Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Nej inte till vilken värdering som helst. Men när det gäller Google är jag glad att jag följt mitt intuitiva system istället för att slaviskt följa p/e som indikator. Har Google underpresterat i min portfölj trots att jag köpte för ett högt p/e? Knappast. Jag har ju nästan dubblat mina pengar på bara tre år.
Du har inte på något sätt försökt kvantifiera beslutet. Du har flera gånger sagt att bolaget inte behöver bära sin egen multipel. Att slaviskt följa bolagets produkter som du verkar göra, är lika oklokt som att slaviskt följa en multipel. Jag försöker titta på såväl bolag som värdering.
Att aktien gått upp över en treårsperiod säger inte mycket. Det jag vill säga är att du har oddsen emot dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Så mycket har jag aldrig betalat för något bolag i min portfölj. Det börjar stinka it-bubbla med sådana värderingar.
Hade jag följt ditt system hade jag aldrig kunnat köpa Google från första början. Du måste förstå att vissa aktier är värda att betala mer för än andra. Jag har en liknande syn på starbucks-aktien. Den är snordyr, men kan ändå vara köpvärd eftersom vinsterna kan vara betydligt högre i framtiden.
Varför skulle du inte betala så mycket? Om du inte kan kvantifiera det, hur vet du att det är för mycket? "Känns" det som en för hög värdering? Säger din kristallkula att det är för högt?
Du kanske inte hade köpt Google, men köpt ett annat bolag som är både fint och rimligt värderat och fått en lika bra värdeökning. Du säger att du inte är en fanboy, men faktumet att du misslyckas med att ange ett enda orosmoment för Google är skrämmande. Det visar med all önskvärd tydlighet att du inte kan se nyktert på din investering. Du söker bekräftande information som att kursen gått upp medan du ägt som bevis på att din stockpicking-förmåga är briljant och att du var smart och duktig. Inga orosmoln, inga utmaningar, bara möjligheter, är vad du ser.
En pessimist ser svårigheter i varje möjlighet. En optimist ser möjligheter i varje svårighet. Den som blundar för svårigheterna kommer att köpa det mesta. Den som blundar för möjligheterna kommer inte att köpa mycket. Sök en gyllene medelväg, snarare än att vara vid extremvärdena.
Vissa bolag är värda att betala mer för, men jag vidhåller att oavsett hur fint bolaget är måste det bära multipeln på egna ben. Dagens fula ankungar blir ofta framtidens svanar. Marknadens smekmånad med älskade bolag varar inte för alltid. Du kan inte köpa det som är populärt och göra bra ifrån dig. Köper du till en tillräckligt låg multipel har du skydd på nedsidan ifall tillväxten kommer ner eller lönsamheten hamnar i en svacka. Om motsvarande sak händer i ett tillväxtklassat bolag med hög multipel är reaktionen allt som oftast att aktien blir åderlåten efter noter.