2013-10-20, 23:54
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Vad fan, det där är ju riktigt intressant.

När jag kollade på kartan där du markerade var övergången sker drog jag mig till minnes att det vara precis det vi höll på med tidigt i tråden.

Frågan handlade om DÅ om vad gränserna för "Sävastmasten" (den i Sävast, söder om Åbergsfortet) - som då var den aktuella - gick.

Utifrån topografin kom jag fram till att området Grubban utefter Sävastvägen skulle utgöra ena yttre gränsen för ett område där ingen täckning från Sävastmasten var möjlig - om VB skulle ha gått en av vägarna från KJ till MB.

Din analys bekräftar ju att Grubban precis är det ställe där en övergång från 3G till 2G sker!

Har är min gamla kartskrutt:

http://img833.imageshack.us/img833/8346/k1qt.jpg

Här är din markering av samma område där övergången sker (röda pluppar):

https://maps.google.se/maps/ms?msid=213793594740724360940.0004e3a02f3e467882fc 6&msa=0&ll=65.789756,21.711302&spn=0.043047,0.0821 4
Betyder det att VB:s mobil kl 20:38 befann sig i Sävast?
Citera
2013-10-20, 23:54
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiah
Jag ifrågasätter egentligen inte din tes, men beror inte omkopplingen mellan tex 3G till 2G beroende på vilken telefon man har? Vissa telefoner har skitkass antenn och går ner på 2G tidigare, likaså beroende på var telefonen befinner sig i för fordon,,? Bara en fundering jag har.

Inte på det avståndet från en basstation.

http://imageshack.us/a/img30/1706/2v6h.jpg, Bodsvedjan mot BD Ö101 Åbergsmasten, fotat i riktning 160°
Citera
2013-10-20, 23:57
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Just_A_thieF
Kompis-mentalitet, flera poliser här i byn känner MB...
Kan ju inte vara någon i Mika*l Be*gs familj, han är ju såååååå trevlig...

Tror inte att de nödvändigtvis hade något med mordet att göra, men som utredare hade jag mycket grundligt utrett vad en person (och hans familj) som (bevisligen) mordhotat den mördades vän, ljugit i förhör om att han haft sexuella förhållande med den mördade, och har misshandlat både barn och kvinnor, skriver om sin vassa kniv på FB och ar en fru som offentligt önskar att den mördade inte hittas vid liv...

Mi*ael & An*ika borde ha anhållits omedelbart på dessa grunder, då kanske en husrannsakan hade gett lite fler sms från Mik*els mobil kommit fram.

Ja, vore intressant att se om polis-vovven gett någon indikation på lik/blod.

Ägde han fortfarande Terranon runt tidpunkten för mordet?
Citera
2013-10-20, 23:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Penispung
Ja, men alla dessa +1 är ju, i sammanhanget, halvhygglig bevisning för att KJ hanterat kroppsdelarna. Alltså bevisning för brott mot griftefriden, dessutom inte ens speciellt stark.
Att få det till att mord är en slamdunk är direkt felaktigt.
Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva upprepa det här, men det är inte tal om att KJ bara döms för brott mot griftefrid. Folk har snöat in på Mats Alm-fallet, men att Mats Alm bara dömdes för brott mot griftefrid var för att det inte gick att säga att Linda hade blivit mördad. I det här fallet är det uppenbart att VB har blivit mördad. Och kan man då bevisa att KJ har befattat sig med och hanterat liket, har man därigenom bortom rimligt tvivel visat att det är han som också är mördaren. Om man vore tvungen att aktivt bevisa att mördare specifikt hade haft ihjäl sina offer, och inte bara befattat sig med liket, skulle många fler spaningsmord bli ouppklarade som mord än vad som nu är fallet.

Frikänns KJ från mord, frikänns han också från brott mot griftefrid. Den enda möjligheten till annat utfall är om han inför sittande rätt skulle erkänna brott mot griftefrid, men inte mord. Men det tror jag inte att han kan göra på ett så trovärdigt sätt att rätten köper det.
Citera
2013-10-21, 00:04
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det feta: Har du nån sida att hänvisa till? Mycket märkligt att gärningsmannen har städat utrymmet, om uppgifterna stämmer.

.................................................. .................................................. ..
(svar på inlägg av rayravioli ifall citering blir okar)

Var "säker" på att jag läst om att ödehuset (innan benfynd) uppfattades som skräpigt men har kanske (nog) blandat ihop det med vittnesuppgifter från annan närliggande militär bebyggelse/värn.
Den "bästa" uppgiften jag hittar nu är från en person som tittar in i huset den 10/5 (s 95): "Han såg bråte inne i huset bland annat en svart säck av något slag..". "Han uppfattade det som att säcken var tom".[/quote]

Noterade också detta.
Svart säck men inga ben den 10nde. Undrar vad det var i säcken.

Citat:
Persson uppger att han i FMCK regi frivilligt åkte med motorcyklar och sökte av vägarna
uppe på Gammelängsberget. Förutom Persson deltog Ralf Broström samt en för Persson
okänd man som han inte minns namnet på.
Citera
2013-10-21, 00:04
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Bredderna matchar inte varandra. Den avrivna från rullen är inte lika bred som den upphittade på VB.
OK! Då är knappast hypotesen att tejpen på VB skulle komma från rullen värd grad +1.
Citera
2013-10-21, 00:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Ja, vore intressant att se om polis-vovven gett någon indikation på lik/blod.

Ägde han fortfarande Terranon runt tidpunkten för mordet?
Newsflash från Transportstyrelsen.
MB ägde en Nissan Terrano 2010-10-01 -- 2013-07-01
Citera
2013-10-21, 00:06
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Vad fan, det där är ju riktigt intressant.

När jag kollade på kartan där du markerade var övergången sker drog jag mig till minnes att det vara precis det vi höll på med tidigt i tråden.

Frågan handlade om DÅ om vad gränserna för "Sävastmasten" (den i Sävast, söder om Åbergsfortet) - som då var den aktuella - gick.

Utifrån topografin kom jag fram till att området Grubban utefter Sävastvägen skulle utgöra ena yttre gränsen för ett område där ingen täckning från Sävastmasten var möjlig - om VB skulle ha gått en av vägarna från KJ till MB.

Din analys bekräftar ju att Grubban precis är det ställe där en övergång från 3G till 2G sker!

Har är min gamla kartskrutt:

http://img833.imageshack.us/img833/8346/k1qt.jpg

Här är din markering av samma område där övergången sker (röda pluppar):

https://maps.google.se/maps/ms?msid=213793594740724360940.0004e3a02f3e467882fc 6&msa=0&ll=65.789756,21.711302&spn=0.043047,0.0821 4

Ja, fast platsen där du markerat och benämt masten "sävastmasten" existerar inte. (EDIT: Var har du fått den infon ifrån?) Det står visserligen en mast längre sydöst, som hetar Sävast KC2 och den har enbart 2G. Sävastklinten har både 2G och 3G.

http://imageshack.us/a/img818/4588/aj1c.jpg Sävastklinten M1, översikt Fotat på den gröna pilen i riktning 350°

http://imageshack.us/a/img41/2968/gmmc.jpg Sävast KC2 GSM Fotat i Riktning 180°
Senast redigerad av zero73 2013-10-21 kl. 00:10.
Citera
2013-10-21, 00:09
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Newsflash från Transportstyrelsen.
MB ägde en Nissan Terrano 2010-10-01 -- 2013-07-01

Tack Quarrel.

Känns långsökt att skulle sälja den så sent som juli om han transporterat VB's lik i den.
Citera
2013-10-21, 00:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
OK! Då är knappast hypotesen att tejpen på VB skulle komma från rullen värd grad +1.

Ja, lite högt men den kan ju ha delats på ett annat sätt innan.
Citera
2013-10-21, 00:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Tack Quarrel.

Känns långsökt att skulle sälja den så sent som juli om han transporterat VB's lik i den.
Nej, inte alls. Att sälja snabbt kan skapa misstankar.
Citera
2013-10-21, 00:12
Medlem
Jeremiahs avatar
Noterade detta uttalande från KJ från förhör den 12/5 FUP s1531.

Citat:
skolan, plugga och karaten. På frågan om Kr*stoffer vet vad Vatc*areeya tycker är bra med
karaten svarade Kris*offer att han inte vet, han har aldrig gillat det. Kri*toffer hade tänkt följa
med och kolla på hennes träning men det blev inte av
. Va*chareeya tränar i Luleå.

KJ visste redan då att han inte skulle följa med VB på någon mer karateträning (min tolkning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in