2013-10-17, 23:01
Medlem
Hej!
Jag är en ung man som skulle vilja börja hålla på med aktier som "hobby". D.v.s bara för att dryga ut pengarna och göra något för att få tiden att gå när jag är ledig och inte studerar.

Har läst på lite men kan långt ifrån mycket så jag vänder mig till er för att ställa några frågor. Det är verkligen en djungel online när det gäller att hitta konkreta guider, tips etc.

Eftersom jag inte är villig att daytrada eller riskera alldeles för mycket så kommer jag att hålla mig till lägre summor som endast kommer svida i hjärtat och inte i ekonomin om jag skulle gå med förlust. Grejen är den att jag inte har en stadig inkomst (studernade) utan har endast en buffert som jag kan ta ifrån, och vill inte ta för mycket - så att det inte längre är en "hobby".

"Planen" är väl:
10 000 kronor ska investeras i 10 bolag.
1 000 kronor per bolag i 5 olika branscher.
1 small cap för att eventuellt tjäna några kronor extra, fast ändå bara ett företag så att jag inte förlorar allt på high-risk och sedan lägger jag resten av pengarna på big caps.
Loss stop: Faller aktien mer än 10% så säljer jag så att jag inte sitter och väntar på en vändning allt för länge. (För låg loss stop enligt er?)
Handla med B-aktier för bättre handel.

Kommer jag ens kunna tjäna en tusenlapp till jul? Till nästa sommar? Hur lång tid kommer det ta?

Jag har alltså precis börjat och kanske slänger runt med fel uttryck, men rätta mig gärna då

Hoppas att någon kan komma med kritik och lite konkreta tips vad det gäller detta.

MVH
Citera
2013-10-17, 23:10
Medlem
Rubbet på Avanza Zero.
Citera
2013-10-17, 23:14
Medlem
treeflows avatar
Du frågar "om hur lång tid kommer jag att tjäna 10%". Min fråga till dig är om du har förstått att vinsten beror till 100% på vilken aktie du väljer.

Vill du ha "säkra" pengar till ett visst datum rekommenderar jag fonder istället. Men det är ju såklart ingen garanti för att du kommer dra in ett enda öre.
Citera
2013-10-17, 23:24
Medlem
munspruts avatar
Det är inga problem att tjäna en tusenlapp till jul, men det är som de säger det beror på hur stora risker du är beredd att ta

10000 är för litet kapital att satsa på 10 bolag, courtage avgifterna kommer äta upp för mycket av din vinst. Jag föreslår du satsar på 2-3 bolag istället.

Aktiehandel i ett nötskal, köp när kursen är låg och sälj när det går upp
Citera
2013-10-17, 23:42
Medlem
Galvestonens avatar
Stop-loss och hedging är för portföljförvaltare, du är en trader. En spekulant, du ser till att hitta företag som du tror på över en 3-4 månader. Sedan köper du det, definierar en stop, över vilken du säljer. Går företag inte upp under tiden så överväger di att köra vidare eller dumpa. Ha is i magen, definiera en strategi och håll dig slaviskt till den.
Citera
2013-10-17, 23:52
Medlem
munspruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
Stop-loss och hedging är för portföljförvaltare, du är en trader. En spekulant, du ser till att hitta företag som du tror på över en 3-4 månader. Sedan köper du det, definierar en stop, över vilken du säljer. Går företag inte upp under tiden så överväger di att köra vidare eller dumpa. Ha is i magen, definiera en strategi och håll dig slaviskt till den.
Ungefär så, den här tråden sammanfattar ungefär vad man behöver veta om aktiehandel - sen är det en annan sak att rent praktiskt implementera det, fattar det som att del är det TS vill lära sig och det gör man bäst genom "learning by doing"
Citera
2013-10-18, 00:48
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bantex1130
Kommer jag ens kunna tjäna en tusenlapp till jul? Till nästa sommar? Hur lång tid kommer det ta?
Tja, du kan förvänta dig, på lång sikt och jag menar decennier, att dina pengar växer med inflation+vinst+tillväxt. Inflation och tillväxt är lågt just nu och företagsvinsterna är ungefär historiskt genomsnittligt. En sisådär 200 kronor innan jul om det går bra och 1000 kronor till nästa jul, alltså.

Men aktier är riskfyllt, så på tre månaders sikt kan precis vad som helst hända med dina 10.000 kronor. De kan bli 8000 kronor eller 12000 kronor.
Citera
2013-10-18, 01:48
Medlem
Tycker det är väldigt deppigt här inne

10% till jul är definitivt ingen omöjlighet men det blir kanske svårt att lyckas med någon stabil large cap. Kan tillägga att jag började i Augusti och gick rätt snabbt back 5% på grund av allt för naiva köp och säljande men nu har jag jag lärt mig och ligger istället 4% plus.

Det är väldigt enkelt att få lite panik när man är ny och sälja så fort kursen dippar 2% på en dag eller två men det brukar reparera sig så länge man iallafall ha fundamenta och TA med sig. För mig hjälper det också psykiskt om jag vet att fler analyshus rekommenderar aktien. Det får antagligen andra också att känna att aktien är säkrare.

Blanda både TA(teknisk analys) och fundamenta.
Finns idioter som nästan enbart följer TA men åt helvete med dem.
De brukar säga "Köp när den korsar motståndet" vilket kan stämma i en längre period kanske men det ger också mycket större risk och det är oftast helt klart inte värt. Det är snarare bättre isåfall att hitta en aktier som testat motståndet flera gånger för gå ner och skapa högre bottnar varje gång. När den då bryter motståndet brukar TA nördarna gå all in och då kan det ofta bli ett bra sälja läge om man nu vill det, alternativt behålla vilket kan vara en god ide det med beroende på aktie. Utnyttja alltså TA nördarna och men följ dem helst inte när de säger köp vid när något korsar ett motstånd. Ett exempel är tex volvo som TA nissar skrek köp på då den korsade ett motstånd vid 100kr. Nu, bara någon vecka senare, ligger den på 92kr tror jag.
Köp billigt nära trendgolvet men vänta gärna tills den rekylerar upp lite så att man ser att den följer trenden.

Nu är det ju rapportsäsong så det gäller att plocka rätt bolag. Själv lägger jag en stoploss om kursen dyker för mycket när rapportdagen kommer.

Själv har jag lite mer kapital och har därför valt att använda 20% till aktier med lite större risker men om jag skulle haft 10 000kr så som du så hade jag nog valt 2 aktier med medelrisk. Studera några olika bolag och fundera på när det kan vara en bra ide att köpa. Finns det några triggers? Har insiders handlat i aktien och försök analysera varför.
Det kan vara intressant att läsa lite på bloggarna på redeye.se men lita inte allt för mycket på dem. De är intressanta på så sätt att man uppmärksammar nya bolag som man inte uppmärksammat annars.

Du kan alltså helt klart göra mer än 10 % men då krävs det att du inte är för naiv. Ligger själv nu 30% + ungefär på transcom men då portföljen bara består 13% av transcom så blir det inte så mycket allt som allt. Något går + och något går -. Efter all uppgång kanske Transcom kan vara lite risky men den kan vara värd om man håller koll den 22 när rapporten kommer.

Något att hålla koll på inför morgondagen: http://www.redeye.se/aktieguiden/nyheter/oniva-online-group-kommer-hoja-prognos-helar-2013-di

Ett par intressanta aktier tycker jag nu att gå in i är:

Rezidor - Studsade precis upp från botten och följer TA ypperligt. Ligger precis vid ett litet motstånd så se om du kan komma in strax över 36 är min rek. När den närmar sig 40kr var vaksam så att den inte backar för mycket. Så länge den stöter på motståndet med högre bottnar finns det inget att oroa sig för. Ska gå in i den själv och har ägt den nyss från 33 kr till 38kr. VD har köpt aktier dessutom.

Tethys oil - Har backat rejält nu efter att VD hoppade av och sålt sina aktier. Andra i styrelsen har dock köpt och den lär nog rekylera upp igen. Frågan är snarare när. Ska gå in i denna också men avvaktar och ser om vi kan nå lägre nivåer först.

Lindab - Har gjort omstruktureringar och de börjar visa vinst nu. Tar man en titt på insynslistan ser man hur insiders hamstrar enorma mängder aktier detta året, speciellt intressanta är köpen i september men även i oktober. Köpte på 61kr och hoppas på en mycket bra rapport. Nog min favoritaktier nu och har 25% av portföljen

Africa oil - En riktig chansaktie men de ser ut att få det på plats nu. Många hävdar luftslott osv men det betyder inte att aktien kan stiga. Många analyshus har rekommendation på mellan 70 och 100kr. Det är lite risky att gå in nu kanske efter skuttet på 11% men rekylerar den bak på 56kr kan det vara en bra investering. Köpte in ett litet gäng på 53kr

Oj, detta blev mycket längre än jag tänkt mig men hoppas det kan vara till någon hjälp Lite luddigt kanske då det är sent. Lycka till!
Senast redigerad av Liketed 2013-10-18 kl. 01:52.
Citera
2013-10-18, 09:09
Medlem
Riktigt bra svar till trådskaparen. Jag tror att det blir svårt att få 10% till jul, och i trådskaparens fall känns det som att det handlar lite väl mycket om tur om det skulle uppnås. Se dessa pengar som din skola där du lär dig så mycket som möjligt för dem. Tyvärr så är det så att man lär sig mest av förluster, förmodligen för att de svider mest. Oavsett vad, se till att du börjar spara i aktier för det är det allra viktigaste.
Citera
2013-10-18, 09:24
Medlem
Economicums avatar
Kör på, läs mycket och kolla runt. Jag började handla efter jag muckade från lumpen, slängde in nästan hela löner på värdepapper. Gick väldigt bra då, slutade med en borätt i sthlm när jag var 21-22

Det jag menar är att har du väl handlat så är det inte så stor risk att du börjar impuls-sälja för t.ex konsumtion. Utan de blir oftast kvar, byter kanske papper, men de finns där. Så en vacker dag när du verkligen behöver dem till en större investering eller liknande så finns de. Sen är utveckling och avkastning en helt annan story, men sparformen är bra om man är lite aktiv.

Flummigt amatörprat såklart, men jag upplevde det lite så och är mycket nöjd idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in