2013-10-21, 17:08
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Det finns alltid överblivet material, så kallat "slasket". Vad som är viktigt att komma ihåg är att man aldrig slänger detta, det förvaras för att kunna återgå till i slutstadiet, som just nu.

I detta fall har det strömmat in tips, förslag och liknande, men cirka 40-50 procent av detta är av seriös art, alltså något som man tittar på i dagarna.

Tror du att de går igenom det nu? Vem/vilka tror du läser det nu, åklagarna eller försvaret?
Citera
2013-10-21, 17:16
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Tror du att de går igenom det nu? Vem/vilka tror du läser det nu, åklagarna eller försvaret?
Åklagaren har läst och ratat materialet så nu är det advokaten som studerar det för att hitta något som talar för hans klient.
Citera
2013-10-21, 17:19
Medlem
ME077s avatar
Hm, hur vanligt är det att man när man hotar någon, uttrycker (eller ens tänker den tanken) att be någon annan döda någon åt sig själv?

"Berg blev arg över att Alexander kontaktat hans fru och ringde upp Alexander och konfronterade honom med uppgifterna och förklarade för honom att slutar du inte så dräper jag dig eller ser till att någon annan dräper dig." (Sid 988, förhör med MB)
Citera
2013-10-21, 17:19
Medlem
Citat:
En kort fråga. En sak som jag inte vet om jag drömt eller inte... Jag vill minnas att när MB´s facebook var öppen, så såg man att han hade ett antal vänner som var poliser och journalister, och jag tror också några militärer. Troligen spelar detta ingen roll i fallet, men jag vill bara kolla om någon annan minns detta?
Han är just nu lärare på journalistlinjen i Kalix distansundervisning och undervisar bland annat i etik och moral på sociala medier för journalister.
På sidan 951 finns ju någonslags sökordslista från hans raderade mail.Ger bl.a över 500 träffar på orden dö/döda.Över 9000 träffar på ordet "sex"
Citera
2013-10-21, 17:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrovsal
Jag blir tokig på detta kring MB. Hans alibi är vattentätt fram tills ca 20.30, ja. Men sen då? Han och hustrun var själva hemma, han vet inte vad han sett på tv, han säger att de drack en grogg tillsammans i köket medans AN säger att de ej drack men att HON möjligtvis drack vin, innan dottern kom och hämtade dem i hemmet säger MB att de drack någon grogg medans AN säger att de ej drack innan restaurangbesöket, MB säger att när de lade sig den aktuella kvällen låg de och pratade i sängen innan de somnade, AN säger att hon ej vet vem som lade sig först.
Enligt mitt tycke har MB, AN eller de båda GOTT om tid att dräpa BO efter 20.30 på kvällen. Dessutom var det ju ungefär vid denna tid som KJ uppger att BO lämnat hans adress. MB "minns ej" vad han och BO skrev för sms under kvällen och de är raderade. Kan det inte vara så att dessa sms handlade om att BO skulle möta upp honom alternativt honom och frun?
Vittne har sett BO (mest troligt) promenera mot stan kring 21.00, varför skulle KJ om han nu planerat mordet i förväg låta henne gå iväg först? Större risk att bli sedd när du kastar in en tjej i bagageluckan på vägen än att döda/misshandla och bära ner henne i mörkret i en säck från lägenheten till bilen.

KJ har aldrig ansetts som våldsam eller kapabel till att döda, medans MB misshandlat frun, exets unge, hotat flera stycken och sägs av många vara våldsam samt ha ett hett temperament och kort stubin. KJ hade vad jag kan tycka ingen anledning att ta livet av henne. Men MB definitivt. En tjej som trakasserat en i 1,5 års tid som hotar att berätta för frugan gjorde att han vart less, men vart han så less att han dödade henne?
Var säker på rätt GM men börjar faktiskt tvivla, VARFÖR släppte polisen MB-funderingarna så fort?! Något stämmer inte.
Taxikvittot på sidan 1007 talar inte om hur många som åkte, och taxiföraren minns bara MB på sid 1133. De har inget som styrker att de åkte hem tillsammans. MB kan ha åkt hem ensam och mött VB. Sedan kokade MB och AN ihop en historia som inte stämmer i detaljerna.
Citera
2013-10-21, 17:25
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knisslare
Han är just nu lärare på journalistlinjen i Kalix distansundervisning och undervisar bland annat i etik och moral på sociala medier för journalister.
På sidan 951 finns ju någonslags sökordslista från hans raderade mail.Ger bl.a över 500 träffar på orden dö/döda.Över 9000 träffar på ordet "sex"

Tack. Fick också veta att han jobbar/jobbat på nsd, samt att han är extremt kunnig på datorer, telefoner etc.
Citera
2013-10-21, 17:29
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Åklagaren har läst och ratat materialet så nu är det advokaten som studerar det för att hitta något som talar för hans klient.

Ok tack, då får vi hålla tummarna att advokaten har tiden som behövs...
Slasken borde väl vara större än FUPen?
Citera
2013-10-21, 17:30
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Hm, hur vanligt är det att man när man hotar någon, uttrycker (eller ens tänker den tanken) att be någon annan döda någon åt sig själv?

"Berg blev arg över att Alexander kontaktat hans fru och ringde upp Alexander och konfronterade honom med uppgifterna och förklarade för honom att slutar du inte så dräper jag dig eller ser till att någon annan dräper dig." (Sid 988, förhör med MB)

Hm. Ganska ovanligt ändå att en ungdomsledare ringer en yngre kille som agerat impulsivt och hotar honom. Väldigt ovärdigt och knepigt må man säga. Han påstås även ha hotat VB, i skenet av detta ligger det kanske något i det. Visst kan man kolla närmare på MB, men man får ju hoppas att han inte kunnat dupera media eller utredare. Helt klart har han noll etik och moral och undervisar han i det ämnet för journalister så har de verkligen valt en lärare med fingertoppskänsla.

Dock vet vi inte riktigt vad AF tagit sig för och vad han höll på med när MB tappade koncepterna. Inte alla har änglalika tålamod med dumheter. Det var ju trots allt ganska dumt att ringa till AN och liksom försöka manipulera fram tjafs hos Berg.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-10-21 kl. 17:32.
Citera
2013-10-21, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Han kanske fick jobb i södra Sverige? Lätt att misstänkliggöra alla kanske, mer fakta behövs än att man byter bostadsort, reser bort eller gör något som utan detta bisarra mord inte skulle väcka några som helst frågor. Mer information om brodern behövs allt.

....
Citat:
D säger att han var i stugan vid Altervattnet när det kom två civilpoliser och sade att han
måste lämna stugan. När D skulle ta kontakt med föräldrarna sade poliserna att även
föräldrahemmet var avstängt och att föräldrarna var på förhör hos polisen.
D åkte då hastigt till sin kusin TJ i Uppsala.
Citera
2013-10-21, 17:34
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogbil
....

Vem är D? Vem är TJ?
Citera
2013-10-21, 17:34
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Hm. Ganska ovanligt ändå att en ungdomsledare ringer en yngre kille som agerat impulsivt och hotar honom. Väldigt ovärdigt och knepigt må man säga. Han påstås även ha hotat VB, i skenet av detta ligger det kanske något i det. Visst kan man kolla närmare på MB, men man får ju hoppas att han inte kunnat dupera media eller utredare. Helt klart har han noll etik och moral och undervisar han i det ämnet för journalister så har de verkligen valt en lärare med fingertoppskänsla.

Ja jag vet inte ännu vad jag ska tänka om MB, om han velat bli av med VB i sån grad att han varit beredd att döda henne...
Citera
2013-10-21, 17:35
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:

Ja jag vet inte ännu vad jag ska tänka om MB, om han velat bli av med VB i sån grad att han varit beredd att döda henne...

Nej, det skulle väl vara om hon nosat upp någon oegentlighet, värre än otrohet? Pengar kan få folk att hamna fel i proppskåpet. Allt med MB som GM förutsätter dock att MB i så fall skulle ha planterat saker hos KJ och det är i min värld uteslutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in