2013-10-26, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Det vete fan om jag orkar höra dig spy ur dig okunnig galla om feminister hela tiden. Du verkar rätt omedveten om att det faktiskt finns väldigt många olika sorters feminism, men det är extremerna som syns.

Så jag vill istället fråga dig hur just DU tycker att det bör se ut i den här frågan.

Jämställdhet!

Om en av parterna INTE vill att ungen ska födas (kvinnan ELLER mannen) så ska det bli abort.

Att EN av parterna har all makt i frågan (om abort ska se eller inte, oberoende av mannens vilja) är INTE jämställdhet.

Väldigt simpelt och logiskt.
Citera
2013-10-26, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nesse78
Nejdå, det är ingen som ger bort sina spermier. Det originära fånget innebär att en person blir ägare utan att ta över äganderätten. Således äger fortfarande mannen sin rättighet till spermierna i kvinnans kropp. Kvinnan är bärare av mannans spermier

Nej han har ingen äganderätt till sina spermier som han har släppt över i kvinnan.

Men gör ett försök du och ring polisen och anmäl stöd av spermier när du inte får tillbaka dem.
Citera
2013-10-26, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fysikmannen
Jämställdhet!

Om en av parterna INTE vill att ungen ska födas (kvinnan ELLER mannen) så ska det bli abort.

Att EN av parterna har all makt i frågan (om abort ska se eller inte, oberoende av mannens vilja) är INTE jämställdhet.

Väldigt simpelt och logiskt.
Det du säger är alltså att det är jämställt om enbart kvinnan är den som kan tvingas till kirurgiska och riskfyllda ingrepp?
Citera
2013-10-26, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mysmari
Nej han har ingen äganderätt till sina spermier som han har släppt över i kvinnan.

Men gör ett försök du och ring polisen och anmäl stöd av spermier när du inte får tillbaka dem.

What? Jag trodde kvinnor räknades som lös egendom Om jag anmäler går de nog upp till HD som ett prejudikat om vad som egentligen gäller. Behöver en försökskanin någon som kan ställa upp?
Senast redigerad av nesse78 2013-10-26 kl. 16:24.
Citera
2013-10-26, 16:18
Bannlyst
Citat:
Det du säger är alltså att det är jämställt om enbart kvinnan är den som kan tvingas till kirurgiska och riskfyllda ingrepp?

Ja, att detta KUNDE bli resultatet kanske hon skulle tänkt på innan hon hoppade i säng med någon?
Citera
2013-10-26, 16:22
Medlem
Kanelochsockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Varför är det mäns sak att lobba för men inte din? Är det enbart den cancersjukes sak att lobba för att cancerläkemedel tas fram, och inte något vi gemensamt i samhället bör se till? En sjuk ståndpunkt. Återigen målas männen upp som bovarna.

Det borde ju ligga i ditt och andra mäns intresse att ett sådant piller tas fram. Just för att ni inte är nöjda med dagens ordning. Jag lobbar aktivt för andra saker men därav inte sagt att jag inte tycker att ett p-piller för män är en bra grej.

Bov är du bara om du verkligen menar att tvångstester och -aborter skall börja utföras.
Citera
2013-10-26, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fysikmannen
Ja, att detta KUNDE bli resultatet kanske hon skulle tänkt på innan hon hoppade i säng med någon?
Du som pratade om logik tidigare. Du tycker alltså att det är jämställt när enbart den ena parten kan kräva kirurgiska ingrepp på den andra? Att det är jämställt att det är olika?
Senast redigerad av patwotrik 2013-10-26 kl. 16:26.
Citera
2013-10-26, 16:30
Medlem
72mms avatar
Citat:
Hur är det möjligt att kvinnan ges 100% makt över det foster som rimligen borde vara gemensamt, enbart p.g.a att det råkar befinna sig inuti kvinnans kropp? Fostret tycks alltså ses som en del av kvinnans kropp snarare än en blivande individ med två jämbördiga föräldrar.
Helt enkelt därför att det är skillnad på män och kvinnor. Det faktum att fostret "råkar" befinna sig inuti kvinnans kropp är ju en ganska påtaglig skillnad, tycker du inte? Att allting ska vara fullständigt lika mellan män och kvinnor är ett feministiskt påfund och har inte med jämlikhet att göra. Skillnaderna gör att vi har osymetriska lagar i vissa fall. Grundtesen måste vara att alla individer har fullständig rätt till sin kropp, gravida kvinnor inkluderat.

Citat:
Min rätt som man är obefintlig. I ett jämställt samhälle ser jag det som självklart att även pappan har rätt till fri abort! Vad säger ni?
Du har väl som man möjlighet att bestämma om du vill sätta barn till världen? Eller pratar du om hur vi ska förhålla oss med graviditet efter att en kvinna våldtagit en man?
Citera
2013-10-26, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelochsocker
Jag håller med dig att det är tjatigt att upprepa att mannen måste ta ansvar för att skydda sig om han inte vill riskera att stå där med ett oönskat barn men det är det som är huvudargumentet i denna fråga. Vi människor har bestämmanderätt över våra kroppar så tvångstest för dna på kvinnor och sedan en eventuell tvångsabort är en sjuk och vansinnig tanke. Lite så här kanske ni tänker: http://inbeijing.se/bulletin/2012/06/18/tvangsabort-i-sjunde-manaden-ettbarnspolitik-ater-under-kritik-i-kina/
Vad gör du för att ett manligt p-medel skall bli uppfunnet? Lobba på, så minskar risken att du blir ofrivillig farsa. Men det är inte min sak att göra det, det är ni mäns sak att puffa på så att något händer här.
Är du efterbliven på riktigt? Jag har aldrig förespråkat tvångsabort, tvärtom! Såhär skrev jag i det första inlägget du citerade och som startade våran diskussion, notera att det inlägget aldrig blivit redigerat, men du klippte bort det relevanta ur citatet i ditt inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Att påstå att vi män ska ha rätt att påverka tjejens kropp på något sätt mot hennes vilja är fucked up. Samtidigt kan vi inte kräva att hon ska föda ett barn hon inte vill ha.

Däremot skulle jag gärna se att vi får möjlighet att vägra faderskap med en oansvarig kvinna som väljer att föda ett barn vi inte vill ha. Hon eller alternativt staten får stå för underhållsstöd, och mannen ska bli lämnad så ifred som möjligt.
Jag gissar att formuleringen "oansvarig kvinna" fick dig att se rött. Som du ser är det enda jag ber om rätten att slippa underhållsstöd för ett barn jag inte bett om. Det är allt, inget mer. Bör jag som man ha den rätten, eller anser du att det är jämställt att kvinnan ensam ska kunna ta ett beslut att snylta på mannen? Underhållsstöd i 18 år är dyrt.

Och angående att lobba fram p-piller för män är det inte en politisk fråga utan en vetenskaplig. Om det vore så enkelt kunde vi ju ha en folkomrösting och bota alla sjukdomar över en natt? Trött man blir på feminister. Du förtjänar den här:
Senast redigerad av hustlerinc 2013-10-26 kl. 16:43.
Citera
2013-10-26, 16:34
Bannlyst
Citat:
Du som pratade om logik tidigare. Du tycker alltså att det är jämställt när enbart den ena parten kan kräva kirurgiska ingrepp på den andra? Att det är jämställt att det är olika?

Du tycker alltså att det är jämställt att ena partern kan kräva underhåll i 18 år även fast pappan inte vill ha ungen?

Om ditt svar är: "Pappan skrev på avtalet när han låg med kvinnan, lite ansvar tack!" Är mitt svar: "Kvinnan skrev på avtalet (att kunna bli tvingad till abort) när hon hoppade i säng med mannen, lite ansvar tack!".
Citera
2013-10-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnderligElev
Mannens rätt att inte bli pappa mot sin vilja borde ju snarare handla om att mannen inte har några skyldigheter gentemot barnet öht. Mannen kan vid meningskiljaktigheter parterna emellan välja att ej vara pappa helt enkelt....

Eee, du verkar inte veta ett smack om faderskaps-lagstiftningen i det här landet ?? Eller hur ?

FKassan utreder sk faderskapsärende, Om mannen erkänner faderskapet så är allt frid o fröjd, Om föräldrarna inte bor ihop, så kan det bli fråga om underhållsbidrag sm nat-vis beror på mannens inkomst.

Vägrar mannen att delta i faderskapsutredning så kan han hamna i tingsrätten, o det blir ju aktuellt med DNA prov o liknande, i tingsrätten så kan bestämmas oxå nivån för underhållsbidrag.

Om fadern däremot är okänd, så blir förfarandet annorlunda.

Vill man inte medverka i faderskapsutredning, ja då fårmman väl hålla sig undan (antingen utomlands, eller gömd) i 18 år (21 år om barnet börjar i gymnasiet).

Livet är hårt, grymt sa grisen ...
Citera
2013-10-26, 16:37
Bannlyst
Egentligen så borde pappan ha ensamrätt på abort då spermien är en enskild "individ" och mamman bara har ägget. Förstår ni hur jag tänker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in