2013-10-23, 18:33
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Men du fattar ju för fan inte... Det handlar inte om att Ekeroth har ett konto i anslutning till AP, det är ju sjukt gamla nyheter.

Uppgifter om vilka som donerat är ju dagens nyhet, hur kan man få tag på dessa uppgifter på laglig väg? Det kan man inte.

Det är du som inte förstår.
Ska försöka förklara det en fjärde gång, så enkelt och pedagogiskt det bara går.
1. AB namnger inte någon bidragslämnare.
2. Det finns ingenting som styrker Avpixlats panikkommentar om att ett brott begåtts. Mer troligt att de har en läcka.
3. Ekeroths inblandning i detta ÄR nyheten. Det har hela tiden varit nyheten och det är en nyhet som SB fortsätter att gräva kring, för det finns för mycket konstigheter kring hans kopplingar till avpixlat.
Citera
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Tala gärna om vilken marknadsföringsfirma som vill ha dessa uppgifter, för vad jag kan se så strider detta mot datalagen, och eftersom dom vill ha dessa uppgifter, hur kom dom då i kontakt med dig ?

Ipsos! https://attityd-sverige.ipsosinteractive.com Jag är med i en panel hos Ipsos. Nu blir jag orolig.

Edit: jag har faktiskt fått SMS också där de ville veta vilket parti man röstar på.
Senast redigerad av Dr.Krankentot 2013-10-23 kl. 18:38.
Citera
Medlem
Nyheter24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfrosten
Oj! Nu donerade ännu en till AP!

Musiker, Stockholm - Man 58 : 500 kr

Får göra samma sak, donerar nästa vecka.

Ingenjör, Stockholm - Man 37 : 500kr
Citera
2013-10-23, 18:34
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarkbait
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17705693.ab

"Här är personerna som *finansierar Sveriges största främlingsfientliga sajt, Avpixlat.
De är styrelseproffs, läkare, psykologer, företagare, forskare – och många har betalat tusentals kronor var för att stödja näthatet.
Bland givarna finns en chef på telejätten Ericsson och en *ekonom på börsnoterade Sandvik-koncernen.
”Om Ericssonadressen *har använts privat i det här sammanhanget ser vi mycket allvarligt på saken”, säger Elisabeth Manzi, medieansvarig på Ericsson.
"

"Man, 43, läkare, Västerås. 100 kronor i månaden.
Kvinna, 42, forskare, Stockholm. 150 kronor i månaden.
Man, 68, direktör på fastighetsbolag, Skåne. 50 kronor i månaden.
Man, 71 år, styrelseproffs, Stockholm. 300 kronor i månaden.
Man, 49 år, chef på Ericsson, Mellansverige. 100 kronor i månaden.
"

Hmmm.
Kan omöjligen stämma,Aftonlögnen och resten av fulmedia har alltid hävdat att det är arga,unga,arbetslösa män som bor på landsbygden som läser Avpixlat.
Citera
2013-10-23, 18:34
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Ja det vore nåt, personligen föreslår jag lagom till jul. Tusentals kvitton med tusentals kronor på, det vore en riktig kolbit i Jans julstrumpa.

Haha, ja det låter perfekt: God Jul Jan Helin - en gåva har donerats i ditt namn till Avpixlat
Citera
2013-10-23, 18:36
Medlem
Draup.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrozenFist
13 sidor och inte ett enda namn. Kom igen Flashbacks detektiver. Här har vi lite hjälp på traven:

Man, 43, läkare, Västerås. 100 kronor i månaden.
Man, 68, direktör på fastighetsbolag, Skåne. 50 kronor i månaden.
Man, 71 år, styrelseproffs, Stockholm. 300 kronor i månaden.
Man, 49 år, chef på Ericsson, Mellansverige. 100 kronor i månaden.
Man, 48 år, läkare, Skåne. 100 kronor i månaden.
Man, 43 år, vd, Skåne. 150 kronor i månaden.
Man, 41 år, företagare, Södermanland. 100 kronor i månaden.
Man, 38 år, vd, Hudiksvall. 50 kronor i månaden.
Man, 77, musiker, Västkusten. 100 kronor i månaden.
Man, 70, legitimerad psykoterapeut, Stockholm. 100 kronor i månaden.
Man, 44, fondförsäkringsrådgivare, Stockholm. 50 kronor i månaden.
Man, 54, företagare, Värmdö. 100 kronor i månaden.
Man, 49, anställd på Sandvik, Gästrikland. 150 kronor i månaden.
Man, 45, företagare inom it-branschen, Småland. 100 kronor i månaden.
Man, 38, fotograf, Västkusten. 100 kronor i månaden.
Man, 28, säkerhets- och larmföretag, Östergötland. 100 kronor i månaden.
Man, 52, it-chef, Östergötland. 50 kronor i månaden.

Vilka är svinen? Låt kartläggningen börja!

Om du tror att flashback-grävarna lägger tid på att få fram namn ur dylika register så är du ju mer än nådigt dum i huvudet. Vad har dessa personer gjort för fel?, stött en regimkritisk hemsida.

Pallra dig Nordkorea, Saudi eller Vitryssland om nu demokratisk opposition är en sådan nagel i ditt öga,,!,
Citera
2013-10-23, 18:36
Medlem
EnDronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Vidrigt.

Det är uppenbart att de går Expo's ärenden här eftersom namnet "Aschberg" dyker upp. Min fråga är då: Är inte det här helt uppenbar åsiktsregistrering? Syftet med artikeln är att skrämma/hota donatorerna från att donera, med en lista, ett register, som maktmedel.

Ja, helt jävla sjuk utveckling. Aftonbladet, en en gång vanlig svensk tidning, påminner nu mer och mer om extremister som använder diktaturmodeller för att få sin vilja igenom. De hotar indirekt med våld, för om den där listan släpps till allmänheten är det inte alls otänkbart att donatorerna kan råka ut för repressalier. Misshandel, kanske till döds. Hot mot livet helt klart. Nån som kanske tuttar på huset, vem vet?

Är detta verkligen lagligt?!
Förmodligen är det det rent juridiskt sett eftersom det man fört register på (tveksamt om man gjort det eller kommit åt en lista genom brott, vilket är etiskt diskutabelt i sig) är donationer till en sajt och inte politisk åsikt i strikt mening. Även om jag inte är något fan av AP så är det intressant att högutbildade donerar (och att detta dessutom understryks i AB:s artikel) medans man vanligtvis hävdar att alla invandringskritiker och främlingsfientliga är obildade bönder. Även om detta kanske är ett "scoop" underminerar man friskt sina andra vilda påståenden. Edit: Dessutom är ju donatorerna ändå anonyma (än så länge), så att något brott har begåtts vid publicerandet av informationen är osannolikt.
Senast redigerad av EnDront 2013-10-23 kl. 18:39.
Citera
2013-10-23, 18:38
Medlem
Fjodorovs avatar
Vilka summor alltså...
Citera
2013-10-23, 18:40
Medlem
Miys avatar
Varför finns jag inte med i listan, kan det vara så att min donation hamnat på villovägar? Jag gör en extra donation för säkerhets skull.

Helt underbart att se aftonbladet skjuta sig själv i foten än en gång.
Citera
2013-10-23, 18:42
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Det är du som inte förstår.
Ska försöka förklara det en fjärde gång, så enkelt och pedagogiskt det bara går.
1. AB namnger inte någon bidragslämnare.

Och? Inte ens AB är så dumma att de gör det. Dock har man namnen.

Citat:
2. Det finns ingenting som styrker Avpixlats panikkommentar om att ett brott begåtts. Mer troligt att de har en läcka.

Mer troligt, ja om man har sina rosa pk-glasögon på. Det är en möjlighet, så långt kan jag sträcka mig.

Citat:
3. Ekeroths inblandning i detta ÄR nyheten. Det har hela tiden varit nyheten och det är en nyhet som SB fortsätter att gräva kring, för det finns för mycket konstigheter kring hans kopplingar till avpixlat.

Nej. De betalar hatsajten är rubriken både i tidningen och på den här tråden. Ekeroth har en egen artikel publicerad för fem dagar sen. Däremot är det inte konstigt att man återigen drar den historien, ju oftare man kan nämna SD i samband med något negativt ju bättre. Det är ju lite av ABs MO.
Citera
2013-10-23, 18:42
Medlem
Halmbals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burberry
Undrar om Aftonbladet vill uppdatera listan.
Josefin Sköld, journalist, Södermalm har visst betalat in pengar till Avpixlat

Källa?
Citera
2013-10-23, 18:43
Medlem
Citat:
Men hur är detta en nyhet? Är det inte allmänt känt att Ekeroth finansierade Politiskt Inkorrekt och att det var på grund av att Ekeroth öppet skulle finansiera sidan som den bytte namn till Avpixlat? Det folk på vänsterkanten förutsätter är att folk i allmänhet skulle tycka att det är dåligt att Ekeroth finansierar sidan... Men för all del, att sparka in öppna dörrar är inte bara enkelt, det är lätt också...
Senast redigerad av puangsawan 2013-10-23 kl. 18:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in