2013-10-24, 21:41
Avslutad
Har testat lite olika från apoteket just nu alprazolam orion 1mg vilka jag tycker verkar kortare tid samt inte alls ger samma effekt som xanoren 1mg jag hade innan.

Är detta möjligt. Vill tillägga jag inte tagit på 6 månader och fick en dålig period och testa en gammal jag hade hemma vilket funka jätte bra. Ringde läkaren och fick nu dessa utskrivna i stället.

Tycker dessa påminner mer om Stesolid 10mg med väldigt mycket kortare verkningstid. Det är en medicin jag inte inte alls gillar.

Ser det finns en tråd om Aprazolam redan men i denna vill jag diskutera olika märkes effekt.

Givetvis så diskuterar vi inte kopier och liknade från andra länder.

Edit: Hitta det här på fass så det kanske är så att man blir slöare.

1. Vad Xanor/Xanor Depot är och vad det används för

Xanor/Xanor Depot verkar dämpande på det centrala nervsystemet. Xanor/Xanor Depot har en ångestdämpande effekt och används vid behandling av ångestsymtom som oro, rastlöshet och spänning. Läkemedlet används även vid paniksjukdom med eller utan torgskräck.

Vad det står om just den medicine jag testar nu!

1. VAD ALPRAZOLAM ORION ÄR OCH VAD DET ANVÄNDS FÖR

Den aktiva substansen är alprazolam och tillhör läkemdelsgruppen bensodiazepiner. Alprazolam verkar genom att påverka den kemiska aktiviteten i hjärnan och minskar på så vis ångest och oro. Den underlättar även sömn, ökar dåsighet och är muskelavslappnande.

Är mest det fetade jag reagera på och känner inget sånt av vanliga Xanor.

Sen sluta gnäll i tråden jag skriver ju att det är något jag brukar väldigt sällan och bara ett par veckor om det behövs sen kan det gå ett år.
Senast redigerad av Syko 2013-10-24 kl. 21:55.
Citera
2013-10-24, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syko
Har testat lite olika från apoteket just nu alprazolam orion 1mg vilka jag tycker verkar kortare tid samt inte alls ger samma effekt som xanoren 1mg jag hade innan.

Är detta möjligt. Vill tillägga jag inte tagit på 6 månader och fick en dålig period och testa en gammal jag hade hemma vilket funka jätte bra. Ringde läkaren och fick nu dessa utskrivna i stället.

Tycker dessa påminner mer om Stesolid 10mg med väldigt mycket kortare verkningstid. Det är en medicin jag inte inte alls gillar.

Ser det finns en tråd om Aprazolam redan men i denna vill jag diskutera olika märkes effekt.

Givetvis så diskuterar vi inte kopier och liknade från andra länder.

Det är såna som dig som läkemedelsföretag tjänar stora pengar på när du köper Ipren för dubbla priset jämfört med vad ibuprofen kostar.
Citera
2013-10-24, 21:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1anonymous1
Det är såna som dig som läkemedelsföretag tjänar stora pengar på när du köper Ipren för dubbla priset jämfört med vad ibuprofen kostar.

haha nej du så är det inte. Märkte bara att det var inte fungera riktigt på samma sätt och undra om någon annan märkt det. Tar alltid det billigaste alternativet. Men ja läs min edit vad jag hitta om det i fass.
Citera
2013-10-24, 21:52
Medlem
Citat:
haha nej du så är det inte. Märkte bara att det var inte fungera riktigt på samma sätt och undra om någon annan märkt det. Tar alltid det billigaste alternativet. Men ja läs min edit vad jag hitta om det i fass.

?
Citera
2013-10-24, 22:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1anonymous1
?

Edit i trådstarten!

Jag har alltså lagt till saker i trådstarten som du kan kan läsa här. Sen om du hade varit lite kunnig så är det så att en del mediciner som inte är original när patentera gått ut fungera på lite annorlunda sätt. Det kan både bli bättre och sämre och skifta mellan olika brukare av preparatet.

Det handlar om olika bindemedel och andra tillsatser som gör att det verkar olika från patient till patient.
Citera
2013-10-24, 22:09
Avslutad
Tycker även de känns som mer än 1 mg men försvinner på 1 timme. Erfarenheter tack?
Citera
2013-10-24, 22:18
Medlem
Du inbillar dig bara. Många som gör det. Det är den enkla sanningen.
Citera
2013-10-24, 22:43
Medlem
Numes avatar
Bipackssedlar kan se annorlunda ut ändå. Alltså hela poängen är att det skall vara så när samma sak om inte helt, men med olikt pris.

Nu tror jag väl det kan skilja en hel del ändå.. Jag är tyvär inte kunnig inom kemi, men olika salter o dyl. med samma ämne har jag hört kan ge en bit annorlunda effekt. Alltså inte utfyllnadsmedel utan den aktiva delen (om det är rätt definerat), amfetaminsulfat eller amfetaminfumarat, etc. Och att ifrån någon myndighets sida sitta och kolla upp de finare detaljerna kring hur t.ex. ångestdämpning sker är väl inte troligt, antar jag.

Nu beror det nog säkert i de flesta fall på andra faktorer, nämligen hjärnan och kroppen. Har hänt mig massa gånger att benzo ifrån apoteket ter sig mycket olika, detta samma märke o burk.
Citera
2013-10-24, 23:06
Avslutad
Nej jag håller med men varför står det muskelavslappande på orion och inte den andra samt trötthet. Är just det jag märkte när jag testa.

Men ja det verkar konstigt.
Citera
2013-10-24, 23:10
Medlem
Numes avatar
Citat:
Nej jag håller med men varför står det muskelavslappande på orion och inte den andra samt trötthet. Är just det jag märkte när jag testa.

Vad för något? Att bipackssedlar ändras, eller att kroppen gör det?
Citera
2013-10-24, 23:10
Medlem
AngelusDiabolis avatar
Citat:

För att Alprazolam, oavsett om det kommer i en förpackning där det står Alprazolam Orion eller Xanor, har muskelavslappnande och sederande verkan och kan ge dåsighet som en biverkning och även användas som sömnmedicin.
Citera
2013-10-25, 00:56
Medlem
PowerDaltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngelusDiaboli
För att Alprazolam, oavsett om det kommer i en förpackning där det står Alprazolam Orion eller Xanor, har muskelavslappnande och sederande verkan och kan ge dåsighet som en biverkning och även användas som sömnmedicin.
Tacka vet jag utrikiska inga skit ämnen som gör att det skall ta timmar för dem o lösa upp sig i magen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in