2013-10-22, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Beslut om S.B kommer imorgon.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/snabbt-beslut-om-sture-bergwall/

Jag tror S.B kommer gå fri. Rätten lutar nog åt att han har ett stort nätverk omkring sig och har varit drog/alkoholfri i över 10 år och dessutom blivit en äldre herre.

Säter behöver inte oroa sig över hans jobbsituation eftersom karln är i pensionsåldern.

Det är i så fall ett stort framsteg för förvaltningsrätten att de arbetar utifrån juridiken och beslutar utifrån de fakta i saken, vi alla andra också uppfattat.

Det är för många sakkunniga i detta land som mot betalning, olika fördelar och egenintresse fråntar domstolarna ansvaret för rättstillämpningen. Juridikens målvakter, avskyvärda typer, som borde tas med en nypa salt. Inte vara det man lutar sig på i domstolar, när man har beslutsångest.

Nu blev de bemötta av SB, med egen medicin, sakkunniga av dignitet som hördes i förvaltningsrätten.

Det visar hur förödande det blir när domstolarna lyssnar på en "expert", sakkunnig från Säter som gnor i eget intresse. Det kostade SB flera år som frihetsberövad, en sak inga pengar kan kompensera, annat än symboliskt.

Problemet är avsaknaden av personligt ansvar inom det offentliga. För de vet att det blir skattebetalarna som får räkningen för de härjningar de själva och annan personal på Säter har med intagna patienter. På sluten vård, där ordet sluten, är nyckelordet.

Det borde ha varit riskfritt om de inte hade passerat flera gränser. Av journalanteckningar framgår att läkarna på Säter befinner sig på en annan planet. Långt från verkligheten, som hann i kapp dem.
Citera
2013-10-22, 12:36
Medlem
Beslut är redan fattat, meddelas imorgon Onsdag kl. 13.00
Kan inte vara något annat än omedelbar frigivning, eftersom alla tre sakkunniga läkare underkände Säter vård och 2av3 förespråkade omedelbar frigivning.

Sture Bergwall kan imorgon äta middag med familjen eller sitta på valfri pizzeria och äta en calzone.
Så enkelt blev detta för förvaltningsdomstolen ...

Edit: pucktvåa
Senast redigerad av scheele 2013-10-22 kl. 12:39.
Citera
2013-10-22, 12:51
Medlem
Bylines avatar
Jag får ansluta mig till er som tror att det blir omedelbar frigivning. Hade det inte varit fråga om det, så tror jag inte att beslutet hade kommit så fort utan då hade de fortfarande suttit och försökt jämka hur en överföring och senare utslussning skulle gå till.

Trots att jag inte hyser några varmare känslor för Sture Bergwall, och inte skulle fällt några tårar om han fick sitta inne längre, så är det en seger för rättssamhället. Hoppas bara att det inte stannar vid detta utan att den här farsen får ange startpunkt för en översyn av rättspsykvården i Sverige.
Citera
2013-10-22, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Finns risker alltså att framför allt ett barn kan råka illa ut?

VILKA risker finns det idag, att barn skulle råka illa ut pga Sture Bergvall?

VAR finns diagnosen nånstans - den som talar för att SB är "farlig" ifall han släpps ut i nästa vecka?

Kan du tala om , eller någon sorts securitate på FB säga det? Någon som vet att inte tramsa i frågan om SB är skyldig, farlig eller är tillåten för allmän smutskastning??

För bra många inlägg (veckor) sedan så föreslog jag här att Sture mkt väl kan släppas ut - bl.a. därför att ingen mer vård ges och framförallt därför att hans syskon finns där ute, utanför dårhuset säter, beredda att "ta hand om" det före detta RiksHatObjektet.
Ty det är ju så gyttjesprattlande svenskar älskar att tillbringa sina liv - med att HATA en vård- och rättsmisshandlad psykpatient. OM/att SBs enda problem är han var snurrig i mössan för 20 ller 40 år sedan, det vill aldrig Hatarna ta till sig...
Senast redigerad av Niklas-P 2013-10-22 kl. 14:04. Anledning: edit
Citera
2013-10-22, 14:21
Medlem
Tror ni på allvar att de kommer meddela imorn att han blir en fri man?

Han har varit inlåst i över 20 år man kan inte bara släppa honom.
Såg på tv igår från domstolen den första han krama var den yngsta pojken han hittade. Men säger att han inte begått brott på över 20 år, finns ju en anledning till de.

Varför skulle överläkaren på Säter ljuga? Och hur kan en pedofil blivit mysfarbror med hela svenska folket?
Citera
2013-10-22, 14:23
Medlem
catos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
VILKA risker finns det idag, att barn skulle råka illa ut pga Sture Bergvall?

VAR finns diagnosen nånstans - den som talar för att SB är "farlig" ifall han släpps ut i nästa vecka?

Kan du tala om , eller någon sorts securitate på FB säga det? Någon som vet att inte tramsa i frågan om SB är skyldig, farlig eller är tillåten för allmän smutskastning??

För bra många inlägg (veckor) sedan så föreslog jag här att Sture mkt väl kan släppas ut - bl.a. därför att ingen mer vård ges och framförallt därför att hans syskon finns där ute, utanför dårhuset säter, beredda att "ta hand om" det före detta RiksHatObjektet.
Ty det är ju så gyttjesprattlande svenskar älskar att tillbringa sina liv - med att HATA en vård- och rättsmisshandlad psykpatient. OM/att SBs enda problem är han var snurrig i mössan för 20 ller 40 år sedan, det vill aldrig Hatarna ta till sig...

Du har inte den blekaste aning om vad som rör sig i Bergwalls huvud, han har fullbordat en våldtäkt på ett litet barn, han har samtidigt försökt strypa barnet, han har tagit gisslan, han har knivskurit en annan människa, det är klarlagt. Om nu han "vård" på Säter burit frukt och att han nu är helft ofarlig vet ingen något om, du "tror" att han är så, jag "tror" inte detta, det jag VET är att jag inte vill ha den här Bergwall i mitt grannskap, jag VILL inte att han ska finnas i närheten av mina barn, jag VILL inte chansa.....
Citera
2013-10-22, 14:35
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag får ansluta mig till er som tror att det blir omedelbar frigivning. Hade det inte varit fråga om det, så tror jag inte att beslutet hade kommit så fort utan då hade de fortfarande suttit och försökt jämka hur en överföring och senare utslussning skulle gå till.

Trots att jag inte hyser några varmare känslor för Sture Bergwall, och inte skulle fällt några tårar om han fick sitta inne längre, så är det en seger för rättssamhället. Hoppas bara att det inte stannar vid detta utan att den här farsen får ange startpunkt för en översyn av rättspsykvården i Sverige.
Jag hoppas att man är klok nog att inte frisläpa omedelbart, utan ha någon form av utslussning och helst en undersökning av oberoende läkare på annat sjukhus är Säter är lämpligt före ett möjligt frisläppande.
Citera
2013-10-22, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cato
Du har inte den blekaste aning om vad som rör sig i Bergwalls huvud, han har fullbordat en våldtäkt på ett litet barn, han har samtidigt försökt strypa barnet, han har tagit gisslan, han har knivskurit en annan människa, det är klarlagt. Om nu han "vård" på Säter burit frukt och att han nu är helft ofarlig vet ingen något om, du "tror" att han är så, jag "tror" inte detta, det jag VET är att jag inte vill ha den här Bergwall i mitt grannskap, jag VILL inte att han ska finnas i närheten av mina barn, jag VILL inte chansa.....

Jag förstår helt att du inte vill chansa med dina barn. Inte ens SB;s syskon vet avd som rör sig i hans huvud. Är SB konstaterad narcisist? Om så är fallet är det som pågår nu en riktig super manipulering.................som han gör nu. Vem kan komma att behöva ta ansvar när (inte om) SB gör nästa grej?
Citera
2013-10-22, 14:53
Medlem
Tänk om den verklige psykopaten är Vladislav Ruchkin?

Exempelvis stämmer VR in på följande, enligt Hares kännetecken för en psykopat, här några exempel:

Verbala och personliga kännetecken:
Grandios, talför och charmig (han pratar dock lite osammanhängande kan tilläggas).

Empatisk förmåga:
Såg inte behovet att enkla samtal med Bergwall när denne blev friad från 8 mord, dessutom fråntog VR saker från SB, exempelvis persienner, böcker, dvd etc. alla vet att en sommar med starkt solljus är enormt jobbigt, här försökte VR skapa vrede hos SB för att visa att SB saknar kontroll för sina impulser.

Manipulation:
Från att vara friad från 8 mord varpå tvångsvård fortgick ändå. Hänvisar i sin anmälan till saker som inte är relevanta i nuläget, vilket också journalerna tydligt visar. Dessutom så bifogas psykologens checklista PCL-r, vilket påvisar att SB är psykopat med items som att SB har problem på arbetsmarknaden varpå SB fick högsta poäng. Sammantaget så visar det om något att VR är villig att manipulera för att få sin vilja fram.

Intressant att veta hur VR har det med relationer etc. Vem är Vladislav Ruchkin?
Citera
2013-10-22, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jag hoppas att man är klok nog att inte frisläpa omedelbart, utan ha någon form av utslussning och helst en undersökning av oberoende läkare på annat sjukhus är Säter är lämpligt före ett möjligt frisläppande.

Det tror jag alla är rörande eniga om. SB är påverkad av alla år på institution, och kommer behöva mycket stöd av professionella på utslussning. Levander påpekade särskilt om hur den långa inlåsningen påverkar, institutionaliserar. Det kan röra sig om stöd, mer eller mindre för resten av SBs liv. Har han någonsin haft ett eget hem, och skött sin egen ekonomi?

Det borde inte finnas någon som tar risken med att SB återfaller i missbruk.
Citera
2013-10-22, 15:05
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
I Hannes Råstams bok så finns det en del information. Första förskrivningarna sker på Säter, i perioden mellan sluten vård förekommer visst bruk av alkohol och möjligen amfetamin om minnet stämmer. Dock inte missbruk som jag förstått det. Mycket allvarligt beroende uppkommer när man belönar Sture med exempelvis Xanor i utbyte av "rövarhistorier" om brott. Finns beskrivet av medpatienter, som var rätt avundsjuka på Sture, ämnet diskuterades en del i fikarummet på Säter mellan patienter. Sedan gick det överstyr, och Sture tappade verklighetsuppfattningen som en del i nivåerna på tunga psykofarmaka. Detta är nyckeln till att förstå hur Quick skapades.
Men SB skyller ju sina tidiga brott på just bruk av narkotiska preparat. Han påstår t.ex. att han vid mordförsöket 1974 i Uppsala var påverkad av alkohol, barbiturater och trikloretylen. Ganska uppenbart att han missbrukat diverse droger genom åren och långt innan Säter började mata honom.

Det stora tankefelet alla gör i tråden är att SB skulle varit i ett konstant vanmäktigt tillstånd under hela den period då han erkände morden. Men han har ju inte fått en liter Meskalin till frukost varje dag direkt. Det kan ha funnits stunder då han kanske fick hallucinationer och trodde att han begått ett antal illdåd men ni måste inse att han den största delen av tiden var klar i huvudet. Medicinskt kunniga kan säkert bekräfta att han omöjligt kan ha varit bortom all sans hela tiden. Och slutsatsen av det blir att han medvetet ljugit om morden i de stunder han var klar. Alternativt har han varit tokig. Första alternativet är dock kanske troligare.
Citera
2013-10-22, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Jag förstår helt att du inte vill chansa med dina barn. Inte ens SB;s syskon vet avd som rör sig i hans huvud. Är SB konstaterad narcisist? Om så är fallet är det som pågår nu en riktig super manipulering.................som han gör nu. Vem kan komma att behöva ta ansvar när (inte om) SB gör nästa grej?

Morsning....Sture skulle alltså ha kvar sin forna förmåga till SuperManipulering?
Den förmågan som han hade, när han lurade skjortan av rättsväsendets lakejer, de pillerTrillande tokdoktorerna på Säter....samt halva det insomnade svenska "folket" (den halva som älskar lyteskomik , justitiemord och fan och hans moster)? När Sture berättade sagorna om MordMonstret Thomas Qvick.

Det finns en regering här i landet vars främsta Koryfeer visar upp klara drag av psykopati och narcissism. Kanske borde snarast dom bli inlåsta på Säter, inte minst för att "skydda våra barn"??

F.ö. så finns det ingen i Sverige som behöver "ta något ansvar". Sådana dumheter är avskaffade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in