2013-09-02, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Vilka arbeten menar du skulle uppfylla livets mening? Har svårt att se något arbete göra det faktiskt. Visst det finns roligare arbeten, men de kommer fortfarande att ha svårt att fylla livets mening.

också lite sorglig tanke "livet men mitt liv är att arbeta som civilingenjör och arbeta med något som ingen utanför min arbetsplats kommer ha hört om"

Inte undra på att ni är olyckliga, ni har ju helt tappat bort kreativitet, ideskapande, känslan av att bygga upp något, att skapa något nytt, att göra nytta för andra människor, att bidra med något till samhället och hela känslan av att ha klarat av en svår uppgift. Ni har inte släppt fram nyfikenheten att veta mer om någonting.

Istället snackar ni om att meningen med livet är en stunds kick av en drog eller att ha köpt ett par jeans.
Citera
2013-10-15, 13:59
Bannlyst
Finns det något högre syfte med livet?

Det finns ju en mening hur man än vrider och vänder på det, att föröka sig, men högre syfte?

Hur skulle vi isåfall uppfatta det och på vilket sätt skulle det manifestera sig?
Citera
2013-10-15, 14:01
Medlem
tvivlar jag på
Citera
2013-10-15, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knasclaes
tvivlar jag på
Jag med, men jag har sett folk som påstår det.
Citera
2013-10-15, 14:09
Medlem
Sannolikt inte. Syftet med livet är det du själv definierar, eller så låter du helt enkelt bli och följer med strömmen (det funkar hyfsat bra det med).

Detta borde vara det mest befriande svar du kan få, eftersom varje fördefinierat syfte med livet skulle betyda att vissa individer måste anpassa sig till normer som i grunden inte passar dem.
Citera
2013-10-15, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Satoko
Sannolikt inte. Syftet med livet är det du själv definierar, eller så låter du helt enkelt bli och följer med strömmen (det funkar hyfsat bra det med).

Detta borde vara det mest befriande svar du kan få, eftersom varje fördefinierat syfte med livet skulle betyda att vissa individer måste anpassa sig till normer som i grunden inte passar dem.
Jo det är sant. Om det fanns en mening så.. ja, då hade jävligt många individer haft fel
Citera
2013-10-15, 14:12
Bannlyst
att hela mänskligheten som ska utvecklas till det bättre , EVOLUTION ! men det vete fan om det går åt rätt håll nuförtiden ?
Citera
2013-10-15, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
att hela mänskligheten som ska utvecklas till det bättre , EVOLUTION ! men det vete fan om det går åt rätt håll nuförtiden ?
Jo men som Schopenhauer sade så är det ju en neverending process, finns alltid något bättre.
Citera
2013-10-15, 14:29
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
Evolution är ingen optimeringsprocess, utan handlar bara om att det som överlever överlever.
Citera
2013-10-15, 15:18
Medlem
Nej, det finns inget högre syfte med livet och det är underbart. Då kan man slappna av och njuta av allt som livet ger.
Citera
2013-10-15, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Evolution är ingen optimeringsprocess, utan handlar bara om att det som överlever överlever.
Gör inte det evolutionen till en lokal optimeringsprocess som optimerar "överlevnadsfärdighet"? Finns ju inget som garanterar att man hittar något globalt maximum eller nåt sånt, och så klart gör det inte saker "bättre" i någon absolut mening, men lokalt borde evolution iaf. gå mot egenskaper som gör en bättre just på att överleva och föröka sig. Liknar lite grann en Monte-Carlo-optimering, om man tänker på det. Sen i dagens samhälle är det ju ganska få som inte kan klara av att överleva och föröka sig, så jag vet inte hur bra evolutionen funkar för människor idag.

Mer på trådens ämne, så tror jag inte det finns något "högre syfte". Om man inte tror på gud ser jag inte varifrån ett sådant syfte skulle komma ifrån.
Citera
2013-10-15, 15:51
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Gör inte det evolutionen till en lokal optimeringsprocess som optimerar "överlevnadsfärdighet"? Finns ju inget som garanterar att man hittar något globalt maximum eller nåt sånt, och så klart gör det inte saker "bättre" i någon absolut mening, men lokalt borde evolution iaf. gå mot egenskaper som gör en bättre just på att överleva och föröka sig. Liknar lite grann en Monte-Carlo-optimering, om man tänker på det. Sen i dagens samhälle är det ju ganska få som inte kan klara av att överleva och föröka sig, så jag vet inte hur bra evolutionen funkar för människor idag.

Mer på trådens ämne, så tror jag inte det finns något "högre syfte". Om man inte tror på gud ser jag inte varifrån ett sådant syfte skulle komma ifrån.
Ja, jo, det är en lokal optimering av fitness, och högre fitness innebär större förväntat antal avkommor, så just reproduktion är individer med högre fitness bättre på. Men om, säg, bättre på att flyga är korrelerat med mindre sexig eller godare att äta så kommer evolutionen inte optimera flygförmågan.

För övrigt pågår evolutionen fortfarande för människor, det är bara mycket mer sexuellt än naturligt urval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in