2010-11-25, 12:23
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Xavier
Skall man göra det rätt skall man skölja dem i kallt vatten, alternativt låta dem tina av sig själv för att inte tappa smak.
Om man sköljer räkorna så är det säkert som amen i kyrkan att de tappar smak.
Citera
2010-11-25, 16:32
Medlem
eldkastare
Citera
2010-11-26, 17:20
Medlem
annzahs avatar
Jag lägger dem på hushållspapper på en tallrik på köksbänken. Brukar funka
Citera
2010-11-26, 17:32
Medlem
TheWorldsGreatests avatar
Jag tinar frysta räkor nu faktiskt.
Tog upp dem i morse och har låtit dem ligga i en sil i några timmar nu så vattnet åker bort.
Citera
2010-11-27, 08:07
Moderator
evilhoneys avatar
Många bra tips här (utom de våtvarma) men jag tycker det tar så jävla lång tid att få dem tinade, min fråga är då om de ska var helt tinade. Jag köper oftast med skal och låter dem tina i kyl men likförbannat är det is kvar på räkuschlingarna när jag tänkt skala dem, ska det vara så eller bör jag låta dem tina längre?
Citera
2010-11-27, 12:24
Medlem
Sees avatar
Om man, efter en stunds tining, tar bort huvudet så tinar räkan mycket snabbare.
Citera
2013-10-24, 07:14
Medlem
Lillknoddens avatar
Kan man värma räkor två gånger? D.v.s om man har lagat en rätt med dem när de var frysta och sedan gör en matlåda? Har fått för mig att någon sagt att det inte är speciellt bra men det tycker jag man hör om mycket mat och jag har klarat mig hitils...
Citera
2013-10-24, 08:21
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Många bra tips här (utom de våtvarma) men jag tycker det tar så jävla lång tid att få dem tinade, min fråga är då om de ska var helt tinade. Jag köper oftast med skal och låter dem tina i kyl men likförbannat är det is kvar på räkuschlingarna när jag tänkt skala dem, ska det vara så eller bör jag låta dem tina längre?
Man kan ju tina dom i två steg. Först tina dom långsamt i kylen som du gör, och sedan låta dom ligga i rumstemperatur sista tiden för att verkligen få dom tinade helt igenom.
Citera
2013-12-31, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag använder mig av två metoder. Om jag har tid tinar jag i kylskåpet, då lägger jag räkorna i en stor skål med ett upp-och-ner vänt tefat i botten för att förhindra att räkorna ligger i smältvatten och lakas ur. Om jag absolut måste tina akut lägger jag räkorna i en plastpåse och lägger sedan påsen i kallt vatten.

Tack för expertkunskapen. Nu hade jag faktiskt tid på mig, och ville tina dem på det godaste sättet. In i kylen med dem och så ett fat under, då blir de som godast antar jag.
Citera
2013-12-31, 15:01
Medlem
Brukar också tina långsamt i kylen men det kan ta flera dygn juh. Testade en ny metod för ett tag sen och de var att koka upp vatten i kastrull med lite salt i. Sedan ta bort den från plattan när det kokar och i med räkorna. De skall bara vara där en kort stund, de får inte bli varma utan skall vara fortfarande kalla när du tar upp dom. Tar någon minut typ.

Blev faktiskt riktigt bra.
Citera
2014-01-05, 03:01
Medlem
Sprid ut räkorna på ett lager grovsalt så tinar de fort!
Citera
2014-02-26, 19:08
Medlem
munspruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hag
Sprid ut räkorna på ett lager grovsalt så tinar de fort!
Blir inte räkorna salta då?

Jag undrar om man kan Tina dem i mikro?

Har hällt ut räkorna på tidningspapper i väntan på svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in