2013-10-25, 15:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adventualthorizon
Är jag ensam om att ha uppfattningen att det nästan bara är idioter som hänger på den här tråden? Det enda jag har sett är massa inlägg med oväsentlig och icke sammanhängande information, som dessutom inte har beröring på TOPIC:en.

Plocka fram några exempel, så vi har något substantiellt att relatera till.
Citera
2013-10-26, 03:22
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jag känner inte till några andra metoder för att göra en rationell slutsats. Gör du?
japp. logik, rationalitet, narrativ, vittnesmål.

Citat:
Man behöver inte förneka andra metoder när inga andra användbara metoder presenterats
lol vilken epistemologisk fraud. skulle vara tacksam om du gav mig en empirisk metod som tydligen visar att ''scientism'' det vill säga den naturvetenskapliga metoden har ensamrätt på hur en sanning kan fastställas i sig är rationell utan att blanda in filosofi. innan du hoppar fram till slutsatsen att inga andra metoder står till vårt förfogande.

Citat:
Det är inte lätt att förstå det du skriver. Din meningsuppbyggnad är åt helvete.
Om jag förstått rätt kan jag bara säga att vardagliga påståenden om saker vi känner till kan accepteras på hörsägen medans metafysiska anspråk om saker som aldrig bevisats har en större bevisbörda på sig.
Är ordet du letar "hycklare"?
Jag ser inget hyckleri, bara oförståelse.
my bad.
njaa du visar ju prov på just detta. två inbördes motstridiga övertygelser kan inte vara korrekta. du får bestämma dig antingen så är den vetenskapliga metoden den enda metoden eller så acceptera man att kunskapsbanken inte ska reduceras till ''scientism'' och att det finns andra verktyg. varför skulle någon teist köpa att logisk tankeverksamhet kan lösa världens problem men hur världen kom till måste bevisas i ett labb, sist accepterade du inte mina argument om att orsaken måste vara evig.
Citera
2013-10-26, 03:55
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luffarlasse
Angående Darwin så skall det nämnas att det finns mer än "bara" muntlig återberättande information. Vi har hans personliga journaler, skrifter och anteckningar (och signatur), för att inte så klart glömma hans berömda kronverk - On the Origin of Species. Darwin var en aktiv medlem inom akademin och som sådan var väl omtalad under sin tid bland flera andra akademiker, som aktivt skrev om eller till honom i syftet att bjuda på kritik eller visa stöd till hans arbete. Han finns med i passagerarlistan på HMS Beagle och han finns med i folkbokföringen. Vi har också hans porträtt och fotografi. Darwin har lämnat efter sig, med andra ord, ett ganska tydligt och rikt pappersspår. Tillsammans talar detta för den stora möjligheten att det faktiskt funnits en man vid namn Charles Darwin som levde runt 1850-talet och som postulerade teorin om evolution. Detta är ingen "alternativ" metod, detta är den vetenskapliga metoden applicerad på historia.
nja med det här måttstock då har både jesus och muhammed mer kött på benen för deras historiska existens.
jag tro du missförstod mig, kan man utföra någon form av vetenskaplig kontroll; ett experiment eller observation för att falsifiera detta?
Senast redigerad av TAXIDRIVER020 2013-10-26 kl. 04:14.
Citera
2013-10-26, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
nja med det här måttstock då har både jesus och muhammed mer kött på benen för deras historiska existens.
jag tro du missförstod mig, kan man utföra någon form av vetenskaplig kontroll; ett experiment eller observation för att falsifiera detta?

Jaså? Har du fotografier och vetenskapliga alster som kan styrka Jesus och Muhammeds existen?
Citera
2013-10-26, 08:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
japp. logik, rationalitet, narrativ, vittnesmål.
Ingen av dessa är accepterbara när det gäller att fastställa fakta. Vittnesmål? Skojar du?
Visst kan man lägga fram en hypotes med rationalitet och logik, men slutsatser når man enbart genom att testa hypotesen. I slutändan krävs det den vetenskapliga metoden.

Citat:
lol vilken epistemologisk fraud. skulle vara tacksam om du gav mig en empirisk metod som tydligen visar att ''scientism'' det vill säga den naturvetenskapliga metoden har ensamrätt på hur en sanning kan fastställas i sig är rationell utan att blanda in filosofi. innan du hoppar fram till slutsatsen att inga andra metoder står till vårt förfogande.
Ingen har producerat andra metoder för att göra en objektiv slutsats. Fortfarande fastställt.

Citat:
my bad.
njaa du visar ju prov på just detta. två inbördes motstridiga övertygelser kan inte vara korrekta. du får bestämma dig antingen så är den vetenskapliga metoden den enda metoden eller så acceptera man att kunskapsbanken inte ska reduceras till ''scientism'' och att det finns andra verktyg. varför skulle någon teist köpa att logisk tankeverksamhet kan lösa världens problem men hur världen kom till måste bevisas i ett labb, sist accepterade du inte mina argument om att orsaken måste vara evig.
Du har inte presenterat några andra verktyg, varför ska jag ändra min uppfattning?
Om du ska påstå att jag har motstridiga övertygelser tycker jag att du ska presentera dessa två övertygelser. Det du skrev kvalificerar verkligen inte. Strawmen och svammel duger inte.

Tankeverksamhet är helt ok, men leder inte till slutsatser utan att testas.
Dels måste man kunna skilja mellan inbillning och verklighet. Något religiösa sällan bryr sig om.

Du menar att universum inte kan vara evigt men varför skulle orsaken kunna vara evig på samma premisser? Jag har inte sagt att det inte kan finnas en evig orsak, men att det inte finns något som tyder på att så är fallet.
Igen. För tusende gången. Vi kan inte använda våra premisser och uppfattningar om hur kausalitet fungerar på tiden före Big Bang eftersom Big Bang skapade det tidsflöde vi känner till. Svaret "vi vet inte" är mest acceptabelt här. Att försöka påstå att det krävs magiska intelligenta gudsentiteter som svar är bara löjligt.
Citera
2013-10-26, 09:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adventualthorizon
Är jag ensam om att ha uppfattningen att det nästan bara är idioter som hänger på den här tråden? Det enda jag har sett är massa inlägg med oväsentlig och icke sammanhängande information, som dessutom inte har beröring på TOPIC:en.
Religionsforumet verkar dra till sig anti-teister som ett matbord drar till sig flugor, men att kalla dem för idioter är inte snällt. Lite tråkigt att så många diskussioner är färgade av hat mot Gud och troende. Det finns ju andra frågor att diskutera.
Citera
2013-10-26, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Religionsforumet verkar dra till sig anti-teister som ett matbord drar till sig flugor, men att kalla dem för idioter är inte snällt. Lite tråkigt att så många diskussioner är färgade av hat mot Gud och troende. Det finns ju andra frågor att diskutera.

Förnuftet står nog ateisterna för i denna tråd som alla andra på detta forum...att religiösa stollar som du inte tycker om verkligheten är ju dokumenterat i andra trådar!

Dina inlägg är färgade av hat mot vetenskap/verklighet och de som inte tror på din lilla sagovärld!
Citera
2013-10-26, 09:54
Medlem
kef71s avatar
Citat:

Hatar du sjöjungfrur?
Citera
2013-10-26, 10:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Förnuftet står nog ateisterna för i denna tråd som alla andra på detta forum...att religiösa stollar som du inte tycker om verkligheten är ju dokumenterat i andra trådar!

Dina inlägg är färgade av hat mot vetenskap/verklighet och de som inte tror på din lilla sagovärld!
Vetenskapen är min religion och MÖJLIGEN skulle man kunna säga att jag hatar att vetenskapen framhålls för att vara något den inte är eller någonsin kommer att bli: färdig sanning.

Stolligt av dig där!
Citera
2013-10-26, 10:07
Medlem
Luffarlasses avatar
Citat:
BWAHAHAHAHAHA!

Citat:
När det kommer till gammal historia så är det bästa en historiker i stort sett kan göra är att kalkylera oddsen för en viss företeelse. Det var därför jag skrev "den stora möjligheten" angående Darwins existens. Det handlar om att bygga ut en diskurs snarare än att utforma experiment. Arkeologiska fynd, historiska dokument kan användas för att styrka en viss tes eller utsaga. Sedan så klart, visst går det väl i vissa fall göra andra typer av tester. DNA-test för att kanske se släktskapet mellan olika folkslag. Jag vågar inte säga allt för mycket, men vetenskapsmän brukar vara ganska kreativa på just detta, vilka experiment som går att utforma.
Senast redigerad av Luffarlasse 2013-10-26 kl. 10:13.
Citera
2013-10-26, 10:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Hatar du sjöjungfrur?
Jag gör en omformulering just för dig: "fiendskap mot tron på Gud".
Citera
2013-10-26, 10:13
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Jag gör en omformulering just för dig: "fiendskap mot tron på Gud".

Har ni ett fiendeskap mot sjöjungfrur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in