2013-10-22, 10:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woolyhat
Min teori hur det kanske gick till, annars kanske jag kan sälja det som film-manus

VB satt i soffan och messade till MB, KJ upptäcker detta och bli arg, KJ tar efter lite bråk ett stryptag på VB. (skadan på halsen)
VB hotar med att ringa polisen och börjar slå 112 men trycker * istället för lur för att skrämma KJ.
VB bestämmer sig för att hon måste därifrån snabbt samtidigt som hon messar till MB att hon måste få träffa honom / bli upphämtad för KJ blivit galen.
Det gör KJ ännu mer arg så han bestämmer sig för att åka efter henne.

Han kommer antagligen ikapp henne och lyckas övertala henne att följa med i bilen, dom åker till nåt mer öde ställe, stannar bilen för att prata ut, bråket fortsätter och VB blir sur och springer ut ur bilen och KJ efter, och då har han ihjäl henne och lägger henne i bagagen.
Det är nästan 2,5 timmar från 112* till sista SMS. Jag tycker ditt förlopp borde gå snabbare.
Citera
2013-10-22, 10:55
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
För mig lutar det allt mer åt att VB gått från lägenheten med mobilen och kommit till området där den går över till 2g. Inte för att jag misstror zero73, men det skulle vara bra om någon annan också hade möjligheten att verifiera denna uppgift.

Att sedan MB och VB hade sms kontakt aktuella kvällen och att det var MB som skickade det sista sms;et kl 19 32 kan tyda på att det var planerat att de skulle träffas. MB stärkt under västen med några öl.

Detta skulle då innebära att VB lämnar bostaden strax innan 20 30.

Sen finns vittnesuppgiften från Lejonbacken, kl 21 30 som kan vara en observation av VB. Kanske, kanske inte.

Ser tre tänkbara händelser:

1 KJ följer efter med holkjärnet (antingen gåendes eller körandes) och sticker ner henne efter att han ser att hon går mot Sävasthållet. Svartsjuka/vrede.

2 Hon träffar MB som försöker våldta henne och som även river av hennes kläder, tar stryptag och hugger henne med ett håljärn i vredesmod som han hittar i sin hantverkarbil en vit VW Caddy. MB blir sedan rädd och sticker. KJ hittar henne sedan vid vägen, avliden, när han åker från sin bror och är på väg hem. KJ tar hand om kroppen.

3 MB träffar VB. Försöker sätta på henne men det hela slutar med att han tar struptag på VB när hon gör motstånd. Hon svimmar och han lämnar platsen. KJ hittar henne efter vägen gåendes antingen när han åker till sin bror eller på väg hem från brodern. VB har tappat sin mobil i terrängen och kan inte ringa. KJ tar i ett senare skede livet av VB. Med ficklampans hjälp finner han telefonen.

I samtliga fall kastar han telefonen i älven nere vid Grubban. I samtliga fall styckar KJ kroppen.

En av Sveriges sjukaste mördare; Anders Carlsson (styckmordet på Hannu Rajala) körde faktiskt med en slags variant på 2/3: Han nekade sig genom hela rättegången trots god teknisk bevisning. Efter några års psykvård beslöt han sig ganska plötsligt för att medge styckningen. Han menade då att det var någon slags drogmaffia eller liknande som mördat Rajala för att denne utgjort något slags hot. De ska sen ha lämnat kroppen hos Carlsson och gett honom order att göra sig av med den. Carlsson ska då av nyfikenhet och utifrån en uppgiven livslång fascination för hur en människa såg ut inuti ha skurit upp honom för att se detta. Det här ska ha gjort honom så fylld av avsmak att hans störning botades så att han numer var "frisk".

Om KJ och hans advokat mot förmodan skulle försöka sig på nån variant av 2) så skulle jag finna storyn exakt lika osannolik som den herr Carlsson levererade (han förblev i psykvården till sin död). Hur stor bedömer du själv sannolikheten för scenario 3 är om man tittar på den mängd tillfälligheter som måste gå ihop?
Citera
2013-10-22, 11:01
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En av Sveriges sjukaste mördare; Anders Carlsson (styckmordet på Hannu Rajala) körde faktiskt med en slags variant på 2/3: Han nekade sig genom hela rättegången trots god teknisk bevisning. Efter några års psykvård beslöt han sig ganska plötsligt för att medge styckningen. Han menade då att det var någon slags drogmaffia eller liknande som mördat Rajala för att denne utgjort något slags hot. De ska sen ha lämnat kroppen hos Carlsson och gett honom order att göra sig av med den. Carlsson ska då av nyfikenhet och utifrån en uppgiven livslång fascination för hur en människa såg ut inuti ha skurit upp honom för att se detta. Det här ska ha gjort honom så fylld av avsmak att hans störning botades så att han numer var "frisk".

Om KJ och hans advokat mot förmodan skulle försöka sig på nån variant av 2) så skulle jag finna storyn exakt lika osannolik som den herr Carlsson levererade (han förblev i psykvården till sin död). Hur stor bedömer du själv sannolikheten för scenario 3 är om man tittar på den mängd tillfälligheter som måste gå ihop?

Jag är ingen expert på andra rättsfall, men hur stor betydelse hade den som först fotade Engla och senare AE när han kom körandes i sin röda Saab? Snacka om tillfälligheter.
Citera
2013-10-22, 11:03
Medlem
Woolyhats avatar
MB höll på att renovera i restaurangen vid den tidpunkten, står olika FUP, både snickra/måla..
Inte omöjligt att han kunnat haft ett stämjärn i bilen isåfall..
Citera
2013-10-22, 11:07
Medlem
highfives avatar
Citat:

Alternativ 1 är väl det som är helt orealistiskt? Hade KJ stuckit ner henne med holkjärnet utan att få av henne kläderna så borde det funnits fibrer av kläderna i instickshålen. Sen om KJ följt efter så varför tar han ett holkjärn av alla pinaler? Han har ju tillgång till knivar både i lägenheten och i bilen.
Det var ju inte strypningsförsöket som gjorde att hon dog.
Citera
2013-10-22, 11:16
Medlem
HappySadHarrys avatar
Är det inte så att de djupa dödande huggen är gjort med ett vapen och de grunda som bildar ett mönster är gjort med ett annat som eventuellt kan vara ett holkjärn?
Citera
2013-10-22, 11:21
Medlem
highfives avatar
Innan jag läste Fup så var jag nästan 100% övertygad om att KJ var skyldig från start till mål. Efter jag läst Fup så är jag 95% säker på att KJ styckade kroppen och hade delar av en död VB i bakluckan och tejp och annat. Att det även är han som mördat henne har nog dalat till kanske 60%.

Trodde nog att jag skulle finna mer i Fup när det gäller spår som tyder på att han även mördat henne, eventuellt trodde jag att något vittne skulle nämnt något mer betydande eller att det hade kommit fram något i form av teknisk bevisning som pekade mot KJ. I stället hittar man en lista på Sms som avslutas med en smsväxling med MB som dessutom för att höja förundringen inte gått att återskapa.

Sen detta med att telefonen övergår till 2g i sex minuter. Nästan exakt samtidigt anländer MB till sitt hem,något berusad, endast någon km från Kjs bostad.

Läser man sedan vem som är mest våldsbenägen i vittnesredogörelserna så vann MB den ronden på KO. När det gäller motiv så blev det även här KO till MBs förmån.

Jag tror att ska det bli en fällande dom så krävs det mer bevisning för att KJ ska bli dömd för annat än brott mot griftefriden som man garderade sig med 20/6.
Senast redigerad av highfive 2013-10-22 kl. 11:23.
Citera
2013-10-22, 11:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Jag är ingen expert på andra rättsfall, men hur stor betydelse hade den som först fotade Engla och senare AE när han kom körandes i sin röda Saab? Snacka om tillfälligheter.

Fast det är ju inte riktigt samma sak. Brott klaras inte sällan upp med hjälp av tillfälligheter som denna, någon har råkat göra en iakttagelse som sätter igång en analyskedja som fångar den skyldige. Visst var det en lyckträff, men det är inte i sig en osannolik händelse att någon fotar med sin kamera eller mobil. Ditt scenario förutsätter att det samtidigt råkar finnas en galen våldsman som har ihjäl offret och lämnar henne vind för våg och sen en ännu mer galen person som av en händelse snubblar över liket och bestämmer sig för att experimentera lite med det och sen gömma undan det. Jag tvivlar på att det finns särskilt många fler i tråden än du som finner det troligt.

Angående avsaknaden av fibrer (som jag inte läst på om i FUP:en och därför inte kan uttala mig om) så är väl den ett problem för alla scenarion mer eller mindre. OM det nu är så att kroppen verkligen måste ha varit avklädd vid huggen. Vad säger eg. FUP:en på den här punkten?
Citera
2013-10-22, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Vem är AB?

*lexander *oström
Citera
2013-10-22, 11:34
Medlem
highfives avatar
Citat:
Fast det är ju inte riktigt samma sak. Brott klaras inte sällan upp med hjälp av tillfälligheter som denna, någon har råkat göra en iakttagelse som sätter igång en analyskedja som fångar den skyldige. Visst var det en lyckträff, men det är inte i sig en osannolik händelse att någon fotar med sin kamera eller mobil. Ditt scenario förutsätter att det samtidigt råkar finnas en galen våldsman som har ihjäl offret och lämnar henne vind för våg och sen en ännu mer galen person som av en händelse snubblar över liket och bestämmer sig för att experimentera lite med det och sen gömma undan det. Jag tvivlar på att det finns särskilt många fler i tråden än du som finner det troligt.

Angående avsaknaden av fibrer (som jag inte läst på om i FUP:en och därför inte kan uttala mig om) så är väl den ett problem för alla scenarion mer eller mindre. OM det nu är så att kroppen verkligen måste ha varit avklädd vid huggen. Vad säger eg. FUP:en på den här punkten?

Jovisst detta är väl inte en utgångspunkt för ett kapitel i en bok om sannolikhetslära. Jag tror nog att KJ anade vart hon skulle och på ett eller annat sätt misstänkte vad hon skulle göra. Antagligen var han och körde med bilen i omgivningarna efter att han stärkt sig med några 5,2%. Kanske av svartsjuka, kanske av mer allmän spaningskaraktär?

Det finns ju inget eller väldigt få bevis för att något skett i lägenheten så det ökar iaf möjligheten att brottet skett på annan plats.
Citera
2013-10-22, 11:36
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Undrar om det är utrett mer än detta: "På fråga om Annika via något forum, SMS:at eller ringt på mobil för att kontakta/hota Vatchareeya säger Annika nej. Hon har inte heller tagit reda på Vatchareeyas mobilnummer. Hon har endast gjort 2 kommentarer på facebook till Viktoria -
vad hon minns - och det görs i affekt" (sid 1126).

Jag vågar inte spekulera om AN skulle kunna vara inblandad eller inte. Jag kan iaf inte tänka mig att hon, som kvinna, skulle vara kapabel att utföra mord eller styckning.

Hm .. Tror du underskattar kvinnorna ..
Citera
2013-10-22, 11:37
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Är det inte så att de djupa dödande huggen är gjort med ett vapen och de grunda som bildar ett mönster är gjort med ett annat som eventuellt kan vara ett holkjärn?

Jag trodde det var tvärtom. Har inte FUP framför mig nu men vill minnas att hålen efter de dödande huggen i bröstet hade en form som för tankarna till ett stämjärn eller liknande. Eller har jag missuppfattat detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in