudtaget mycket begränsade, så som jag förstått det.
Man gör ju oftast abort för att man inte vill dras med barnet under 18 år. De 9 månaderna kanske är besvärande men det är ingenting mot det som kommer efteråt. Det är alltså anledningen att ta abort jag pratar om nu, inte vilka rättigheter man har (för där håller jag med dig).

Bortadoption antyder att mottagaren vill adoptera barnet. Det är inte det jag pratar om. I fallet surrogatmamma (vilket jag har för mig är olagligt i Sverige? inte säker) borde det finnas kontrakt på att juridisk abort måste ske, i samband med födseln.
Citera
2013-10-26, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noola
Nä, fostret, eller embryot, anses inte ha något människovärde. I vart fall inte under den tid som abort är tillåten.

Alla anser uppenbarligen inte att fostret saknar människovärde. Globalt sett är det nog faktiskt en majoritet som anser att foster har människovärde och att abort är fel.
Citera
2013-10-26, 17:26
Medlem
Citat:
Det här är ju förvirrat redan från början:

Här associeras en rättighet (rätten att inte få sin kropp uppskuren och organ skördad från den) med avsaknaden av skyldighet att rädda människor från döden. Organstöld är alltså inte ett brott för att rätten till den egna kroppen är starkare än rätten att leva, eftersom du aldrig är skyldig att rädda en annan människa. Om du ser någon som drunknar är det fullt lagligt att bara titta på utan att göra något. Istället är det ett brott för att man har rätten till den egna kroppen, utan att jämföra den med någon annan rättighet.

Jag tycker nog att det är du som verkar lite förvirrad.

"Rätten till liv" är den tredje artikeln i FNs deklaration av de mänskliga rättigheterna.

"Rätten till den egna kroppen" täcks in av fyra olika artiklar i FNs deklaration av de mänskliga rättigheterna.

Var menar du att det mer etablerade begreppet "rätten att inte få sin kropp uppskuren och organ skördad från den" kommer ifrån?
Citera
2013-10-26, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deriverbar
Jag menar att oavsett om fostret betraktas som en människa eller ej så har det inte rätt att kräva tillgång till en annan människas kropp för att överleva. Ingen människa kan kräva att någon annan människa ska upplåta sin kropp för dem.

Exempelvis så har man ingen skyldighet att lämna blod, oavsett om det gör skillnaden mellan liv och död för en annan människa. Eller benmärg för den delen. Dina barn kan inte kräva att du ska donera benmärg till dem, även om deras liv hänger på att de får en transplantation.

Men fostret "begär" inget av dig. Det finns där, i 99 fall av 100, för att du genom ditt agerande tillåtit det att finnas där.

Det är också skillnad mellan att låta bli att rädda ett människoliv och att aktivt avsluta ett människoliv. Så frågan om när människan får sitt människovärde kommer man inte ifrån så enkelt.

För övrigt kan man givetvis argumentera för att du visst bör vara tvungen att ge upp av ditt blod eller din benmärg om man därigenom kan rädda andra människors liv. Många anser de facto att det finns en moralisk skyldighet att göra det, även om ingen ännu vågat sig på att skapa en juridisk skyldighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in