• 1
  • 2
2012-06-08, 22:07
Medlem
Qweasd123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qweasd123
Kan anledningen vara att du har varmt?

När jag får varmt så är det första som händer att jag börjar svettas från mina händer. En varm sommadrag har jag handsvett konstant. Så fort jag får någon form av kyla på händerna, t.ex. genom vinddrag eller att hålla i en kall dryck så försvinner handsvetten.

Min handsvett kan ju inte bara bero på nervositet eftersom jag aldrig har handsvett om jag är i en sval omgivning (såvida jag inte är nervös inför något).

Jag kan väl inte vara den enda?
Citera
2012-07-07, 18:31
Medlem
omnomagons avatar
Citat:
Jag kan väl inte vara den enda?

Nej, verkligen inte. Är kvinna och har lidit av Hyperhidros på händer/fötter sedan tidiga tonåren (är nu 25). Är stundtals ett helvete som ironiskt nog förvärras av att det inte märks av omgivningen (då det ju av många klassas som ett rent och skärt handikapp) eftersom man blivit expert på att dölja det, samt att de fåtal personer som faktiskt vet om tillståndet inte tar det på allvar. "Vadå, alla svettas väl?"

Har genomgått en botox-behandling i Lund men kände tyvärr även där att de inte tog det på allvar. Skulle säga att jag upplever det som att en klar majoritet av läkarkåren ännu inte fått upp ögonen för att Hyperhidros är en kroppslig, medfödd åkomma, och inte av det slaget som uppstår av nervositet/ångest och liknande. Däremot kan det likväl förvärras av det mentala och emotionella tillståndet. Har t.ex. nämnt "Hyperhidros" för läkare vid andra medicinska ärenden och då fått förklara vad det innebär...

Men, för att återgå till topic: Ja, svettningarna finns där även under vintertid - dock ej utomhus vid "extrem" kyla med bara händer. Vantar på händerna vid kyla leder till ökade svettningar; varma strumpor/skor på fötterna likaså. Har även tendens för ökad kroppstemperatur oavsett ansträngningsgrad och årstid - dock leder inte detta till svettningar. Blir enbart extremt VARM. Jobbigt då ventilationen inomhus är nästintill obefintlig.
Senast redigerad av omnomagon 2012-07-07 kl. 18:45.
Citera
2012-07-08, 15:28
Medlem
Qweasd123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omnomagon
Nej, verkligen inte. Är kvinna och har lidit av Hyperhidros på händer/fötter sedan tidiga tonåren (är nu 25). Är stundtals ett helvete som ironiskt nog förvärras av att det inte märks av omgivningen (då det ju av många klassas som ett rent och skärt handikapp) eftersom man blivit expert på att dölja det, samt att de fåtal personer som faktiskt vet om tillståndet inte tar det på allvar. "Vadå, alla svettas väl?"

Har genomgått en botox-behandling i Lund men kände tyvärr även där att de inte tog det på allvar. Skulle säga att jag upplever det som att en klar majoritet av läkarkåren ännu inte fått upp ögonen för att Hyperhidros är en kroppslig, medfödd åkomma, och inte av det slaget som uppstår av nervositet/ångest och liknande. Däremot kan det likväl förvärras av det mentala och emotionella tillståndet. Har t.ex. nämnt "Hyperhidros" för läkare vid andra medicinska ärenden och då fått förklara vad det innebär...

Men, för att återgå till topic: Ja, svettningarna finns där även under vintertid - dock ej utomhus vid "extrem" kyla med bara händer. Vantar på händerna vid kyla leder till ökade svettningar; varma strumpor/skor på fötterna likaså. Har även tendens för ökad kroppstemperatur oavsett ansträngningsgrad och årstid - dock leder inte detta till svettningar. Blir enbart extremt VARM. Jobbigt då ventilationen inomhus är nästintill obefintlig.

Okej, jag känner igen mig lite i det du skriver. Dock har jag köpt Absolut Torr och tycker faktiskt att det hjälper. Jag har slarvat med att applicera det på huden, men nu i helgen var jag och festade utomhus hela kvällen/natten och då tänkte jag inte ens på handsvetten, gud i helvete vad skönt det var. Jag hade alltså ingen handsvett, men det kanske dels berodde på alkoholen.

Edit: Blir du lätt svettig på andra ställen på kroppen, eller är det bara på händer och fötter?

Själv måste jag verkligen anstränga mig hårt för att t.ex. börja svettas om pannan. Jag blir lite fuktig om armhålorna stekheta sommardagar, men det blir ju alla. Det besvärar inte mig det minsta.
Senast redigerad av Qweasd123 2012-07-08 kl. 15:42.
Citera
2012-08-14, 12:51
Medlem
Qweasd123s avatar
Har inte haft handsvett på ett bra jävla tag nu och jag kan säga att det är underbart. Det börjar nästan kännas som att man är nöjd med sitt liv.
Citera
2012-08-15, 10:09
Medlem
yojiibochans avatar
Handsvetten är det värsta med mig, har även generell hyperhidros, svettas för ingenting.

men händerna är så jobbigt, jag hatar att skaka hand med folk (även om jag på jobbmöten måste).

kan inte hålla hand med min flickvän på sommaren te x, ibland även på vintern, minsta lilla värme så kommer handtrasan igång
Citera
2013-01-21, 08:54
Medlem
Ja, det får jag.

Jag var inne hos läkaren precis för att försöka få remiss till hudklinik som utför botoxbehandlingar, och självklart har jag ingen handsvett när jag väl är där. Jag sa som det var att jag tyckt/tycker det är frukansvärt jobbigt och pinsamt, att jag till och med ibland ursäktar med något (något annat än min handsvett) och tackar nej till sociala saker på grund av min handsvett, men jag såg på läkaren att han inte trodde på mig. Jag såg på honom att han undrade varför jag inte hade handsvett när han skakade hand med mig, varpå jag sa att det det var märkligt att jag inte hade någon handsvett just nu. Han skulle skriva en remiss, men trodde att chansen var liten att jag skulle få behandling hos hudkliniken då dom är väldigt restriktiva och bara behandlar dom som har väldigt mycket handsvett. Upprepade mig ännu en gång och sa att det var märkligt att jag inte hade någon handsvett just nu, att jag lider av extrem handsvett nästan alltid annars och tycker det är jobbigt. Varför skulle jag annars försöka få hjälp?

Kommer ihåg när jag började på högskolan i höstas och mina kursare skulle hälsa på mig, skaka hand med mig. Det var nog det mest pinsamma jag varit med om, fyfan säger jag, och så verkar man inte få någon hjälp.
Senast redigerad av kundvagnen 2013-01-21 kl. 09:01.
Citera
2013-01-31, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen
Ja, det får jag.

Jag var inne hos läkaren precis för att försöka få remiss till hudklinik som utför botoxbehandlingar, och självklart har jag ingen handsvett när jag väl är där. Jag sa som det var att jag tyckt/tycker det är frukansvärt jobbigt och pinsamt, att jag till och med ibland ursäktar med något (något annat än min handsvett) och tackar nej till sociala saker på grund av min handsvett, men jag såg på läkaren att han inte trodde på mig. Jag såg på honom att han undrade varför jag inte hade handsvett när han skakade hand med mig, varpå jag sa att det det var märkligt att jag inte hade någon handsvett just nu. Han skulle skriva en remiss, men trodde att chansen var liten att jag skulle få behandling hos hudkliniken då dom är väldigt restriktiva och bara behandlar dom som har väldigt mycket handsvett. Upprepade mig ännu en gång och sa att det var märkligt att jag inte hade någon handsvett just nu, att jag lider av extrem handsvett nästan alltid annars och tycker det är jobbigt. Varför skulle jag annars försöka få hjälp?

Kommer ihåg när jag började på högskolan i höstas och mina kursare skulle hälsa på mig, skaka hand med mig. Det var nog det mest pinsamma jag varit med om, fyfan säger jag, och så verkar man inte få någon hjälp.

Googla på Svettmottagningen!
Citera
2013-02-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baravarabara
Googla på Svettmottagningen!

Jag blev som väntat inte remitterad till hudmottagning, utan blev istället hänvisad att söka privat vård, vilket skämt.

Tack för tipset, ska ansöka där istället.
Senast redigerad av kundvagnen 2013-02-06 kl. 18:04.
Citera
2013-10-03, 21:46
Medlem
klockan123s avatar
Tog/tar Absolut torr bort handsvett för en längre period/alltid eller hjälper den endast i några timmar/någon dag?
Citat:
Har inte haft handsvett på ett bra jävla tag nu och jag kan säga att det är underbart. Det börjar nästan kännas som att man är nöjd med sitt liv.
Citera
2013-10-25, 10:40
Medlem
Qweasd123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klockan123
Tog/tar Absolut torr bort handsvett för en längre period/alltid eller hjälper den endast i några timmar/någon dag?

Jag kan säga att Absolut Torr inte var en perfekt produkt.

Jag har inte tänkt så mycket på handsvetten den senaste tiden men jag har heller inte använt Absolut Torr på flera månader. Jag får handsvett när jag blir nervös eller om det är varmt i min omgivning. Det räcker med att det är över rumstemperatur för att jag ska få handsvett.

På vintern om jag är ute med bara händer så får jag aldrig handsvett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in