Citat:
Ursprungligen postat av
f1NKL
Ja, dom är födda i ett annat land, men det finns ju andra och tredje och fjärde generationens invandrare osv också. Dom står inte med i siffrorna?
Nej. Siffrorna avser utrikes födda. Hur det är med 2:a, 3:e och 4:e generationens invandrare vet jag inte, men det är så att ju längre bak man tittar desto färre invandrare fanns det i Sverige och desto fler (sett till andelen) var från närliggande länder (Norden + Tyskland), som är genetiskt närbesläktade med oss. Sedan har ju många blandats med svenskar också genom åren. Så det kan bli lite knepigt om man ska börja gå så långt bak i tiden.
Sedan är det så, vilket man inte får glömma, att många läkare som kommer hit kommer hit som arbetskraftinvandrare med sina läkarutbildning som grund. Väldigt många är från Östeuropa. Och Sverige har rekryterat många av läkarna aktivt.
Citat:
"Utländska läkare och annan vårdpersonal har i många fall rekryterats genom ”rekryteringsresor” anordnade av Sveriges Kommuner och Landsting, där rekryteringen skett på plats i länderna."
http://www.su.se/polopoly_fs/1.69412.1326202022!/menu/standard/file/Rapport_2012_1.pdf
Så överrepresentationen har inte uppstått på naturlig väg, utan beror på aktiv arbetsmarknadspolitik. För 2:a till 4:e gen. invandrare är förstås situationen annorlunda. Men jag har inga siffror där.
Citat:
Ursprungligen postat av
f1NKL
Så du hade inte velat käka en fet kebabpizza dagen efter? För det lär inte finnas kvar om dom försvinner. Eller äta ris till maten?
Jag tror att även svenskar kan koka ris eller baka pizzor...