2013-10-21, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Betänk att det är en person med AS vi har att göra med. jag tror många i tråden gör misstaget att jämföra hans svar med hur en normal person skulle svarat.

Det kan vara så att när de först frågar om han varit i/vid området runt stugan så svarar han ja och beskriver vad de gjorde där då, dvs det är i ett visst sammanhang. Sen frågar de direkt efteråt om han varit där vid något senare tillfälle och då är KJ fortfarande "kvar" i det tidigare resonemanget och svarar nej, för han har ju inte varit där och spelat airsoft (eller vad det nu var) senare.

Att det sen framstår som att han mörkat rätt ordentligt vad han sysslat med de här dagarna är ju klart försvårande. Utredarna måste dock känt att de jobbar i motvind när det visar sig att hälften av de han umgåtts med under tiden visar sig ha AS (noll tidsuppfattning mm)

När jag läser förhöret med KJ blir man snudd på mörkrädd. Dom pressar honom på tidsuppgift hur många gånger som helst och han säger mer och mer uppgivet att han inte har någon tidsuppfattning.

Dom lyssnar inte. Dom utgår från en totalt fullt fungerande frisk person trots att han både har Asperger och ADD.

Borde man inte plockat in en psykolog i förhöret? Som kunde leda förhörsledarna till att ställa frågor som han kan svara på. Som kan ge de resultat man vill ha.
Citera
2013-10-21, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Ingen har väl påstått att en med funktionnedsättning är galen? Ondsint, inte? Har du läst någonting om honom överhuvudtaget mer än att han har diagnos?
Sluta häng upp er på diagnosen, även om honom den finns så lever han i en verklighet man bara kan ana. I en rå fantasivärld med drömmar och tankar om ondsinta saker. Någonting som är orsakat av hans diagnos och hur han fått hjälp att utvecklas. Då menar jag inte hjälp med att knyta skorna, städa, osv utan hjälp med att sätta upp ett skydd för sig själv mot sig själv när han nu har dessa intressen han har. Någon i hans omgivning måste väl känt oro över hans udda intressen och drömmar!? Själva diagnosen säger ingenting huruvida han klarat av detta dåd. Vill man så kan man. I synnerhet om det ligger nära ens drömmar och tankar i en vriden verklighet

Tro mig. Jag har läst både diagnoser (vilket jag av andra anledningar också gjort)
och Fup.

Vilka drömmar menar du han hade som nu blev förverkligade?
Citera
2013-10-21, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
På något ställe säger VB att hennes mor kommer från Kina. I början av denna tråd ifrågasattes om de verkligen var mor och dotter. Kan naturligtvis vara att modern flyttat till Thailand från Kina och att fadern är thai.

Modern är Thai men fadern kan vara kines. (syns på hennes utseende) Det finns omkring 5 miljoner kineser i Thailand. Kineserna - mycket offensiva affärsmän, dominerar mycket av indudsri och handel
Citera
2013-10-21, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tro mig. Jag har läst både diagnoser (vilket jag av andra anledningar också gjort)
och Fup.

Vilka drömmar menar du han hade som nu blev förverkligade?
Ja du, som drömmar att uppleva hur det är att döda en annan människa tex
Menar du diagnoser i allmänhet eller KJs i synnerhet vilket du av andra anledningar läst?
Citera
2013-10-21, 04:25
Medlem
Lalajlajs avatar
Hur kan en person med denna diagnos vara oförmögen att knyta sina egna skor samtidigt som personen är kapabel att ta körkort och köra bil i trafiken.

Att diagnosen används, både av honom själv, pappan och advokaten, för att förklara hans kapacitetsbrist att genomföra detta dåd blir genomskinnligt då man läser förhören och ser hur han planerar och genomför saker med en enorm vilja och outröttlighet, som bland annat detta med söken.

Den här killen är inte dum, det har han visat på flera sätt i förhören, men sedan försäger han sig ofta, men det beror nog på att han trots allt är väldigt verbal och pratar för mycket, ibland utan att tänka först.

Han hade sagt till en vakt att hur kan polisen tro att jag ströp henne och sedan styckade henne. Har polisen ens nämnt detta med att hon kunde blivit strypt.

Jag tror han ströp henne först, avreagerade sig sedan på henne med kniven, men då på annan plats. Han klädde sannolikt av henne naken hemma.

Att han eldade hos sina föräldrar på kvällen kan vara för att bränna hennes kläder, om han lyckades eller ej framgår inte då polisen av någon märklig anledningen valde att inte utveckla den delen med frågor.
Citera
2013-10-21, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Modern är Thai men fadern kan vara kines. (syns på hennes utseende) Det finns omkring 5 miljoner kineser i Thailand. Kineserna - mycket offensiva affärsmän, dominerar mycket av indudsri och handel

Så VBs mamma var ensamstående med sitt kinesiska/thailändska barn VB innan dom flyttade till Sverige.

Måste varit tufft.
Citera
2013-10-21, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Ja du, som drömmar att uppleva hur det är att döda en annan människa tex
Menar du diagnoser i allmänhet eller KJs i synnerhet vilket du av andra anledningar läst?

Många. Då det ingick i mitt jobb.
Citera
2013-10-21, 04:34
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Så VBs mamma var ensamstående med sitt kinesiska/thailändska barn VB innan dom flyttade till Sverige.

Måste varit tufft.

Varför då, hon lämnade förmodligen dottern till familjen så de kunde ta hand om henne medan hon själv åkte iväg och jobbade i baren på någon turistort där hon sedan träffar finnen.

I Thailand är det inte tufft att vara ensamstående, det finns en hel hög med personer som tar hand om barnen, dygnet runt och i längre perioder om man så önskar. Barnen är dessutom uppväxta så att de är omhändertagna av hela familjen, släkten och bekanta och har inte så förbannat starka band till föräldrarna så att de uppenbart lider av att de inte är närvarande.
Citera
2013-10-21, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Varför då, hon lämnade förmodligen dottern till familjen så de kunde ta hand om henne medan hon själv åkte iväg och jobbade i baren på någon turistort där hon sedan träffar finnen.

I Thailand är det inte tufft att vara ensamstående, det finns en hel hög med personer som tar hand om barnen, dygnet runt och i längre perioder om man så önskar. Barnen är dessutom uppväxta så att de är omhändertagna av hela familjen, släkten och bekanta och har inte så förbannat starka band till föräldrarna så att de uppenbart lider av att de inte är närvarande.

Du slänger ur dig en himla massa saker som inte alls är underbyggda? Källa tack.
Citera
2013-10-21, 04:50
Medlem
Har nu läst hela FUP...
Det här är ett väldigt speciellt fall, kan man väl säga som sammanfattning.
Dels är det ett sällsynt, förbryllande och riktigt obehagligt brott som är begånget.
Dessutom är hela förundersökningen som en "Who dunnit", castad av dysfunktionella.
Om man tittar på de konversationer som transkriberats, finns en ton i dialogen mellan VB och KJ som på intet sätt förebådar något brott. MB/VB däremot... (eller för den delen luckorna i dialogen AF/VB, eller AB/VB - här finns många starkare kandidater till den Konflikt som laddas ur med så mycket våld).

Å andra sidan: vem ÄR KJ, egentligen? Det känns som det är den kärna som utredningen saknar, men behöver. Han passar inte in i rollen som typisk psykopat, han har alldeles för låga tankar om sig själv och bara tankemönstret "Karma is a bitsch (sic!)" är främmande för en GM med den deklinationen. Å tredje sidan... Är inte det den perfekta täckmanteln?

MB är hursomhelst som rollinnehavare i dramat en våt dröm för en försvarare: Vad stod det egentligen i de sista SMS:en? "Rimligt tvivel" skulle kunna handla om ett avtalat möte senare under kvällen, förmedlat genom de där SMSen som fattas (för gissa om ett tillräckligt hat skulle kunna byggas upp mot någon som skickat tusentals (!) ovälkomna/obekväma SMS under några månaders tid!). MB har knivarna, den uppbyggda aggressionen och motivet. Dessutom: varför verkar blodet i bakluckan ha letat sig ner just via skarven av bagageurymmet? Vilket dessutom var fyllt av till synes sedan lång tid orörda prylar i en enda röra?

Å fjärde sidan: hundarna som markerar i det vattenfyllda värnet? KJs fascination och uttalade fantasier kring dolda platser och vad som skulle kunna göras där? Hunden som dog och bars ut i bloddrypande kassar. Sopsäcken som fanns i Gula Huset och sedan var försvunnen, KJs närvaro där? Kniven och holkjärnet som först fanns, men sedan inte?

Det här fallet kommer att bli en film, oavsett hur det slutar i rätten, det kan vi utgå ifrån. Det är sällan vi stöter på material till en pusseldeckare i verkliga livet, men den här gången verkar det tyvärr vara så.
Citera
2013-10-21, 04:52
Medlem
Citat:
Många. Då det ingick i mitt jobb.
Samma som mig då. Men att du missar hans udda tankar och faran att utveckla dem och inte förstår vad jag menar tycker jag är konstigt men alla har vi olika erfarenheter. ;-)
Citera
2013-10-21, 04:59
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Du slänger ur dig en himla massa saker som inte alls är underbyggda? Källa tack.

Jag är källan, jag har det nämligen exakt likadant, precis som alla andra runt omkring där jag bor, i Thailand sedan över 10 år tillbaka.

Vad är det mer som jag har slängt ur mig som du anser är grundlösa påståenden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in