Vissa feminister hävdar att kön är en "social konstruktion", vissa hävdar att kön är en biologisk konstruktion och att kvinnor och män måste vara jämställda, vissa att kön är biologiskt men att kvinnor är bättre än män, och så vidare och allt där emellan.
Men hur skulle det se ut om vi "chauvinister" började behandla alla könsneutralt? Skall vi låta kvinnor tävla på samma villkor som män i samtliga sporter?
Om kön är en social konstruktion och vi själva "väljer" kön, hur kan då feministerna veta att kvinnor är underrepresenterade på t.ex VD-poster? Tänk om dessa "manliga" VD:ar känner sig som kvinnor och därmed också är kvinnor?
Blir det inte omöjligt att påvisa "patriarkatet" om de som kallas män kanske i själva verket anser sig vara kvinnor?
Kan en vit heterosexuell man (läs: fiende) kalla sig en lesbisk kvinna fängslad i en mans kropp och på så sätt få kalla mig kränkt p.g.a läggning?
Om kön nu är en social konstruktion, vad är det som säger att det är dåligt att behandla folk olika baserat på "sociala konstruktioner"? Det som vi kallar "vänskap" är i allra högsta grad en social konstruktion, men ingen klagar på att vi behandlar vänner bättre än okända?
Vissa feminister hävdar att kön är en "social konstruktion", vissa hävdar att kön är en biologisk konstruktion och att kvinnor och män måste vara jämställda, vissa att kön är biologiskt men att kvinnor är bättre än män, och så vidare och allt där emellan.
Men hur skulle det se ut om vi "chauvinister" började behandla alla könsneutralt? Skall vi låta kvinnor tävla på samma villkor som män i samtliga sporter?
Om kön är en social konstruktion och vi själva "väljer" kön, hur kan då feministerna veta att kvinnor är underrepresenterade på t.ex VD-poster? Tänk om dessa "manliga" VD:ar känner sig som kvinnor och därmed också är kvinnor?
Blir det inte omöjligt att påvisa "patriarkatet" om de som kallas män kanske i själva verket anser sig vara kvinnor?
Kan en vit heterosexuell man (läs: fiende) kalla sig en lesbisk kvinna fängslad i en mans kropp och på så sätt få kalla mig kränkt p.g.a läggning?
Om kön nu är en social konstruktion, vad är det som säger att det är dåligt att behandla folk olika baserat på "sociala konstruktioner"? Det som vi kallar "vänskap" är i allra högsta grad en social konstruktion, men ingen klagar på att vi behandlar vänner bättre än okända?
Du hade en massa att säga men jag fattar inte vad det du skriver har att göra med att könsneutralitet skulle vara farligt för feminismen.
Vad är det som är farligt för feminismen och varför bekymrar du dig för det och på vilket sätt påverkar detta feminismen?
Du hade en massa att säga men jag fattar inte vad det du skriver har att göra med att könsneutralitet skulle vara farligt för feminismen.
Vad är det som är farligt för feminismen och varför bekymrar du dig för det och på vilket sätt påverkar detta feminismen?
Exempelvis blir det ju svårt att visa att kvinnor är förtryckta av män om man själv väljer om man är man eller kvinna? Hur kan en feminist veta att "män" tjänar mer än "kvinnor" när dessa "män" och "kvinnor" kanske inte identifierar sig som "män" och "kvinnor", och därmed inte är "män" respektive "kvinnor" enligt feministerna själva?
Är inte feministerna själva beroende av den gängse och "patriarkala" synen för att bedriva sitt feministiska tänkande?
Senast redigerad av freshr 2013-10-19 kl. 12:34.
Exempelvis blir det ju svårt att visa att kvinnor är förtryckta av män om man själv väljer om man är man eller kvinna? Hur kan en feminist veta att "män" tjänar mer än "kvinnor" när dessa "män" och "kvinnor" kanske inte identifierar sig som "män" och "kvinnor"?
Om man väljer om man är man eller kvinna? Var kan man göra det?
Jo men det saknar ju helt betydelse för vad dessa tycker. Man är man eller kvinna. Du vet det va?
Jag personligen anser mig veta. Men nu handlar diskussionen om att visa att feministerna å ena sidan säger saker som att "kön är en social konstruktion" men samtidigt är i allra högsta grad beroende av den gängse juridiska definitionen av kön.
Jag personligen anser mig veta. Men nu handlar diskussionen om att visa att feministerna å ena sidan säger saker som att "kön är en social konstruktion" men samtidigt är i allra högsta grad beroende av den gängse juridiska definitionen av kön.
Tror du verkligen att vad dessa förvirrade feminister säger påverkar samhället i stort? Att landet nu är i fara?
Tror du verkligen att vad dessa förvirrade feminister säger påverkar samhället i stort? Att landet nu är i fara?
Vad spelar det för roll att de påstår detta?
Det påverkar samhället i stort på flera sätt.
Det talas ofta om att kvotera in kvinnor i diverse tjänster, med motiveringen att "kön skall inte ha betydelse". Men att ens notera att kvinnor är underrepresenterade är just att ge kön betydelse. Så denna dubbelmoral är inte begränsad till de feminister som du kallar förvirrade.
Ge dem vad de vill ha...men då får de ta ansvaret oxå.
Jag ser deras offerskap som ett sätt att rättfärdiga deras dysfunktion. Låt dem faila och låt dem veta att du ej är intresserad av att hålla minsta lilla ansvar för deras handlande.
Kan de ej ta hjälp när man ser att det går dåligt eller ej behärskar något. Lämna dem...Jag finner t.o.m. en ideologisk njutning i det, idag.
När de gör fel, säg till dem som om det vore din polare. Acceptera ej offerskapet när de ej kan ta diskussionen.
Får du en örfil på krogen, ge en tebax.
Jag har alltid tyckt att feminister säger emot sig själva. Om de nu vill se en social könlöshet som kommer inte längre feminismen att existera då det inte enligt de kommer att finnas ett kön kvar.
Helt klart en intressant och oerhört underhållande tanke. Dock tror jag att genusfeminister tänker mer på en värld dom vill se. Att vi idag är olika är pga samhället och det är det dom vill bryta ned. I deras utopia finns det inget som kan kallas för kön och där kommer även den lesbiska kvinnan i mig (som är man) att få härja fritt.
Resonemang som dessa gör att tom. jag, som är feminist, finner genusfeminismen oseriös och självmotsägande. Vi vet ju redan idag att det finns transpersoner (MtF) som bara är ute efter sex med kvinnor, dvs, "lesbiska män"... Dock så kommer ju även uttryck som lesbisk, homosexuell och heterosexuell att falla i ett könsneutralt samhälle som är dominerat av genusfeminism..
Jag har förövrigt lite svårt att tolka din frågeställning så jag stannar här.
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Ge dem vad de vill ha...men då får de ta ansvaret oxå.
Jag ser deras offerskap som ett sätt att rättfärdiga deras dysfunktion. Låt dem faila och låt dem veta att du ej är intresserad av att hålla minsta lilla ansvar för deras handlande.
Kan de ej ta hjälp när man ser att det går dåligt eller ej behärskar något. Lämna dem...Jag finner t.o.m. en ideologisk njutning i det, idag.
När de gör fel, säg till dem som om det vore din polare. Acceptera ej offerskapet när de ej kan ta diskussionen.
Får du en örfil på krogen, ge en tebax.
Nämen titta! Ditt första inlägg som inte innehåller ordet misandri! Grattis.