2013-10-23, 13:07
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fte
....då menar du att doften kan komma från blodet i sig och inte behöver komma från kroppsdelar som legat där?

Det här är en fråga för Hamilkar, jag vet inte om kadaverin utsöndras i blodet, men eftersom kroppens organ upphör att fungera när döden inträder så är det tveksamt att kadaverin hamnar i blodomloppet.

Hundarna markerar inte på blod så om jag inte minns fel, hittar inte rapporten nu, så markerade hunden på andra ställen i bagaget och inte i blodfläckarna.

Vi får återkomma till detta senare när jag har möjlighet att läsa fup igen, det är dock intressant.
Citera
2013-10-23, 13:10
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ifrågasätter du SKL eller inte?

Nej, vad menar du,, har SKL konstaterat att hon inte dog i lägenheten eller att hon inte dog före klockan 22?
Citera
2013-10-23, 13:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nej, vad menar du,, har SKL konstaterat att hon inte dog i lägenheten eller att hon inte dog före klockan 22?
Lägenheten är inte mordplats.
Citera
2013-10-23, 13:13
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Nä men slå sin fru så hon får blåmärken för att hon ska hålla tyst det kan han

Jo, det är ju en riktig skitstövel och nu har både hans fru och några andra fått lite upprättelse då detta förmodligen är vida känt nu i Boden vad han gjort och är kapabel till.
Citera
2013-10-23, 13:15
Medlem
Citat:
Det här är en fråga för Hamilkar, jag vet inte om kadaverin utsöndras i blodet, men eftersom kroppens organ upphör att fungera när döden inträder så är det tveksamt att kadaverin hamnar i blodomloppet.

Hundarna markerar inte på blod så om jag inte minns fel, hittar inte rapporten nu, så markerade hunden på andra ställen i bagaget och inte i blodfläckarna.

Vi får återkomma till detta senare när jag har möjlighet att läsa fup igen, det är dock intressant.

Det där med kadaverin diskuterade ni väl i Göteborgstråden och kom fram till att det även kunde förekomma utan att en människa var död och att kriminalsökhundarna kunde reagera över många andra ämnen eller?
Citera
2013-10-23, 13:18
Medlem
Citat:
Det där med kadaverin diskuterade ni väl i Göteborgstråden och kom fram till att det även kunde förekomma utan att en människa var död och att kriminalsökhundarna kunde reagera över många andra ämnen eller?

krimhundarna reagerar på blod, sperma och mänsklig förruttnelsedoft..
likhundarna reagerar bara på sistnämnda
Citera
2013-10-23, 13:18
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Lägenheten är inte mordplats.

Ja, polisen säger att det inte är mordplatsen, och det kan mycket väl stämma. Dock bör hon sannolikt inte ha levt när KJ lämnade henne för att åka hem till sin bror klockan 22.

Jag är fortfarande inne på att hon först kan ha blivit strypt, får återkomma till detta senare när jag har tid att läsa fup, behöver jobba lite nu.
Citera
2013-10-23, 13:23
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Jo, i Marinafallet så var det ganska oklart vilka kunskaper hundarna som sökte besatt då de missade både likdoft, blod och krut. Den enda hund som lyckades hitta något var narkotikahunden.

En likhund reagerar bara på mänskligt kadaverin och inget annat. I detta fall så har en hund använts som bara markerar för mänsklig likdoft vilket inte ger utrymme för andra tolkningar av dennes markering.

Det finns dock hundar som reagerar på både blod, sperma och likdoft.
Citera
2013-10-23, 13:23
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Inte alls konstigt att hon skyddar honom. Skulle många föräldrar göra. Du får tänka på att hon, mamman är övertygad om att KJ är oskyldig och kommer vara det tills han ev erkänner

Håller med under förutsättning att hon är bergfast övertygad om att sonen är oskyldig. Är hon inte övertygad om hans oskuld är hon ett samvetslöst piece of work .. Och brottsling dessutom, om det visar sig att KJ ÄR skyldig och det uppdagas att hon av moderlig "omsorg" skyddat honom.
Senast redigerad av MBoudine 2013-10-23 kl. 13:59.
Citera
2013-10-23, 13:26
Medlem
Citat:
Jo, i Marinafallet så var det ganska oklart vilka kunskaper hundarna som sökte besatt då de missade både likdoft, blod och krut. Den enda hund som lyckades hitta något var narkotikahunden.

En likhund reagerar bara på mänskligt kadaverin och inget annat. I detta fall så har en hund använts som bara markerar för mänsklig likdoft vilket inte ger utrymme för andra tolkningar av dennes markering.

Det finns dock hundar som reagerar på både blod, sperma och likdoft.

första hunden som reagerade i vattenfyllda värnet var en krimhund. nästa hund efter vattnet tömts ut var en likhund..
minns inte vilken av hundarna det var som reagerade inne i lägenheten på golvet och mot moppen.. var nog krimhunden, förresten..
Citera
2013-10-23, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
krimhundarna reagerar på blod, sperma och mänsklig förruttnelsedoft..
likhundarna reagerar bara på sistnämnda

De pratar bara om kriminalsök och kriminalsökhund samtidigt som hundföraren säger att hunden bara är utbildad på att känna igen mänsklig förruttnelsedoft. Vad reagerar denna hund på?

Kriminalsökhund
En kriminalsökhund (även kallad ”likhund”) är en polishund var uppgift är att söka efter avlidna människor, kroppsdelar eller kroppsvätskor både på land och i vatten. En kriminalsökhund är specialtränad för att reagera på den specifika doften av död människa och har lärt sig att förknippa den med något positivt. I sök på land är det viktigt att hunden markerar på ett lugnt sätt och inte tex börjar krafsa i marken, fyndplatsen kan ju vara även vara platsen där själva brottet begåtts och därför vill man inte förstöra eventuellt DNA eller andra spår som kan finnas. Under sök i vatten får hunden vittring på luft och gaser från mage och tarmar som stiger upp till ytan och man har sett prov på hundar som hittat kroppar på djup så stora som 60 meter.
http://hund-10.wikispaces.com/Kriminals%C3%B6khundar
Citera
2013-10-23, 13:29
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
första hunden som reagerade i vattenfyllda värnet var en krimhund. nästa hund efter vattnet tömts ut var en likhund..
minns inte vilken av hundarna det var som reagerade inne i lägenheten på golvet och mot moppen.. var nog krimhunden, förresten..

Jag har för mig att båda hundarna dock markerade i värnet, eller har jag fel?

I lägenheten var det en hund som var tränad för blod, sperma och lik. Därför kunde man inte säga vad hunden markerade för då det inte fanns några substanser kvar att topsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in