2013-10-25, 07:45
Medlem
Trapphushomofilens avatar
Okej eller inte vet jag ju inte, det fanns ju inga andra alternativ. Har aldrig reflekterat om det ens går att göra på annat vis. Överlag så kan man väl säga att pennalism för skolungdomar aldrig är starkare än under gemensam dusch efter gympalektioner. Har man en eventuell defekt, eller oattraktiv kroppsform, är sen i utvecklingen eller är pinnsmal eller fet eller liknande så är det ju knappast roligt för det barnet att behöva blotta sig på det viset för klasskamrater (som eventuellt redan är deras fiender). I dagens läge med alla jävla gadgets med inspelningsmöjligheter ungdomar bär med sig överallt så ser jag det som väldigt konstigt att inte fler skandaler uppspelat sig, med tanke på gemensamt duschande och de möjligheter till anonym inspelning det bär med sig.

För mig personligen var det inga större problem, dels för att jag gick i skolan när mobbing rent generellt inte riktigt existerade, det var inte det hårda 50-talet, och det var inte det brutala 00-talet när ungdomar rent generellt anpassade sig till internationell standard (tack vare internet) och släppte den svenska "rör inte min kompis"-mentaliteten. Jag har heller ingen anmärkningsvärd kroppsform eller någon form av genetisk defekt, så jag upplevde nog aldrig det här som ett större problem, annat än att vem fan vill egentligen duscha med andra människor om alternativet existerar, att duscha individuellt.

Att ryktet gick att någon i parallellklassen (som vi hade lektioner ihop med) brukade pissa på klasskamraterna i duschen (practical joke, hoppas jag...) löstes enkelt genom att byta till det andra omklädningsrummet.

Jag förstår inte heller det TS skriver, att "tvingas duscha nakna". Hur duschar man om inte naken?

För att svara konkret: 30-49, det är OKEJ med gemensam dusch. Jag tycker dock att det inte ska användas om det inte behövs. Jag ser dock inte hur det skulle arrangeras om inte gemensamt.

Jag tycker även att "should I give you the crotch or the ass?" bör inkluderas som frågeställning!
Citera
2013-10-25, 09:23
Medlem
Smiskads avatar
Kvinna 18-29

Jag tycker det är helt okej. Låg och mellanstadiet hade vi ett stort rum med 12 duschar helt öppet som 3 omklädningsrum delade på.
I högstadiet hade vi 2 duschar med draperi och 8 duschar som var öppna. Ville man komma i tid till lektionen fick man ta dom öppna eftersom det alltid var kö till duscharna med draperi. Här var omklädningsrummet och duscharna ett och samma rum. Inga extra dörrar eller något sånt.
Det enda problemet var att det aldrig fanns några lås på dörrarna till omklädningsrummen så det dök nästan alltid upp killar i dörrspringan som ville kika in så man fick antingen ha någon som tog vaktarpass eller så fick man byta om med en handdukssköld.
Citera
2013-10-25, 09:54
Medlem
Shavouts avatar
18-29
När jag gick i grundskolan så var det dom "coola killarna"(dom som hade kommit in i puberteten) som alltid var bekvämast med att duscha med varandra, dom kunde stå och dra i snasen inne i duschen utan att bry sig om att det var andra killar där. Förekom också ibland att dom hade "runktävlingar" om vem som kunde komma snabbast.
Det tyckte jag var skitfjantigt.
Dom killarna hade inga problem med att duscha med tjejerna heller, dom kunde traska in i tjejernas omklädningsrum nakna och använda deras dusch, när det var någon enstaka tjej kvar som accepterade detta.
Förekom även att dom stod och urinerade i duschen också, mycket skumt betéende för folk som går i 4an-9an(ungefära tiden som detta pågick)
Notera att jag var en utav dom killarna som var först in i puberteten, men jag betedde mig inte sådär.
Jag gick in, tvålade in mig, hade i shampoo i håret, tvättade av mig sedan gick jag ut.
Jag tog normal tid på mig, tog oftast inte längre än 1-2 minuter

Sen kom dom andra lite blygare killarna som skyndade sig in i duschen, blötte ner sig och gick ut och klädde på sig igen och sedan satt i omklädningsrummet och snackade med varandra.

Det jobbiga med dom "coola" var att dom duschade så jäkla länge! Det fanns 4 duschar och det var 12 killar i klassen, så 8 stycken fick sitta och vänta för att dom andra skulle få stå där inne och utföra sina runk-ritualer, medans dom andra 8 vela gå in och duscha så dom kunde gå därifrån och gå och äta mat.
Det hände ibland att dom kunde stå där i en timme, men brydde sig inte om någon sa till dom att gå därifrån för att dom behövde duscha, enstaka gånger så kunde dom gå undan i några minuter så att man fick duscha lite snabbt och skynda sig ut sedan hoppade dom tillbaka in i duschen och fortsatt.

Dom kunde även vara väldigt elaka emot tjejerna! Te.x. springa in i deras omklädningsrum när dom bytte om, även fast det fanns tjejer som inte var bekväma med det alls.(Kan tänka mig att tjejer är lite mer blyga under puberteten när deras kropp förändras, än vad killar är)
Det orsakade att många föräldrar blev arga och hela klassens killar fick lyssna på utskällningar flera gånger, även fast det bara var några få som gjorde det.

Jag hade inga problem med att duscha i en gemensam dusch, sålänge dom betedde sig!
Jag har inga problem att duscha på t.ex. badhus eller att sitta och basta med en massa svettiga män, där är det avslappnat så länge dom inte sitter och drar i snasen då börjar stämningen bli lite obekväm
Senast redigerad av Shavout 2013-10-25 kl. 10:01.
Citera
2013-10-25, 10:02
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazybones
Menar du att de som först fick könshår blev mobbade eller var det när ni var äldre så att de som inte rakade sig blev mobbade? Sjukt i vilket fall måste jag säga.
De som först fick könshår blev mobbade. Av vad jag har förstått ifrån andras berättelser så har det varit tvärtom under deras uppväxt, att de som var sena blev mobbade. Men hos oss var det åtminstone i början de första tidiga som blev mobbade.
Sedan när i princip alla var i puberteten så försvann det där, i 6:an. Då kan jag dock tänka mig att det blev jobbigt för den/de som var sena, men inget jag direkt kommer ihåg.
Citera
2013-10-25, 10:21
Medlem
Lazyboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
De som först fick könshår blev mobbade. Av vad jag har förstått ifrån andras berättelser så har det varit tvärtom under deras uppväxt, att de som var sena blev mobbade. Men hos oss var det åtminstone i början de första tidiga som blev mobbade.
Sedan när i princip alla var i puberteten så försvann det där, i 6:an. Då kan jag dock tänka mig att det blev jobbigt för den/de som var sena, men inget jag direkt kommer ihåg.
Konstigt hur det kan vara. Jag var den som utvecklades först i min klass men jag kan inte minnas att någon ens kommenterade saken. Inte i duschen i varje fall. Jag minns att en kille tog upp det vid ett tillfälle men det var mer för att beklaga sig om att han också ville ha hår på kuken.
Citera
2013-10-25, 10:22
Bannlyst
Lyllosar som fick duscha i ett duschrum/omklädningsrum.....När jag gick i skola i Jukkasjärvi på -60 talet så fick vi tvaga oss i sjön, vår, höst som vinter....En uppsågad vak då vintertid...Vi hade så djävla bråttom i och ur vaken, att vi int hade tid å titta efter varandras könsorgan respektive pubis hår...
Citera
2013-10-25, 12:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflen
18-29

Till en början då jag började med idrott ( I första klass ) så hade jag väl inga problem med det, sen när man kom upp till slutet av mellanstadiet så började man väl "duscha" på toan eller hoppa in med handduken för sig så ingen såg en.
Upp på högstadiet skolkade man väl gympan ganska ofta eller struntade i att duscha ( Jag var inte så aktiv på idrotten så det inte luktade )

Tycker det ska finnas dörrar till varje dusch så kommer flera att duscha

Hade ni gemensamma duschar i slutet av mellanstadiet och på högstadiet?
Citera
2013-10-25, 16:30
Medlem
Fioehlbaerths avatar
50+
Hade nån duschat i fillingar under min skoltid hade han blivit betraktad som bög eller annan avvikare, kanske hade han komplex för pittstorleken eller nåt.
I lumpen måste man tom skita med full insyn (på LV 6), bara minimala skärmar mellan wcstolarna men inga dörrar.
Tror den ökande prydheten bland ungdomarna till stor del beror på det ökande MENA-inslaget i samma årskullar.
Skenheligheten är stor i islamdominerade länder, synd att sånt bakåtsträvande ska sprida sig hit.
Citera
2013-10-25, 18:02
Medlem
Da takker jeg for alle svar! Det var et ganske stort flertall som var positive. Jeg har tolket følgende innlegg som "ikke-ok": 6,11,63,68,72,77,16,55 og følgende som mangelfullt/ikke svar: 1,7,8,10,20,32,45,46,50,57,60,61,69,74,78,80,81,88 ,89,90 og 91.

Talk2You (TS)
Citera
2013-10-25, 18:05
Medlem
Tusen takk for svarene på min lille spørreundersøkelse!

Jeg har stilt akkurat det samme spørsmålet på Kvinneguiden i Norge og Flashback forum i Sverige. I Norge fikk jeg ved opptelling 121 svar hvorav 53% synes det var ok mens 47% synes det ikke var ok. I Sverige fikk jeg 71 svar og 89% synes at det var ok og 11% at det ikke var ok.

Det er ganske stor forskjell mellom Sverige og Norge. Det kan skyldes at nordmenn og svensker er forskjellige. Det kan også ha sammenheng med forskjell på kjønnene. På kvinneguiden er det nok flertall kvinner mens på Flashback ser det ut som om det er flest menn som har svart. Ellers ser jeg at de eldre er mer positive enn de yngre med unntak av 0-17 gruppen i Norge.

Fullstendige tall:
0-17: Ok 9 (Norge)/0 (Sverige), Ikke-ok 4/0
18-29: Ok 30/36, Ikke-ok 37/6
30-49: Ok 23/26, Ikke-ok 15/2
50+: 2/1, Ikke-ok 1/0
Citera
2013-10-25, 18:11
Medlem
qwertyyyyyys avatar
18-29

I gymnasiet på idrotten var det typ 5-7 st tjejer i min klass som ALDRIG duschade. Frågade 1 gång varför de inte gjorde det, det var för att "jag blir inte svettig". Yeah right.

Det var likadant på högstadiet, det var alltid några som inte duschade.

Jag tror att många tjejer tycker att det är jobbigt, för att det är så stor press på kroppen och att man vill vara perfekt idag. De jämför sig säkert med andra och får dåligt självförtroende. Så de tycker väl antagligen inte om sin kropp och var obekväm med att visa sig naken (även fast de hade helt normala kroppar storleksmässigt).

Sjukt tycker jag. Själv duschade jag såklart alltid efter idrotten, även om det inte var svettigt. Man vill ju vara fresh
Citera
2013-10-25, 19:32
Medlem
SlurpareNs avatar
Man, 18-29

Under första tiden i lågstadiet duschade vi både killar och tjejer nakna, kvinnlig lärare inräknat.

Under högstadiet Så duschade alla nakna, var väggar mellan duscharna men skylde ju inget iaf då det alltid var kö till varje dusch. Stoj och lek förekom med handdukssnärtar och vattenslangar. Ingen som direkt brydde sig över att vara naken.

Under gymnasiet var det ungefär som på högstadiet, lite mognare kanske.

Har faktiskt aldrig upplevt någon sådan typ av mobbning angående penisstorlekar och nedvärderingar av varandras kroppar.
Har dock märkt och sett att folk snarare höjer på ögonbrynet och börja småsnacka om någon duschar i handduk eller kalsonger.

När man var i lumpen och en 20-30 stycken som duschade samtidigt nakna så stod ju självklart personen i kalsonger ut från mängden. Antar att han skulle få mindre skit av att duscha naken även om han nu hade en liten kuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in