Många bra tips här (utom de våtvarma) men jag tycker det tar så jävla lång tid att få dem tinade, min fråga är då om de ska var helt tinade. Jag köper oftast med skal och låter dem tina i kyl men likförbannat är det is kvar på räkuschlingarna när jag tänkt skala dem, ska det vara så eller bör jag låta dem tina längre?
Kan man värma räkor två gånger? D.v.s om man har lagat en rätt med dem när de var frysta och sedan gör en matlåda? Har fått för mig att någon sagt att det inte är speciellt bra men det tycker jag man hör om mycket mat och jag har klarat mig hitils...
Många bra tips här (utom de våtvarma) men jag tycker det tar så jävla lång tid att få dem tinade, min fråga är då om de ska var helt tinade. Jag köper oftast med skal och låter dem tina i kyl men likförbannat är det is kvar på räkuschlingarna när jag tänkt skala dem, ska det vara så eller bör jag låta dem tina längre?
Man kan ju tina dom i två steg. Först tina dom långsamt i kylen som du gör, och sedan låta dom ligga i rumstemperatur sista tiden för att verkligen få dom tinade helt igenom.
Jag använder mig av två metoder. Om jag har tid tinar jag i kylskåpet, då lägger jag räkorna i en stor skål med ett upp-och-ner vänt tefat i botten för att förhindra att räkorna ligger i smältvatten och lakas ur. Om jag absolut måste tina akut lägger jag räkorna i en plastpåse och lägger sedan påsen i kallt vatten.
Tack för expertkunskapen. Nu hade jag faktiskt tid på mig, och ville tina dem på det godaste sättet. In i kylen med dem och så ett fat under, då blir de som godast antar jag.
Brukar också tina långsamt i kylen men det kan ta flera dygn juh. Testade en ny metod för ett tag sen och de var att koka upp vatten i kastrull med lite salt i. Sedan ta bort den från plattan när det kokar och i med räkorna. De skall bara vara där en kort stund, de får inte bli varma utan skall vara fortfarande kalla när du tar upp dom. Tar någon minut typ.