2013-10-22, 20:17
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Om inte KJ blivit misstänkt direkt så hade herr Berg suttit i häkte en längre tid, så säkert som Amen i kyrkan. Håller du med ?

Det diskuterades en frihetsberövande av MB långt innan KJ togs in.

Om KJ inte hade varit den sista som sett VB, om KJ inte hade iakttagits vid huset innan kroppsdelarna hittades och om det inte hade funnits blod i KJs bil så hade nog MB blivit häktad först.

Men jag kan inte se att polisen gjorde fel som misstänke KJ från första stund, allt kring den mannen har varit märkligt och i och med blodfyndet så visar det även att de hade rätt person under luppen från början.
Citera
2013-10-22, 20:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har nu läst FUP:en och jag kan inte säga att jag förstår ditt resonemang. Det bygger helt på att du förutsätter att skärningen av tejpen borde ha gjorts i syftet att dölja bevis. Men det finns ingen anledning att förutsätta något sådant. Tejpen kan lika gärna ha använts av honom för att på något vis packa in den döda kroppen eller något kolli som han lagt bevis som VB:s kläder eller liknande i. Det kan han naturligtvis inte säga i förhöret, så istället hävdar han att tejpen sett ut så från början och ger sig sen in i teoretiserande runt tejptillverkning.

Jag tror det är dumt att tro KJ både om för mycket och för lite. Gällande tejpen tror jag att han haft tur helt enkelt, han har inte tänkt alls på några brottytor eller liknande eller ens möjligheten att spåra. Men de kritiska bitarna, de som hade kunnat passas mot rullen, har använts till saker som utredningen inte har hittat.
Så han har tagit bort all tejp utom den som satt i håret, och precis den tejpen är den som inte passar mot kvarvarande rullen. Vilket osannolik tur han hade.
Citera
2013-10-22, 20:21
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idagidag
Jag håller med dig Q.

Övrigt: Går det på nått sätt kolla statistik vilken som är den vanligaste orsaken till mord - & styckmord? Och vilken typ av gärningsmän som oftast begår sånna här brott?

Ja, det går det att säga genom att studera styckmord.

Motiven varierar men separation och svartsjuka är ett vanligt motiv. Finns säkert fler motiv..
Däremot så är styckmord oftast utförda för att få ut en kropp ur en bostad så det inte märks så tydligt. Man bär enklare ut delar än en hel kropp eftersom risken för upptäckt är större med en hel kropp.- Huvudet är ofta det som kapas först eftersom dom inte orkar se just huvudet.
I det här fallet ser det ut som han täckt det med en plastpåse i stället.
Det är liksom inte för nöjes skulle dom flesta styckar utan i rent transportsyfte.
Dom brukar dumpa delarna vid platser dom känner till och då inom 1, 5 mil från själva mordplatsen.
Gärningsmännen är ofta psykiskt störda (ej allvarligt psykiskt störda) och/eller kriminella och tillhör ofta bottenskiktet i samhället.
Men för all del det finns studierektorer och annat som styckat sin tidigare partner också.
Men rent statistisk så ser det ut på det viset. Styckningsplasterna brukar vara i gm lägenhet eller offrets lägenhet.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-22 kl. 20:24.
Citera
2013-10-22, 20:21
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Ja du, då bör de inte hittat de bevis de hittat mot KJ. De hade säkert MB om misstänkt men av någon anledning ansåg man honom som icke misstänkt längre. Svaret på varför det blev så finns i slasken, inte i fup.
Menar du att det finns mer sök av bevis hos MB än vad som finns i FUP? I så fall, varför är inte allt i slasken? Eller i FUP?
Citera
2013-10-22, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är plastgolv. Badkaret var skitigt vid husrannsakan, alltså inte städat.
Han kan mycket ju faktiskt skitat ner det efter han gjort det rent med klorin och ammoniak, var det inte vad han sagt vid förhör tar bort blod
Citera
2013-10-22, 20:25
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det är plastgolv. Badkaret var skitigt vid husrannsakan, alltså inte städat.

KJ badade m.a.o. inte! Tycker nog ändå det finns fog att lyfta på plastmattor samt skicka ner några tops i avloppet vid en såhär allvarlig händelse.
Citera
2013-10-22, 20:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Han kan mycket ju faktiskt skitat ner det efter han gjort det rent med klorin och ammoniak, var det inte vad han sagt vid förhör tar bort blod
Det tror jag polisen klarar av att bedöma. Veckogammal skit känner kriminaltekniker igen.
Citera
2013-10-22, 20:26
Medlem
Citat:
Om inte KJ blivit misstänkt direkt så hade herr Berg suttit i häkte en längre tid, så säkert som Amen i kyrkan. Håller du med ?

Så MB har mordhotat en som är med den här soppan?
Citera
2013-10-22, 20:27
Medlem
highfives avatar
Tror att flertalet av de som mördar framförallt har låg impulskontroll. Vid intag av alkohol och droger minskar impulskontrollen i takt med mängden drog till en viss gräns. Det är en viss typ som går över gränsen mellan tanke och handling.
Senast redigerad av highfive 2013-10-22 kl. 20:31.
Citera
2013-10-22, 20:34
Medlem
Citat:
En okänd detalj som ÅK vill få till graverande är att KJ dödat sin hund. Eller tagit strypgrepp på kvinnor som samtyckt och fantiserat om detta.

MB har uttalat dödshot säger han själv mot sin rival Fl*gare om VB, det har Polisen inte lagt någon större vikt vid...

MB har ganska mycket våldsamheter i sitt bagage sedan tidigare!
Han hotade även sin rival med att skicka ( Hells Angels ) på honom, vilket får mig att undra
vad Hells Angels skulle tycka om det, om det kom till deras kännedom
Dom brukar ju inte gilla att folk springer omkring & hotar med dom utan deras godkännande.

Varken detta lr MB tidigare våldsamma bakrund verkar dessa poliser ha lagt ned någon större vikt vid, inte heller att sålde sin bil fruktansvärt fort, som någon annan sa, MB´s & hans flickväns historier går inte riktigt ihop.

Börhat gå något rykte att han bytt ut stora dela av sitt avlopp i huset, detta skall ha hänt i nära anslutning till denna utredning, om det finns någon sanning i detta, kan man bara spekulera om, är trotts allt ganska vanligt att olika påhittade ryktesspridningar fort drar igång vid en sån här händelse, men borde ändå kollas upp av utredare.

Alla dessa saker tillsamman med hans så pass nära kontakt med offret borde ta mig fan ha gjort att utredarna inte skulle ha släppt honom så fort
Citera
2013-10-22, 20:35
Medlem
Jag ger upp era foliehattar. Självklart är kJ oskyldig. Halva BD är ju med o konspirerar mot han. Planter bevis i koffert lgh. På tejp o handskar. Lyckas få ex o berätta om strypförsök. Vårdare att ljuga om hot om strypning. Få han att besöka platsen där hon hittas. Sen finns inte ett reg sms e samtal från han till Vb efter hon dog. Varför. Måste vara klurigd som lyctkas med det. Bara för att sätta dig KJ. Yea right. Dream on
Citera
2013-10-22, 20:37
Medlem
Citat:

s. 1869
Citat:
H: …varför hade jag då lämnat en blodpöl i min bil istället för att typ ta blekmedel,
koncentrerat blekmedel eller någon annan fettlösande syra eller någonting och bara spruta ner
hela bagageutrymmet och förstöra alla bevis och halva min bil eller bara bränna upp bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in