2013-10-22, 21:25
Medlem
Harry_s avatar
vad säger ni om Guideline?
Citera
2013-10-22, 23:28
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej inte till vilken värdering som helst. Men när det gäller Google är jag glad att jag följt mitt intuitiva system istället för att slaviskt följa p/e som indikator. Har Google underpresterat i min portfölj trots att jag köpte för ett högt p/e? Knappast. Jag har ju nästan dubblat mina pengar på bara tre år.

Du har inte på något sätt försökt kvantifiera beslutet. Du har flera gånger sagt att bolaget inte behöver bära sin egen multipel. Att slaviskt följa bolagets produkter som du verkar göra, är lika oklokt som att slaviskt följa en multipel. Jag försöker titta på såväl bolag som värdering.

Att aktien gått upp över en treårsperiod säger inte mycket. Det jag vill säga är att du har oddsen emot dig.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så mycket har jag aldrig betalat för något bolag i min portfölj. Det börjar stinka it-bubbla med sådana värderingar.

Hade jag följt ditt system hade jag aldrig kunnat köpa Google från första början. Du måste förstå att vissa aktier är värda att betala mer för än andra. Jag har en liknande syn på starbucks-aktien. Den är snordyr, men kan ändå vara köpvärd eftersom vinsterna kan vara betydligt högre i framtiden.

Varför skulle du inte betala så mycket? Om du inte kan kvantifiera det, hur vet du att det är för mycket? "Känns" det som en för hög värdering? Säger din kristallkula att det är för högt?

Du kanske inte hade köpt Google, men köpt ett annat bolag som är både fint och rimligt värderat och fått en lika bra värdeökning. Du säger att du inte är en fanboy, men faktumet att du misslyckas med att ange ett enda orosmoment för Google är skrämmande. Det visar med all önskvärd tydlighet att du inte kan se nyktert på din investering. Du söker bekräftande information som att kursen gått upp medan du ägt som bevis på att din stockpicking-förmåga är briljant och att du var smart och duktig. Inga orosmoln, inga utmaningar, bara möjligheter, är vad du ser.

En pessimist ser svårigheter i varje möjlighet. En optimist ser möjligheter i varje svårighet. Den som blundar för svårigheterna kommer att köpa det mesta. Den som blundar för möjligheterna kommer inte att köpa mycket. Sök en gyllene medelväg, snarare än att vara vid extremvärdena.

Vissa bolag är värda att betala mer för, men jag vidhåller att oavsett hur fint bolaget är måste det bära multipeln på egna ben. Dagens fula ankungar blir ofta framtidens svanar. Marknadens smekmånad med älskade bolag varar inte för alltid. Du kan inte köpa det som är populärt och göra bra ifrån dig. Köper du till en tillräckligt låg multipel har du skydd på nedsidan ifall tillväxten kommer ner eller lönsamheten hamnar i en svacka. Om motsvarande sak händer i ett tillväxtklassat bolag med hög multipel är reaktionen allt som oftast att aktien blir åderlåten efter noter.
Citera
2013-10-23, 00:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Du har inte på något sätt försökt kvantifiera beslutet. Du har flera gånger sagt att bolaget inte behöver bära sin egen multipel. Att slaviskt följa bolagets produkter som du verkar göra, är lika oklokt som att slaviskt följa en multipel. Jag försöker titta på såväl bolag som värdering.
Jag följer inte produkterna slaviskt. Jag har behov av att använda produkterna i min vardag. Jag klarar mig inte utan dem helt enkelt. Och det är nog fler med mig där ute som också är beroende så att säga. Google är inte min tyngsta placering utan en liten placering för att jag tror på bolaget. Jag har även andra bolag på betydligt lägre multiplar självfallet.

Citat:
Att aktien gått upp över en treårsperiod säger inte mycket. Det jag vill säga är att du har oddsen emot dig.
Beror väl på hur man ser på investeringen tidsmässigt. Jag skiter fullständigt i kursen och kommer att ligga kvar. Händer det nåt drastiskt lär jag bara köpa fler aktier.

Citat:
Varför skulle du inte betala så mycket? Om du inte kan kvantifiera det, hur vet du att det är för mycket? "Känns" det som en för hög värdering? Säger din kristallkula att det är för högt?
Det känns som en stor hype bara som jag inte litar på. Jag gillar inte facebook och använder inte den tjänsten heller.

Citat:
Du kanske inte hade köpt Google, men köpt ett annat bolag som är både fint och rimligt värderat och fått en lika bra värdeökning. Du säger att du inte är en fanboy, men faktumet att du misslyckas med att ange ett enda orosmoment för Google är skrämmande. Det visar med all önskvärd tydlighet att du inte kan se nyktert på din investering. Du söker bekräftande information som att kursen gått upp medan du ägt som bevis på att din stockpicking-förmåga är briljant och att du var smart och duktig. Inga orosmoln, inga utmaningar, bara möjligheter, är vad du ser.
Ja jag har fått mycket bra avkastning i mina SCA till exempel. Det är ett av mina favoritbolag, så jag ligger inte bara i high tech-bolag, om du tror det.

Citat:
En pessimist ser svårigheter i varje möjlighet. En optimist ser möjligheter i varje svårighet. Den som blundar för svårigheterna kommer att köpa det mesta. Den som blundar för möjligheterna kommer inte att köpa mycket. Sök en gyllene medelväg, snarare än att vara vid extremvärdena.
Jag handlar helst när alla ratar börsen och sedan behåller jag bara. Det är det som funkar för mig. Man får aldrig vara orolig när man placerar, utan bara ligga kvar när det blåser lite storm.

Citat:
Vissa bolag är värda att betala mer för, men jag vidhåller att oavsett hur fint bolaget är måste det bära multipeln på egna ben. Dagens fula ankungar blir ofta framtidens svanar. Marknadens smekmånad med älskade bolag varar inte för alltid. Du kan inte köpa det som är populärt och göra bra ifrån dig. Köper du till en tillräckligt låg multipel har du skydd på nedsidan ifall tillväxten kommer ner eller lönsamheten hamnar i en svacka. Om motsvarande sak händer i ett tillväxtklassat bolag med hög multipel är reaktionen allt som oftast att aktien blir åderlåten efter noter.
Google är ett så pass populärt bolag att det är svårt att köpa det på en låg multipel. Någon gång måste man kliva på och när jag gjorde det var det många som snackade ner Google. Perfekt läge för mig att kliva på som fått upp ögonen för affärsidén.
Citera
2013-10-23, 07:53
Medlem
Tror det är dags att starta en ny tråd där ni kan diskutera Google.

En moderator kan väl bryta ut inläggen ur denna tråd?
Citera
2013-10-23, 08:37
Medlem
Kurt-sune ligger all-in i Cefour
Citera
2013-10-23, 11:18
Medlem
WeeMaans avatar
Nästa års börsraket Mindmancer noterades på First North idag.
Dom gjorde nyemission på 11kr före noteringen som tecknades till 260%.
Första handelsdagen och den är uppe på 17kr nu.

http://www.mindmancer.se
http://www.introduce.se/foretag/mindmancer
Citera
2013-10-23, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMaan

Vill köpa för en liten summa. Men det call konstant? vad händer
Citera
2013-10-23, 11:34
Medlem
WeeMaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liketed
Vill köpa för en liten summa. Men det call konstant? vad händer

Verkade vara börsstopp där en kort stund, hittar ingen information om det dock.
Funkar att handla nu igen, kostar dock just över 20kr nu.
Lyckades själv knipa ett gäng på 15,60 imorse.

Edit: Remium sålde som fan imorse till billiga priser, men dom verkar sluta sälja nu därav minskad omsättning.
På 21,50 finns en större post kvar på 15k aktier.
Senast redigerad av WeeMaan 2013-10-23 kl. 11:36.
Citera
2013-10-23, 11:36
Medlem
Citat:
Verkade vara börsstopp där en kort stund, hittar ingen information om det dock.
Funkar att handla nu igen, kostar dock just över 20kr nu.
Lyckades själv knipa ett gäng på 15,60 imorse.

Flyt :P Tittat på dem ett tag men missade att det var idag de gick in på börsen. Köpte ett litet gäng på 20.8kr precis. Tror det finns mycket i branschen att hämta hem Får hoppas
Citera
2013-10-23, 11:38
Medlem
maffins avatar
Citat:

Intressant detta får man ta sig en närmare titt på.
Det går fort uppåt, över 20 nu.
Citera
2013-10-23, 11:42
Medlem
WeeMaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maffin
Intressant detta får man ta sig en närmare titt på.
Det går fort uppåt, över 20 nu.

Pass på nu för det dippar lite under 20kr.
Citera
2013-10-23, 11:43
Medlem
Citat:
Pass på nu för det dippar lite under 20kr.

Där är en rätt fet order. Kan nog dra ner den lite till? Är det du som säljer?

NU kmr den dra igen. eller inte
Senast redigerad av Liketed 2013-10-23 kl. 11:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in