2013-10-22, 15:49
Medlem
Har ni några bra tips på nåt vitt vin som ni tycker är jättegott? Berätta gärna lite om vinet också, hur det smakar och lite så
Citera
2013-10-22, 15:55
Medlem
Svizzeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugelipsskinnyhips
Har ni några bra tips på nåt vitt vin som ni tycker är jättegott? Berätta gärna lite om vinet också, hur det smakar och lite så

Mina favoriter: Tokaj, Amarone eller Rioja. Svårt att beskriva smaken. Tokaj är väldigt intensiv, Amarone otroligt fylligt och fruktigt och Rioja fruktigt, tungt.
Citera
2013-10-22, 16:00
Medlem
BigFatCones avatar
Amarone är aldrig fel, det får jag hålla med om. Kanske bör påpeka att "amarone" är en typ, inte ett märke.
Citera
2013-10-22, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
Mina favoriter: Tokaj, Amarone eller Rioja. Svårt att beskriva smaken. Tokaj är väldigt intensiv, Amarone otroligt fylligt och fruktigt och Rioja fruktigt, tungt.

Tack!
Citera
2013-10-22, 16:32
Medlem
merrilys avatar
Beror ju såklart på vad du ska ha det till och så, men här är mina favoriter:

Penfold's Rawson's Retreat, bra till både mat och sällskap. Ett Shiraz-vin och därmed lite lättare.
Casa Vinironia Appassimento Edizione Oro, lite tyngre men mycket druvsmak och väldigt liten strävhet.
Some Zin, lättdrucken Zinfandel
Castelforte Ripasso Valpolicella, fruktigt, funkar bra till kött.
Citera
2013-10-22, 16:32
Medlem
Fettohanss avatar
Finns ett isvin som är gjort här i Sverige. Mycket gott dessertvin. Det heter isvin eftersom man kalljäser druvorna när de är frysta. När druvorna får bli frysta blir de sötare. De heter Vidal Icewine.
Senast redigerad av Fettohans 2013-10-22 kl. 17:02.
Citera
2013-10-22, 17:08
Medlem
FM-Hilos avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera

TS efterfrågade vitt vin. Inte olika vindistrikt väl? Amarone är dessutom en druva i distriktet Valpolicella.

Vad gillar TS för vin annars då? Torrt? Sött? Fylligt?
Citera
2013-10-22, 17:34
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FM-Hilo
TS efterfrågade vitt vin. Inte olika vindistrikt väl? Amarone är dessutom en druva i distriktet Valpolicella.

Vad gillar TS för vin annars då? Torrt? Sött? Fylligt?

Nej, Amarone är ingen druva. Amarone är en typ av vin från Valpolicella som smakar överextraherad jäst russinjuice och som saknar all tillstymmelse till komplexitet och elegans. Ett vin som svenssons tror är det bästa som finns.
Citera
2013-10-22, 17:52
Medlem
Australiensiska vita viner är riktigt goda exempelvis Hardy´s Nottage Hill för 79 kronor!
Beskrivs som torrt friskt fruktigt på Bolagets hemsida
Citera
2013-10-23, 17:50
Medlem
magpies avatar
Citat:

Nä, det orkar knappast någon rada upp här. Ta en titt på den här sidan http://www.bonlogg.se/ och botanisera i bloggsfären.
Citera
2013-11-10, 13:35
Medlem
Château Margaux 2005, drack den i somras. En total upplevelse, det bästa jag någonsin druckit. Men dom kostar runt 10 000 så det är inget man kan dricka särskilt ofta.
Château Palmer 1996 är också ett riktigt fint vin men det drack jag bara väldigt lite av.
Citera
2013-11-10, 20:20
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rytve
Château Margaux 2005, drack den i somras.

Grattis, ungefär 20 år för tidigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in