Citat:
Ursprungligen postat av
adventualthorizon
Är en läkare tvungen att vara rasist för att utföra sitt arbete? Det är skillnad på att behandla någon rasistiskt och att ta hänsyn till visa viktiga faktorer som är utmärkande hos en specifik grupp patienter, men som du sa själv detta är en tramsdiskussion.
Jag vet inte hur du är som person, men jag vill gärna ha kännedom om min läkare är emot min etnicitet. Denna person skall handlägga mitt ärende trots allt och då vill jag vara säker på att han gör ett rättvist jobb. Men du nöjer dig med att läkaren antagligen är helylle enbart för att han är läkare och därmed har en hög grad av kognition?
Som sagt jag är för transparens, allt ska upp på bordet.
Givetvis är det skillnad på att behandla någon rasistiskt, men likt förbannat är man som läkare ibland kanske tvungen att
behandla någon rasistiskt, i den mening att man gör en skillnad som baseras på etnicitet (
eller egentligen genetiska, eller kulturella, faktorer som följer med etnicitet). Även detta räknas som rasism av många, att överhuvudtaget påstå att det finns skillnader mellan etniciteter. Sedan är det förstås glädjande att DU inser att det inte är rasism.
Spelar ingen som helst roll vad din läkare anser om människor av din etnicitet som grupp, så länge han/hon behandlar dig som en individ. Spelar förstås ännu mindre roll om din läkare har donerat hela sin jourkomp det senaste året till Avpixlat, eftersom det inte säger någonting om dennes syn på vare sig dig eller människor av din etnicitet.
Om en läkare är medlem i Vänsterpartiet, gör det denne olämplig att behandla rika? Om en läkare är medlem i Miljöpartiet, gör det denne olämplig att behandla bilister? Om en läkare skänker pengar till EXPO, gör det denne olämplig att att behandla svenskar? Om en läkare donerar pengar till Avpixlat, varför skulle det göra denne olämplig på något sätt? Givetvis är det en tramsdiskussion som baseras på att man själv inte har förmågan att skilja på privata åsikter och professionellt beteende.
Känner själv flera läkare som kommer rösta på Sverigedemokraterna och ingen av dem är vare sig rasist eller olämplig som läkare, tvärtom. Beresta, vänliga, trevliga och intelligenta människor som umgås med både invandrare och svenskar. En del ÄR invandrare.
Seriöst, argumenten om att läkare som gör ditten eller datten är olämpliga som läkare är så verklighetsfrämmande och patetiska att man inte ens borde besvara dem. De säger mer om personen som skriver inlägget än om personerna som de skriver om. De projicerar sina egna tillkortakommanden på andra och utgår från att andra skulle agera lika obegåvat och inskränkt som de själva. Eftersom de själva inte kan tänka sig något annat än att särbehandla t.ex. en Sverigedemokrat negativt bara för att denne var Sverigedemokrat. Något som den professionelle givetvis aldrig skulle drömma om.
Ovan givetvis undantaget uppenbart olämpliga och brottsliga beteenden och störningar som journalintrång, trakasserier av patienter, sexuella övergrepp i (och möjligen utanför) tjänsten och liknande.
BETER man sig inte olämpligt så är man inte olämplig, oavsett om man är nynazist åsiktsmässigt. BETER man sig däremot olämpligt så spelar det å andra ingen roll om man är ordförande för Rädda Barnen, betalar pengar till Läkare utan gränser och är Sveriges största anti-rasist, man är ändå olämplig.