Citat:
Ursprungligen postat av
Dislike
Var i kväll och handlade folköl i byn där jag bor. I kön före mig står en man med Aftonbladet i handen, han ser nöjd ut. I kön bakom mig står en ung man med kortklippt lugg, han har skor på sig. Mannen framför mig lägger ut en avlång fyrkant på bandet både framför sig och bakom sig för att markera vilka varor som hör till honom. Han lägger sin Aftonbladet på bandet tillsammans med ett paket glass. När mannen med Aftonbladet betalat för sig stoppar han ned glassen i en medhavd plastkasse och går mot utgången, den unge mannen med den kortklippta luggen och skorna tittar hela tiden efter mannen med Aftonbladet.
Normalt händer inte särskilt mycket i den by jag bebor men detta möte var laddat med Norrländsk inlandsenergi. Varför köpte mannen Aftonbladet, tidigare Sossarnas egna medlemstidning? Var det verkligen bättre förr. -Jag blir stressad då jag inte förstår sammahang. Mannen med Aftonbladet känner jag igen som en tidigare skogsarbetare på Domänverket, på den tiden skogsarbetare jobbade med motorsåg på vintern och planteringsrör på sommaren. Jag tror inte mannen längre känner igen sin Aftonbladet, kanske till utseendet men knappast till innehållet. Jag tror inte heller Aftonbladet känner igen sina läsare. När mannen med motorsåg på vintern och planteringsrör på sommaren säger hejdå till sin jordevandring försvinner ännu en trogen köpare av Aftonbladet. Vilka andra köper tidningen i dag? Min morfar var en trogen köpare av Aftonbladet på sin tid, han gillade mest serierna och korsordet på lördagar, annars hade han tidningen till att tända i pannan. Aftonbladets historia är snart all. Sörjd av få, saknad av än färre.
Mitt i prick!! Underbart skrivet!!
Aftonbladet köps av människor som inte tänker själva, alt. "det har jag alltid gjort".
Saker och ting brukar reglera sig självt, men kan ta lite tid beroende på dåliga vanor.
Aftonbladets tid är räknad, bara en fråga om tid. Det "sovande folket" har börjat vakna.