2013-10-17, 16:48
Medlem
MrFolds avatar
En sak är säker: Om det rått omvänd bevisbörda i svenska domstolar så hade man kunnat bocka av en fällande dom redan nu, han verkar ju inte ha några rimliga svar eller svar överhuvudtaget kring de indicier som finns. Att utredarna inte tvivlar på hans skuld förstår jag och misstänker att man bara kommer att få det ännu mer bekräftat av att läsa FUPen (eller valda delar åtminstone). Men håller det när det nu (tack och lov) är åklagarsidan som måste bevisa skulden och inte tvärtom? Jag hade nog trott att man skulle ha grävt fram lite mer indiciebevisning än vad som verkar vara fallet av stämningsansökan att döma.

... läste precis om "skrikbevisningen" nu också. Tunt... Inte är det ett riktigt bra tecken att åklagarna ändå väljer att ta med i rättegången?
Citera
2013-10-17, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
I och för sig. Men KJ har ju hävdat att hon lämnade lägenheten vid niotiden. Med sin telefon får man förmoda. Således stämmer inte hans uppgifter på denna punkt.

Tidslinjen blir förstås intressant att analysera utifrån FUPen. Finns det något speciellt skäl till att han väljer att ange kl 21 som tidpunkt för hennes avfärd? Att han ljuger är jag helt övertygad om,men varför just 21?

ja man kan fundera på det. Men han ska ha besökt sin bror en kortare sväng så det känns som det är anledningen?
Man kan tänka sig att han gjorde det för att han skulle hämta verktyg eller annat. Sen var BO befann sig då är svårare att gissa.
Citera
2013-10-17, 16:55
Medlem
MrsMagoos avatar
Kirurgtejp som hittades i 22-åringens lägenhet fanns också på Vatchareeya Bangsuans döda kropp.

22-åringens dna hittades på Bangsuans styckade ben.

Blod och dna från den döda kvinnan hittades i 22-åringens bil.

I bilen fanns en plastkasse med blodspår från Bangsuan – och fingeravtryck från 22-åringen.

Där hittades också arbetshandskar med blod från både 22-åringen och Vatchareeya Bangsuan.

Där har ni den tekniska bevisen som kan fälla 22-åringen.

Bilen undersökning
Blod och DNA från Bangsuan har hittats på en bilmatta i bagageutrymmet.

2. I bagaget hittades en plastkasse från COOP med blodspår från Bangsuan.

3. På plastkassen finns också ett fingeravtryck från den åtalade 22-åringen.

4. Ett par gula arbetshandskar i bagageutrymmet visar på blod och DNA från både 22-åringen och Vatchareeya Bangsuan.

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7931829

http://www.nsd.se/inc/imagehandler.ashx?id=7936313&height=312&width=468& quality=high

Åklagaren Ulrika Schönbeck,
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7936387

Man tror att han glömt tejpen som satt fast i hennes hår.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-10-17 kl. 17:08.
Citera
2013-10-17, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han kan dömas för det iaf, eftersom brottet ingår i gärningsbeskrivningen.
Om jag kommer ihåg rätt, åtalades några killar för gruppvåldtäkt. I rättegången kom fram att en av killarna hade sin penis framför ansiktet på kvinnan men gjorde inte samlag. Han gick fri eftersom ÅK hade väckt åtal för bara våldtäkt och inte för sexuellofredande mot honom.
Citera
2013-10-17, 17:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Om jag kommer ihåg rätt, åtalades några killar för gruppvåldtäkt. I rättegången kom fram att en av killarna hade sin penis framför ansiktet på kvinnan men gjorde inte samlag. Han gick fri eftersom ÅK hade väckt åtal för bara våldtäkt och inte för sexuellofredande mot honom.
Det händer tämligen ofta att mordåtalade döms för dråp.
Citera
2013-10-17, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
I och för sig. Men KJ har ju hävdat att hon lämnade lägenheten vid niotiden. Med sin telefon får man förmoda. Således stämmer inte hans uppgifter på denna punkt.

Tidslinjen blir förstås intressant att analysera utifrån FUPen. Finns det något speciellt skäl till att han väljer att ange kl 21 som tidpunkt för hennes avfärd? Att han ljuger är jag helt övertygad om,men varför just 21?
Jag gissar att VBs telefon var kvar i längenheten och runt kl 21, dödade KJ telefonon och han säger klockan 21 för att det skall stämma med den tiden som telefonen la av.
Citera
2013-10-17, 17:25
Bannlyst
Synd att Forssberg inte uttalat sig men han har väl fullt upp med att läsa ikapp han och
tidningarna väljer att endast publicera artiklar som talar emot KJ, det känns lite trist.
Speciellt väljer man att publicera flummiga hopkok av förhören med KJ kombinerat med åklagarnas
starka bevis så att allt skall verka så enkelt och självklart som möjligt, tyvärr tror jag inte
detta blir så enkelt som media framställer det och det kommer väl att visa sig i fupen
såsmåningom.

Varken åklagare på presskonferensen eller tidningar i artiklarna vill gå ut med vad exakt hans funktionshinder är. Inte ville heller tidningarna tidigare publicera föräldrarnas version angående
hans funktionshinder utan man valde istället att publicera Thures lekmannaartikel, även detta är trist. Eller har jag missat vad hans neuropsykiatriska funktionshinder är?
Senast redigerad av LKVN 2013-10-17 kl. 17:28.
Citera
2013-10-17, 17:26
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag gissar att VBs telefon var kvar i längenheten och runt kl 21, dödade KJ telefonon och han säger klockan 21 för att det skall stämma med den tiden som telefonen la av.
Mobilen dog 23:53. http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7935325 Hur stämmer det med att han säger kl 21?
Citera
2013-10-17, 17:29
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Före detta flickvännen: "Han blev inte arg så ofta och uppträdde inte heller hotfullt mot henne. En gång ska han ha tagit stryptag på henne och då fick hon panik. Då hon ifrågasatte varför han gjorde så fick hon ingen bra förklaring, annat än att hon skulle säga "röd" som stoppsignal. "

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=7005218

Såna där "färgkoder" brukar användas i samband med BDSM. Om partnern går för långt säger man "röd". Inte för att jag har nån erfarenhet, men jag har läst om det.
Citera
2013-10-17, 17:32
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Såna där "färgkoder" brukar användas i samband med BDSM. Om partnern går för långt säger man "röd". Inte för att jag har nån erfarenhet, men jag har läst om det.

Det är alldeles korrekt.
Citera
2013-10-17, 17:38
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Synd att Forssberg inte uttalat sig men han har väl fullt upp med att läsa ikapp han och
tidningarna väljer att endast publicera artiklar som talar emot KJ, det känns lite trist.
Speciellt väljer man att publicera flummiga hopkok av förhören med KJ kombinerat med åklagarnas
starka bevis så att allt skall verka så enkelt och självklart som möjligt, tyvärr tror jag inte
detta blir så enkelt som media framställer det och det kommer väl att visa sig i fupen
såsmåningom.

Varken åklagare på presskonferensen eller tidningar i artiklarna vill gå ut med vad exakt hans funktionshinder är. Inte ville heller tidningarna tidigare publicera föräldrarnas version angående
hans funktionshinder utan man valde istället att publicera Thures lekmannaartikel, även detta är trist. Eller har jag missat vad hans neuropsykiatriska funktionshinder är?

Jag håller med dig i ditt första stycke. Det känns faktiskt som att nyhetsförmedlingen är extremt obalanserad. Det till trots så framträder ju ändå en bild av en svårt sjuk människa. Det mest tragiska är väl att man får känslan av att KJs familj aktivt har valt att bortse från alla varningssignaler och att en underbart vacker och klok flicka fått sätta livet till som resultat. Visst; han är inte dömd än men omständigheterna kring blodfläckar, samtal och DNA i relation till hans (åtminstone det vi sett via media) svar när han konfronteras med det pekar faktiskt bara i en riktning enligt mig.
Citera
2013-10-17, 17:39
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida

Haha, visst.

Allvarligt talat, om det användes koder för att han skulle stoppa så bör det inneburit att att han kunde brusa upp och bli våldsam snabbt. Då kunde anhöriga med fler stoppa honom genom att säga "Röd".

Det låter livsfarligt att ha en sådan person lös som snabbt kan brusa upp och bli våldsam och som inte vet när han går över gränsen och istället måste stoppas med koder.

Han försökte strypa en flickvän, möjligtvis har han försökt strypa VB och han hotade stypa en sköterska. Hur många fler har han försökt att strypa, inom familjen exempelvis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in