Citat:
Ursprungligen postat av
Entr0pi
Gör inte det evolutionen till en lokal optimeringsprocess som optimerar "överlevnadsfärdighet"? Finns ju inget som garanterar att man hittar något globalt maximum eller nåt sånt, och så klart gör det inte saker "bättre" i någon absolut mening, men lokalt borde evolution iaf. gå mot egenskaper som gör en bättre just på att överleva och föröka sig. Liknar lite grann en Monte-Carlo-optimering, om man tänker på det. Sen i dagens samhälle är det ju ganska få som inte kan klara av att överleva och föröka sig, så jag vet inte hur bra evolutionen funkar för människor idag.
Mer på trådens ämne, så tror jag inte det finns något "högre syfte". Om man inte tror på gud ser jag inte varifrån ett sådant syfte skulle komma ifrån.
Ja, jo, det är en lokal optimering av fitness, och högre fitness innebär större förväntat antal avkommor, så just reproduktion är individer med högre fitness bättre på. Men om, säg, bättre på att flyga är korrelerat med mindre sexig eller godare att äta så kommer evolutionen inte optimera flygförmågan.
För övrigt pågår evolutionen fortfarande för människor, det är bara mycket mer sexuellt än naturligt urval.