2013-10-15, 22:30
Medlem
Sitter en uppsättning halvbilliga 225X40R18 som sommardäck på bilen, som har gått en eller två säsonger innan denna. För någon månad sedan kände jag att bilen "skumpade" en smula några hundra meter efter att jag kört iväg, men för att sedan sluta och gå mjukt som vanligt. Men så en morgon skumpade det något ganska rejält, var då 12 mil hemmifrån. Kollade på däcken utan att se några skador så jag körde hem, med samma konstanta vibrationer hela vägen. Hissade då upp bilen och konstaterade att båda bakdäcken hade en svag utbuktning, det ena knappt märkbar och det andra ganska markant när man snurrade på det. Har kört runt 30 mil sedan dess och det är ingen skillnad, samma skumpande i tankt med hjulen.

Bilen går i regel enbat på helgerna, så den står still i veckorna. Men att däcken skulle blivit deformerade av att stå still en vecka för att sedan inte gå tillbaka till sin runda form på 30+ mil känns osannorlikt?

Var vid tillfället ganska dåligt med luft i däcken men jag har provat att trycka i 3 bar och köra några mil, med enda skillnaden att skakningarna förstärks markant.

Någon som har en ide på vad man kan göra åt det, eller är däcken skrot? (Har kollat fälgarna, det är perfekt runda)
Citera
2013-10-15, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
Sitter en uppsättning halvbilliga 225X40R18 som sommardäck på bilen, som har gått en eller två säsonger innan denna. För någon månad sedan kände jag att bilen "skumpade" en smula några hundra meter efter att jag kört iväg, men för att sedan sluta och gå mjukt som vanligt. Men så en morgon skumpade det något ganska rejält, var då 12 mil hemmifrån. Kollade på däcken utan att se några skador så jag körde hem, med samma konstanta vibrationer hela vägen. Hissade då upp bilen och konstaterade att båda bakdäcken hade en svag utbuktning, det ena knappt märkbar och det andra ganska markant när man snurrade på det. Har kört runt 30 mil sedan dess och det är ingen skillnad, samma skumpande i tankt med hjulen.

Bilen går i regel enbat på helgerna, så den står still i veckorna. Men att däcken skulle blivit deformerade av att stå still en vecka för att sedan inte gå tillbaka till sin runda form på 30+ mil känns osannorlikt?

Var vid tillfället ganska dåligt med luft i däcken men jag har provat att trycka i 3 bar och köra några mil, med enda skillnaden att skakningarna förstärks markant.

Någon som har en ide på vad man kan göra åt det, eller är däcken skrot? (Har kollat fälgarna, det är perfekt runda)

Får man fråga hur du kollat att fälgarna är perfekt runda?

kram Maria
Citera
2013-10-15, 22:39
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Inte helt ovanligt att detta händer med kinesiska däck.
Åtgärden är att köpa nya kvalitetsdäck.
Citera
2013-10-15, 22:43
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag misstänker att alla däck blir mer eller mindre "ovala" när dom får stå en tid. Detta är väl extra besvärligt vintertid då däcken (gummit) dessutom fryser. Men problemet brukar försvinna efter några hundra meter/kilometer lite beroende på hur länge bilen stått still o hur kallt det är ute. Misstänker dessutom att problemet är mer märkbart på gamla däck där gummit har hunnit åldras o blivit hårdare. Nya märkesdäck tror jag knappast drabbas av detta problem.
Citera
2013-10-15, 22:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Vad menar du med utbuktning? Bulor? I så fall byt däck fort som fan!
Citera
2013-10-15, 22:54
Medlem
Mister.Methanes avatar
Om däcken har utbuktningar eller bulor är det inte omöjligt att slitbanan håller på att separera från stommen. Det är dåligt, har själv råkat ut för det på regummeringar och lågprisdäck. Vill det sig illa kan däcket till slut släppa ifrån sig ett större stycke slitbana och då är det bara att hoppas att det inte säger pang och olyckan är ett faktum. (Riktigt läskigt att få separation på mc-däck, för övrigt.)

När däck blir "ovala" pga att fordonet stått still länge är det snarare en platt yta som bildas, inte utbuktande bulor.
Citera
2013-10-15, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maria3066
Får man fråga hur du kollat att fälgarna är perfekt runda?

kram Maria

Perfekt runda är kanske att ta i, men vad ögat kan se när man roterar hjulet så rör sig inte fälgen alls i radiell led, men däcket har en klart märkbar ojämnhet. Jag utesluter att en ojämnet som man inte kan se med ögat kan få bilen att klart kännbart gunga upp och ned när man kör i promenadfart.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Inte helt ovanligt att detta händer med kinesiska däck.
Åtgärden är att köpa nya kvalitetsdäck.

Jo, nya däck står på inköpslistan. Men jag var nyfiken på hur ett par bara några år gamla däck kan deformeras så pass permanent, kinesdäck till trots.
Citera
2013-10-16, 00:45
Medlem
volvoforlife1337s avatar
Kommer ihåg att mitt bakdäck på mopeden var illa för ett - 2 år sedan, Dessa var då som om någon överpumpat det, Jag tände ur en hel del luft och körde en - 2 mil, Det formade sig fint igen och den går toppen!
Citera
2013-10-16, 10:37
Medlem
provocative77s avatar
Menar du utbuktningar på sidan av däcken?
I så fall ska du inte köra längre än till närmaste däckfirma i låg hastighet.
Citera
2013-10-16, 19:32
Medlem
Citat:
Perfekt runda är kanske att ta i, men vad ögat kan se när man roterar hjulet så rör sig inte fälgen alls i radiell led, men däcket har en klart märkbar ojämnhet. Jag utesluter att en ojämnet som man inte kan se med ögat kan få bilen att klart kännbart gunga upp och ned när man kör i promenadfart.

Jo, nya däck står på inköpslistan. Men jag var nyfiken på hur ett par bara några år gamla däck kan deformeras så pass permanent, kinesdäck till trots.

Livslängd på däck är ca 3-8 år. Och kör du med däck av dålig kvalitet så sjunker detta och du ligger då nu på gränsen.
Citera
2013-10-16, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Menar du utbuktningar på sidan av däcken?
I så fall ska du inte köra längre än till närmaste däckfirma i låg hastighet.

Nej, det är snarare som att däcket ser ut som kammen på en kamaxel sett från sidan, men en jämn utbuktnad över hela slitbanan.

Att köra på dem är ingen risk, då de redan ligger på en fin stapel i garaget i väntan på åtgärd. Pendlar till norge så vågade inte vänta längre med vinterdäcken oavsett (det är annonserat snö här nästa vecka, burr)

Är inte helt tillfreds med förklaringen att det kan bli så på billiga däck "bara sådär", dessutom på två däck samtidigt. Men jag får väll nöja mig med det och hoppas nästa uppsättning till våren håller bättre
Citera
2013-10-16, 20:44
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Nej, det är snarare som att däcket ser ut som kammen på en kamaxel sett från sidan, men en jämn utbuktnad över hela slitbanan.

Att köra på dem är ingen risk, då de redan ligger på en fin stapel i garaget i väntan på åtgärd. Pendlar till norge så vågade inte vänta längre med vinterdäcken oavsett (det är annonserat snö här nästa vecka, burr)

Är inte helt tillfreds med förklaringen att det kan bli så på billiga däck "bara sådär", dessutom på två däck samtidigt. Men jag får väll nöja mig med det och hoppas nästa uppsättning till våren håller bättre
I vår är det dyrt. Just nu håller däckfirmorna på o rear ut sina däck. Passa på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in