2011-03-08, 21:43
Medlem
wääuus avatar
Om du ska ha litiumet i organisk syntes så skulle åtminstone jag strunta i att försöka göra mig av med oxiden. Du kommer ändå att få oxid på metallen när du jobbar med den.
Men annars skulle det nog funka att smälta det under olja om du har bra värmetålig sådan. Bra silikonolja är otroligt dyrt och tyvärr tror jag inte att matolja är så bra vid dessa temperaturer. Dessutom är det inte inert.
Citera
2011-03-08, 22:00
Medlem
gubbtjuvens avatar
Jag skall inte använda det till några experiment eller likande, vill bara ha en så ren metal som möjligt till grundämnessamlingen

Hehe, fick ta tändvätska till dessa, det kanske inte tål så höga temperaturer innan det antänder?

Edit*

Hittade detta dokumentet om någon tändvätska: http://www.landmann.se/files/spec/se/landmann-tandvatska.pdf

Citat:
Flampunkt (°C) > 64
Tändpunkt (°C) 250

Så litiumet bör ju smälta innan vätskan antänder, men kan bli svårt att reglera temperaturen så den inte blir för hög...
Senast redigerad av gubbtjuven 2011-03-08 kl. 22:05.
Citera
2011-03-20, 01:52
Medlem
YellowLemons avatar
Om du får för dig att smälta det lär det reagera med luften vid högre temperaturer. Oljan som du ska smälta dig i lär ha en högre densitet än litiumet och därmed lägger sig litiumet och flyter på ytan. Densiteten för litium är för övrigt 0,534g/cm^3
Citera
2011-03-21, 19:59
Medlem
Vilken typ av plast är "Crackling balls" gjorda i? (de gröna små plast-sfärerna).
Trodde först det var PE, men reagerar inte med xylen.
Tänkte "smälta ihop" halvorna och undrar vad jag ska använda mig av, pvc lim?
Citera
2011-03-22, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Vilken typ av plast är "Crackling balls" gjorda i? (de gröna små plast-sfärerna).
Trodde först det var PE, men reagerar inte med xylen.
Tänkte "smälta ihop" halvorna och undrar vad jag ska använda mig av, pvc lim?
Med all sannolikhet är de gjorda av PE, vilket inte löses upp av xylen!

PE är en av de svåraste plasterna att sammanfoga. Det enda som fungerar riktigt bra är att torka ytorna som ska sammanfogas med sprit eller aceton och sedan flamma dem med en blå och icke sotande gasollåga (jag har beskrivit hur flamning går till förr). Limma sedan med ett starkt silikonlim eller epoxi.

Eftersom du inte kan flamma halvorna med pyroteknik inuti är det väldigt viktigt att ytorna inte får damm på sig när du fyller dem igen! OBS, du får inte ta på ytorna efter flamningen och det får heller inte dröja för länge mellan flamning och limning.

Bökigt var ordet!
Citera
2011-04-01, 01:08
Medlem
Vilken sorts plast kan vara inkompatibel med koppar(II)oxid? Gällande förvaring. Har inte en aning om hur reaktivt det är. Fick det i plastpåsar iofs. Har det idag i en burk gjord av polypropen, will it do the trick?
Citera
2011-04-01, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bab0
Vilken sorts plast kan vara inkompatibel med koppar(II)oxid? Gällande förvaring. Har inte en aning om hur reaktivt det är. Fick det i plastpåsar iofs. Har det idag i en burk gjord av polypropen, will it do the trick?
Jag kan inte tänka mig att någon plast inte skulle klara av kopparoxid. Kopparoxid är ju visserligen en reaktiv oxid men tänk på att den också är ett stabilt mineral som knappt reagerar med något vid rumstemperatur.
Citera
2011-05-01, 14:11
Medlem
1. Kombinera reaktionstyp med reaktion A-E nedan. Skriv rätt reaktion vid rätt bokstav.

A n(CH2=CH2) ---> ....-CH2-CH2-CH2-CH2-CH2-CH2.....

B CH2=CH2+CHl-----> CH3-CH2Cl

C CH3-CH3+Cl2---> CH2=CH2+HCl

D CH3-CH2Cl+OH----> CH2=CH2+ H2O+ Cl

E CH3-CH2 OH+ HCOOH----> HCOOCH2CH3+ H20

Reaktionstyperna vi får välja mellan är: Substitutionsreaktion
Eliminationsreaktion
Polymerisationsreaktion
Additionsreaktion
Kondensationsreaktion
Citera
2011-05-08, 13:26
Medlem
loltrains avatar
Har räknat på skiten förr, men kommer fan inte på hur man gör!

Hur många atomer innehåller 1mg Cesium-137?

m(Cs-137) = 136,9071u

Hjälp tack
Citera
2011-05-08, 13:57
Medlem
legopelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loltrain
Har räknat på skiten förr, men kommer fan inte på hur man gör!

Hur många atomer innehåller 1mg Cesium-137?

m(Cs-137) = 136,9071u

Hjälp tack
Om Cs-137 har 136,907 gram per mol så är antalet mol per gram (136,907)^-1, multiplicera det sedan med 0,001 för att få antal mol per mg.
Citera
2011-05-24, 01:30
Medlem
Snälla någon kemikunnig som kan hjälpa mig? Vad i helvete menas med 125I-Insulin Growth Factor I (IGF-1) 1?
I-125 är ju en radioaktiv isotop av jod medan igf-1 är ett växthormor.

Här är en kort text om en studie med denna peptid som handlar om alzheimer och alkolister
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1662868
Citera
2011-06-08, 16:56
Medlem
frågor labutrustning

tjena

Har kollat efter labutrustning ett tag nu men bara hittat sidor som säljer bägare mm i 10 pak.
Igår hittade jag zenitläromedel som säljer styckvis. tänkte nu beställa grejer av dom men undrar några saker. kommer syssla med syror, elektrolys, destillation och testa tillverka nån enklare HE är inte så intresserad av stora smällar utan mer av kemiska reaktioner.

*är det borosilicate som gäller för alla glasredskap? vissa saker är mycket billigare i vanligt glas men hur tål dessa syror och värme?(vill inte ha massa syra i handen pga en bägare spricker)

*proppar och slangar, kan välja på silicon, gummi, elr latex, ska ju inte ha syror direkt på dessa men vilka tål tex nitrösa gaser?

*några måste ha saker i ett labb ni kan rekommendera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in