2013-10-24, 13:46
Medlem
CrazyAsFucks avatar
Var nere idag och provade på ett apotek, och visst är de misstänksamma som tusan.

Skrev ut en lapp på datorn med företagslogga och kontaktuppgifter till en fingerad person, artikelnummer och antal, och visade fram den. Hon var tvungen att hämta sin kollega och då trodde jag faktiskt det var kört, men kollegan tittade på lappen, sa att jag hade goda skäl eftersom det var ett företag och beställde produkterna.

Det skulle komma ett sms till numret på pappret när produkterna anlänt.

Så, enkla tips till er andra:
  • Googla fram lämpligt företag/skolas logo
  • Googla fram brevpapper, försättsblad eller liknande
  • Skriv; "För verkstadsteknik", "Smörjning mikromekanik", "För laboration" eller liknande
  • Ange ett falskt namn på kontaktperson på företaget men ditt mobilnummer (se till att ha mobilen på ljudlös om personen på apoteket testar att ringa mobilnumret)

Som sagts tidigare, det hänger enbart på personliga preferenser i de här fallen. Ser du seriös ut, har med dig ett seriöst papper / intyg, verkar veta vad du pratar om så kommer det att gå. Glider du in med hoodie, snackar om pump och kanyl och tuggar frenetiskt som en tjackpundare, då kommer du inte få handla.

Går det inte även om du är seriös, testa ett nytt apotek...
Citera
2013-10-24, 14:14
Medlem
BodyGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyAsFuck
Var nere idag och provade på ett apotek, och visst är de misstänksamma som tusan.

Skrev ut en lapp på datorn med företagslogga och kontaktuppgifter till en fingerad person, artikelnummer och antal, och visade fram den. Hon var tvungen att hämta sin kollega och då trodde jag faktiskt det var kört, men kollegan tittade på lappen, sa att jag hade goda skäl eftersom det var ett företag och beställde produkterna.

Det skulle komma ett sms till numret på pappret när produkterna anlänt.

Så, enkla tips till er andra:
  • Googla fram lämpligt företag/skolas logo
  • Googla fram brevpapper, försättsblad eller liknande
  • Skriv; "För verkstadsteknik", "Smörjning mikromekanik", "För laboration" eller liknande
  • Ange ett falskt namn på kontaktperson på företaget men ditt mobilnummer (se till att ha mobilen på ljudlös om personen på apoteket testar att ringa mobilnumret)

Som sagts tidigare, det hänger enbart på personliga preferenser i de här fallen. Ser du seriös ut, har med dig ett seriöst papper / intyg, verkar veta vad du pratar om så kommer det att gå. Glider du in med hoodie, snackar om pump och kanyl och tuggar frenetiskt som en tjackpundare, då kommer du inte få handla.

Går det inte även om du är seriös, testa ett nytt apotek...

rofl!

bra tips annars
Citera
2013-10-25, 09:32
Medlem
RockyRambos avatar
Tack for tipsen! Jag har polare som har lyckats handla pa liknande satt sa det ska nog ga!
Citera
2013-10-25, 20:29
Medlem
Undrar om det som nu senaste inläggen pratas om ligger under urkundsförfalskning. Är inte så pass kunnig inom lagen men en snabb titt på wikipedia verkar luta åt att det gör det iaf .
Står även straffsats på wikilänken
http://sv.wikipedia.org/wiki/Urkundsf%C3%B6rfalskning
Citera
2013-10-25, 22:44
Medlem
Mr-zippos avatar
Förstår inte varför ni klöddar till de, är det konstigt att dom tittar snett på er o nekar
När ni drar världens historia? Klart som fan ni verkar nervösa m.m

Funka hur bra som helst iaf för mig
Gå ner säg jag använder b12 och mina sprutor börjar ta slut, har tidigare fått recept men enöigt läkaren behövde han inte förnya de för lagen har ändrats
Så skulle ni kunna hjälpa mog beställa hem..... Ha art nr på en lapp som ni lämnar fram
Tadaaa fix färdigt.

Oftast frågar dom leg för kolla ålder av nå anledning men vem bryr sig, ni gör inget olagligt så är det lönt nojja?
Citera
2013-10-29, 12:07
Medlem
CrazyAsFucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barbagrov
Tyckte deras hemsida va lite krånglig. Det är möjligtvis inte så att du har art.nummer kvar

Hur lång tid tog det för dig innan du fick varorna från att de beställt dem?
Citera
2013-10-30, 02:16
Medlem
jenny.perssons avatar
Ganska kul att läsa om folk som haft tur att få köpa.
Själv har jag nog knallat runt på vartenda apotek i Malmö och ännu har jag inte fått köpa ut något. ALLA frågar efter recept. Jag har sagt och berättat om lagändringen men det hjälper föga. Däremot var den ena apotekaren vänlig att läsa upp ett internt meddelande de hade på sitt datorsystem och där varnade de för att det florerade ryklten på sociala medier och specifikt Flashback om just detta med fria sprutköp.

jag körde även valsen med mitt oerhörda modellbygar-intresse och därför använde den medicinska utrustningen till lim. Detta var dock inget som de verkade fina speciellt trovärdigt.
ja jag var även ordentligt klädd och ser helt normal ut utseendemässigt.

Så antagligen stämmer det inte att apoteken är uppdaterade med lagändringen eller har just bara jag haft enorm otur med mina köp.

Får bli internet för mig för där slipper jag alla frågor och gnäll.

Någon som vet om man kan lämna in överblivna kanyler och pumparoch få utbytes här i Sverige på apoteken? Elelr man måste även här visa upp recept och intyg på att man är knarkare?
Citera
2013-10-30, 15:18
Medlem
BlueEyedDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-zippo
Förstår inte varför ni klöddar till de, är det konstigt att dom tittar snett på er o nekar
När ni drar världens historia? Klart som fan ni verkar nervösa m.m

Funka hur bra som helst iaf för mig
Gå ner säg jag använder b12 och mina sprutor börjar ta slut, har tidigare fått recept men enöigt läkaren behövde han inte förnya de för lagen har ändrats
Så skulle ni kunna hjälpa mog beställa hem..... Ha art nr på en lapp som ni lämnar fram
Tadaaa fix färdigt.

Oftast frågar dom leg för kolla ålder av nå anledning men vem bryr sig, ni gör inget olagligt så är det lönt nojja?
Den va enkel o bra klockren
Citera
2013-10-30, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueEyedDevil
Den va enkel o bra klockren
Jobbigt värre om personen i disken säger att du inte alls har haft sprutor på recept tidigare.
Recept lagras så personen i disken kan även se tidigare recept. Man ska inte dra en bluff om man inte kan syna fullt ut också .
Citera
2013-10-30, 19:24
Medlem
Mr-zippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Av_anledning
Jobbigt värre om personen i disken säger att du inte alls har haft sprutor på recept tidigare.
Recept lagras så personen i disken kan även se tidigare recept. Man ska inte dra en bluff om man inte kan syna fullt ut också .
Varför ska dom kolla upp de?
Så länge du e säker o inte better dig nervöst har dom ingen anledning syna dig
Testa
Citera
2013-10-30, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-zippo
Varför ska dom kolla upp de?
Så länge du e säker o inte better dig nervöst har dom ingen anledning syna dig
Testa
Inte frågan om varför utan om. Nötterna på apoteken är larvigt suspekta när sprutor och nålar ska beställas, och då det ofta måste beställas i ett personnr så kan det vara lätt hänt att någon kikar på ens recept också. Det är inte för inte som många apotek nekar vid köp av sprutor och nålar, ny lag må va hänt men gamla rötter sitter i hos många tyvärr.
Har inget behov att testa då jag inte har några problem att få köpa .
Men en sak som du skriver borde andra ta efter - ta det kallt och uppför dig avslappnat och säkert.
Citera
2013-10-30, 22:00
Medlem
AnabolicH2Os avatar
Hur mycket kostar verktygen på apotek?

Känns ju verkligen inte roligt att gå och handla på apotek i vilket fall, även fast man får. Nej, jag fortsätter nog att beställa via internet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in